Læsetid: 3 min.

Udkrængede sjæle

27. juni 1998

Den nuancerede amerikanske sangskriver Tori Amos leverede en overbevisende gennembrudskoncert

ROSKILDE 98
Som sædvanlig byder årets Roskildeprogram på mere musik, end det er menneskelig muligt at konsumere - ikke bare på en firedages-festival, men på ét år! Derfor kan man lige så godt skære ind til benet og foretage et omhyggeligt valg fra starten, med mindre man vælger at drive omkring på området og lade tilfældet råde.
Intet kunne dog ligge overtegnede fjernere, og han lagde hårdt ud med danske Speaker Bite Me på Blå scene, da startskuddet gik torsdag klokken 17.30. Gruppen leverede en fin koncert med en fornem blanding af chok- og nerverock, fuld af overrumplinger og en uforlignelig sans for dynamik, som bandet behersker bedre end nogen herhjemme p.t.
Men koncerten som helhed skæmmedes af støjen (læs: Psyched Up Janis) fra Orange Scene i de mange forfinede passager, hvor Speaker Bite Me leverer spindelvævslyd for kendere. Det kan vel ikke være meningen, at de forskellige scener direkte skal kunne gribe forstyrrende ind i hinanden. Eller også spillede Psyched Up bare umenneskeligt højt? Til gene var det i hvert fald - hvilket var synd for det lydhøre publikum.

Intens og hudløs
Trods alle indbyrdes forskelle kan man påpege en markant lighed i metode hos den amerikanske singer/ songwriter Tori Amos og den britiske snakkemaskine Tricky (se anmeldelsen her på siden): Deres udtryk hænger uløseligt sammen med kunst som katarsis, musik som eksorcisme: De kæmper begge med diverse dæmoner af forskellig karakter, og udkæmper gerne slaget i det åbne, for fuld offentlighed. Indenfor deres respektive områder har de været med til at sætte dagsordenen i 90'erne, og er begge marginalkunstnere af langt større betydning end deres respektive salgstal indikerer.
Men der holder lighederne så også op - Tori Amos tager afsæt i singer/songwriter-traditionen fra en Joni Mitchell til en Kate Bush, tilført en personlig, asymmetrisk klaverstil, som det er svært at finde paralleller til. Hendes flyvske og sine steder næsten operaagtige stemme kan minde om Bush, men Amos spiller på langt flere tangenter, og er alt andet end bange for det grimme og det disharmoniske.
Hun bragede igennem med debutalbummet Little Earthquakes i 1991, hvorpå der befandt sig voldtægtssangen "Me And A Gun", der ud fra førstehåndserfaring - Amos blev selv voldtaget af en fan efter en koncert - nøgent og uden rysten på hånden skildrede en voldtægt, så ens tæer frøs til is.

Offerets skrig
Det var dén sang, der forvarslede 90'ernes intenst hudløse og hudløst ærlige generation af kvindelige sangskrivere, som det alt andet lige har været uendeligt mere fascinerende at følge end de mandlige ditto. Og som samtidig besad nok kunstnerisk prægnans til at hæve sig over det sensationelle og bekendende - det blev en sang for alle kvinder til alle tider, som havde været ude for noget tilsvarende. Det var offerets skrig - men også dets vrede og had.
Lad så være at Alanis Morrisette sidenhen løb med pladesalget og æren - hun når stadig ikke den eksplosive Amos til sokkeholderne, rent kunstnerisk. Og det kunne man forsikre sig om torsdag aften på Rød Scene, hvor Amos - akkompagneret af tre uanstrengt dygtige musikere - gav en koncert, der trak på materiale fra tre af hendes i alt fire albums: Fra den næsten metalagtige åbner "Precious" til den manisk rytmiske "Raspy" - som hen ad vejen blev til en stacatto-version af Leonard Cohens "Everybody Knows" - som slutnummer, viste Amos sig over otte numre, udfoldet i løbet af en stramt tilrettelagt time, som en usædvanlig dygtig og professionel scenekunstner, der som på sine plader viser sig i besiddelse af et bredt spekter af virkemidler - klare hits som "Cornflake Girl" og "Crucify" vekslede med mere eksperimenterende udsagn som "iieee" og "God". Selvom hun på publicitybilleder ligner en babe, stillede hun op i jeans og sort T-shirt til en fuldstændig uglamorøs performance, hvor det musikalske var det absolut centrale.

*Speaker Bite Me, Blå Scene, Tori Amos, Rød Scene, begge Roskilde torsdag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu