Læsetid: 4 min.

100 år på gule plader

13. juli 1998

Verdens ældste pladeselskab, Deutsche Grammophon, fejrer sin hundrede-års fødselsdag med en uundværlig nr. 100-cd i det store genudgivelsesprojekt The Originals

NYE CD'ER
De fleste kender Deutsche Grammophon-mærket. Pladecoverets klare, gule tekstfirkant med den lille tulipankrone har opnået en position på plademarkedet svarende til den, Coca-Colas svungne logo har på markedet for sodavand.
Deutsche Grammophon Gesellschaft, som firmaets fulde navn lyder, er gennem årene blevet nærmest synonymt med klassisk musik på plade. Det er der en vis rimelighed i, for det var Deutsche Grammophon - grundlagt af selveste grammofonpladens opfinder, Emile Berliner - der startede det hele.
Berliners selskab producerede verdens første pladeindspilninger som konkurrent til Edisons fonografvalser, og mens valserne røg bag af dansen, har Deutsche Grammophon været med lige siden. Gennem op- og nedture, fra de tidligste zinkplader over lak og vinyl til vore dages små, skinnende cd-skiver.
I år fylder Deutsche Grammophon 100 år - en fødselsdag, der er lige så rund som selskabets produkter. Og det fejres med manér.
En hel kuffert med Beethovens samlede værker på cd er allerede udkommet, i sig selv et enestående projekt, der siger noget tankevækkende om, hvad man kan få folk til at investere i, hvis bare man markedsfører det rigtigt. Til efteråret følger flere jubilæums-cd'er med fokus på nogle af de mest kendte fortolkere, der har indspillet på det prestigiøse plademærke.
100-årsdagen for den første pladepresning fejres på fabrikken i Berliners hjemby, Hannover, og til december slutter det hele med en kæmpefest i hovedkvarteret i Hamburg.

Masser af Karajan
Endnu et cd-udgivelsesprojekt, der med sin kulmination er med til at markere DG's hundredeår, er den store relanceringsserie The Originals.
Mens Beethoven-kufferten fokuserede på en komponist, stiller disse udgivelser skarpt på selskabet selv.
Det er ikke tilfældigt, at relanceringsprojektet har nået sin udgivelse nummer 100 netop i jubilæumsåret.
The Originals er en stor retrospektiv cd-udstilling, der fremlægger et tværsnit af Deutsche Grammophons udgivelser fra omkring 1950, dvs. fra de første lp'er kom på markedet, til i dag. Her får man bekræftet, hvad DG har stået for gennem årene: Solid mainstream, hvad repertoiret angår, men frem for alt et skyhøjt kvalitetsniveau, hvad angår interpreter.
Alt er udvalgt under hensyntagen til fortolkernes forcer. Mozart med Böhm, Dvorak med Kubelik, Schubert-lieder med Wunderlich og - som det nyeste - Karajans komplette indspilning af Wagners Ring fra 1960'erne.
Ikke overraskende står der også Karajan på en pæn portion af de øvrige 100 Originals-cd'er, der nu er på markedet til mid-price. (Bernstein figurerer til gengæld kun på én!)
Ikke alene nåede Karajan at lave i hundredevis af indspilninger for Deutsche Grammophon i løbet af sin lange pladekarriere. Teknokraten var også en ubetinget tilhænger af cd-mediet. "Alt andet er gaslys," udtalte han, da han ved mediets fremkomst lod sig fotografere med en optimistisk pegefinger gennem en af de nye, blanke skiver.
Karajan-indspilningerne spænder fra Johann Strauss-valse, som næppe nogen har gjort dem bedre, over Schumann, Ravel og Honegger til den solistisk velbesatte Beethovens niende fra 60'erne med bl.a. Gundula Janowitz. Og så masser af Richard Strauss. De udvalgte operaer (bortset fra Ringen) går der-imod uden om kæmpen Karajan. Hvor det gælder Mozart, er Böhm i centrum. Bortførelsen er dog valgt med den ungarske dirigentlegende Ferenc Fricsay. Med ham er der - ikke spor overraskende - også Bartóks klaverkoncerter i klassiske indspilninger med Géza Anda. Karajans efterfølger i Berlin og tidligere La Scala-chef, Abbado, er - lige så lidt overraskende - repræsenteret i det italienske operarepertoire. Med Bergs Lulu-Suite og tre orkesterstykker er Abbado med til at trække den lidt nyere musik ind i billedet.
Et andet af vor tids DG-navne, der i den forbindelse har fået en cd med, er Pierre Boulez. Men så bliver det heller ikke nyere.

Kleiber holder af Brahms
The Originals er, hvad repertoiret angår, en forudsigelighedernes parade. Det er fortolkningernes kunstneriske kvalitet, der gør serien interessant. Hertil kommer, at lyden er hørligt forbedret i forhold til de gamle lp'er. Alene heri ligger genudgivelsesprojektets berettigelse set fra købers synspunkt - selv om flere af indspilningerne er kommet på cd før.
Et stort plus er, at der stilles skarpt på klassiske værker i underbelyste fortolkninger. Dirigenten Eugen Jochum er - ud over sit speciale, Bruckner - repræsenteret med en samlet udgave af
Brahms' symfonier. Holder De af Brahms, må De ikke snyde Dem selv for dén dobbelt-cd. Jochum er stor i slaget og forfriskende gammeldags.
Det med ikke at snyde sig selv gælder i endnu højere grad den flotte nr. 100-udgivelse, en slet og ret uundværlig Brahms' fjerde med den studiesky mesterdirigent Carlos Kleiber.
Med sin nerve og timing er Kleibers og Wiener Filharmonikernes version af Brahms mere end god. Det er sjældent at høre en pladeindspilning, der i så sublim grad forener live-kvalitet med solid indspilningsstandard.
Med fødselsdagsudgivelsen følger for øvrigt et annoteret katalog over hele serien. Også Kleibers Jægerbrud, der går for at være referenceindspilningen af dette værk, samt symfonier af Schubert og Beethoven er blandt de udvalgte originaler, der bekræfter Kleibers unikke kvaliteter med hensyn til intensitet og musikalitet.
Endelig dukker gamle sager op til overfladen.
Furtwängler i en vild version af Schumanns d-molsymfoni fra begyndelsen af 50'erne, en dobbelt-cd med Tjajkovskijs tre sidste symfonier dirigeret af de russiske notabiliteter Mravinsky og Sanderling foruden statelige mono-optagelser af Brahms' tyske requiem og Beethovens Missa Solemnis med Lehmann og Böhm.
Deutsche Grammophon dokumenterer det ene højdepunkt efter det andet fra det sidste halve århundredes historie om udøvende musikere.
Man kan kun glæde sig til at følge med i det, der kommer.

*The Originals, 100 Legendary Recordings from the Deutsche Grammophon Catalogue

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her