Læsetid: 3 min.

Som Fugl Fønix

21. juli 1998

Silkeborg Bad er, prægtigt restaureret, genfødt i form af et kunstcenter.

UDSTILLING
Stedets navn er KunstCentret Silkeborg Bad og åbningsudstillingen er viet Danmarks fugle, et emne, som har bud til os alle.
Arbejder af gode, fugleglade kunstnere fra fortid og nutid præsenteres i samspil med værker af ornitologer og andet godtfolk med interesse for fugle. Huset er så at sige trukket i fugleham ligesom jomfruen i folkevisen illustreret i Joachim Skovgaards gobelin - lånt til lejligheden. Og op ad vægge og ned ad stolper, i hovedhus, anneks og park er der fugle, fjer og reder i alle størrelser og materialer.
Her er montre fulde af præparater fra Zoologisk Museum udvalgt af John Olsen og blandet med eksempler fra hans egen kolossale samling af kadavere og hvad han eller måtte være stødt på i naturen i sin egenskab af passioneret jæger og utrættelig iagttager. Og, som Hans Edvard Nørregaard-Nielsen, der er udstillingens initiativtager, skriver, var John Olsen noget nær en forudsætning for, at man turde binde an med projektet.

Nyttige ting
Objekter spiller en stor rolle i udstillingen. F.eks. har Jagt- og Skovbrugsmuseet udlånt en broget flok af lokkegæs,
-ænder og -edderfugle. Og der catres for de levende med Jørn Larsens stærekasser på en stage, med Lars Abrahamsens "Stæreraket" og med Annette Holdensens kæmpestore svalereder og minimalistiske fodringshuse. Steen Folmer Jensen og Hanne Skyum har flettet en outsize rørsangerrede, som er en kopi af en af de ornitologiske exhibits og zoologen Mikael Stoltze byder på en færdigbygget ørnerede. Det er kræs for det legende, naturglade menneske.

Illustration og inspiration
Ornitologen Jon Fjeldsåe viser plancher med farvestrålende akvareller til en bog om sydamerikanske fugle, men på billedsiden er Johannes Larsen stadig uovertruffen som maler og fortæller, men også svenske Leif Rydeng karakteriserer fugleskik, og med humor, i sine akvareller. Jens Bohr digter og former, Sonja Brandes klipper og ornitologen Jens Gregersen har dekoreret et helt værelse med svømmefugle og montrer fulde af skitser og dagbogsblade, men intet kan være mere fantastisk end virkeligheden - gamle naturfotografier samlet af Lars Abrahamsen, stæreflokkene om efteråret filmet af Søren Ryge Petersen og fotografier af Kirsten Klein.
Andre har ladet sig inspirere af fuglevinger, f. eks. Niels Guttormsen til det smukke vingehus i Ballerup fra 1989 (i model) og Inge Lise Westmann til nye, stærke jernskulpturer i overnaturlig målestok af vinger, fjer og en ravneklo. Til gengæld er Jytte Rex's og Erik Varmings Ikaros lidt af en klumpedumpe.
Trondur Patursson og Per Steen Hebsgaard er fælles om et drømmeblåt spejlrum med glasvægge som et fuglefjeld og Lars Ravn har dekoreret med glasmobiler foran den store glasvæg mod søen.
For Cobra-malerne var fuglen et begreb og symbol på selve kunsten. Et stramt og godt udvalg af deres billeder kan ses i annexet, Skovvillaen.

Efterskrift
Fuglefri er en frydefuld, men også makaber sommerforlystelse, for hvor mange fugle har ikke måttet lade livet for at give kunstnere mulighed for at male dem og ornitologer for at studere dem. Når Johannes Larsen så en sjælden fugl, skyndte han sig ind efter bøssen og John Olsens store vitriner med døde måger er først og fremmest en æstetisk assemblage.
For at udstillingen skal blive et Gesamtkunstwerk, er den ledsaget af to monumentale publikationer, Fuglefri 1 (tekst) og Fuglefri 2 (katalog). Det første bind indeholder 63 essays, digte og citater præsenteret af 44 forfattere, digtere, kunsthistorikere, arkitekter, museums- og universitetsfolk, overdådigt illustreret, prægtigt trykt og tung som et ondt år. Det er en pompøs publikation skrevet af folk, som kender og kan bruge sproget og som er vel verserede i ældre dansk litteratur og digtekunst. Den er, ligesom hele udstillingen et monument over det svindende århundredes holdninger og forudsætninger og er samtidig, med sine hundreder af døde fugle, en slags epitaf over samme periode.

*Fuglefri. KunstCentret Silkeborg Bad, Gjessøvej 40, Silkeborg. Dgl. 10-17, til 30. aug.

*Foruden de to bind Fuglefri har KunstCantret stået for udgivelsen af fire fuglebøger, alle skrevet eller redigeret af forfatteren Eske K. Mathiesen og illustreret af forskellige kunstnere. Emnerne er: 'Danske lokkefugle'; 'Fuglevise' af Hieronymus Justesen Ranch 1539-1607; 'Den forklædte Priapos', af fugleskræmslets historie; 'Fuglespor i ældre dansk litteratur', en mosaik

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu