Læsetid: 2 min.

Odyssé i dybet

6. juli 1998

Boucq er en af Europas store serietegnere. Når han også skriver teksten selv, bliver resultatet formidabelt

TEGNESERIER
Der er stadig mennesker, der mener, at tegneserien er en overfladisk kunstart. De burde idømmes to stive klokketimer med det nye album af den franske tegner Boucq - ikke som straf, tværtimod: Det er altid en fornøjelse at blive klogere! Desuden ville de opleve, hvor let et par timer kan blive til ingenting, når man dykker ned i den havblå 5. dimension, i et hajformet undervandsfartøj.
Ubetinget Vigepligt er en tegneserie, der går så dybt, som man overhovedet kan komme i en forsikringsagents bevidsthed. Der er langt ned, og kedeligt er der ikke.
Vi har mødt den forsikringsagent før, i En menneskeomsejling under huden, en klassiker fra 80'erne. Det er ham, der, med ben i næsen, klædt i leopardskind, sniger sig gennem storbyens jungle.
Nu møder vi ham igen i urskoven, efter fyraften, på det lokale værtshus, hvor hverdagens menneskedyr samles for at drikke: De sky gazeller i joggingdragter, gorillaen, der vil slås, et enkelt tusindben og et par forsikringskolleger, som ved, hvor farligt livet kan være.
Bagefter venter middagsmaden hjemme hos familien. Der står den på hjemlig hygge, tryghed og mammutbøf fra supermarkedets frysedisk, så saftig og rød indeni, at den tiltrækker en haj fra den 5. dimension.
Hajen kommer svømmende ud af væggen, sluger bøffen, samt et barn med næseblod - og forsvinder igen. Her begynder historien om forsikringsagentens rejse ind bag hjemmets fire vægge, på jagt efter det forsvundne barn. Her forsvinder han ind i et rum så dybt, at det kun kan skildres i en tegneserie, i billeder og ord, der på én gang står stille på siderne og bevæger sig i tid.

Billede, drøm og ord
Boucq er en af de store i europæisk tegneseriekunst. Både som billedskaber, og som fortæller. Det viser sig hver gang, han arbejder på egen hånd. Desværre har han de sidste år haft en tendens til at lade andre skrive teksten - senest Jodorowsky, en multikunsner og tegneseriemystiker med uomtvisteligt talent, men også med hang til det højtravende.
Men når Boucq skriver teksten selv, så sker der mirakler. Så bliver sproget og historien lige så dybt og galt som tegningerne. Man skal tilbage til Winsor McCays Little Nemo fra århundredeskiftet, for at finde en sådan overensstemmelse mellem billede, drøm og ord. At Boucq har haft netop McCay i tankerne - det ser man flere eksempler på: Bygninger, gengivet i alle arkitektoniske detaljer, står pludselig på hovedet, intet er, hvad det ser ud til at være. Alt det moderne menneskes forvildede habengut, svømmer som fisk i vandet i den 5. dimension.
Forsikringsagenten møder alt det uforudsete og uforudsigelige, som han og hans kolleger lever af at værne andre imod. Men det lykkes ham at redde sit barn ud af hajens gab. Han kan vende tilbage til det virkelige liv, den fæle kone, det bebrillede afkom, det gode hjem i storbyens jungle. Historien ender godt. Det synes han i hvert fald selv.
Læseren føler sig mindre sikker.

*Boucq: Jerome Moucherot - Ubetinget Vigepligt. Oversat af Ole Steen Hansen. 168 kr. Carlsen Comics

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her