Læsetid: 3 min.

Tai-Tchicai rundt omkring

14. juli 1998

Slutningen af festivalen blev især præget af månedens jazzgæst, John Tchicai

JAZZFESTIVAL
I betragtning af at saxofonisten John Tchicai er en af vore internationalt kendte jazzpersonligheder, må man sige at han ikke har været et fremtrædende navn i programmerne for de første 19 år af Copenhagen Jazz Festival.
Det skyldes at han sjældent har været i nabolaget, især ikke i den sidste halve snes år, hvor han har boet i Californien. Men noget har det vist også betydet at han, med sin baggrund i 60'ernes jazzavantgarde, ikke har været regnet for noget tilløbsstykke.
Hvor anderledes i år! Ved at kombinere Tchicais tilstedeværelse i hele juli, som led i JazzVisits-programmet, med afholdelsen af festivalen udnyttede festival-arrangørerne muligheden af at præsentere vores eksilerede landsmand i en række forskellige kombinationer.
Det begyndte med en koncert på Axeltorv onsdag den 8 juli. Her mødte Tchicai den helt unge danske jazzgeneration i skikkelse af pianisten og komponisten Jonas Müllers trio. Vejret var for en gangs skyld gunstigt til et udendørs arrangement, men akustikken og den almindelige trafik omkring Paladsteatret gjorde udbyttet af den ellers lovende konstellation begrænset.
Bedre odds var der for festivalens afsluttende koncert med Tchicai, et nyt møde med Jonas Müller, nu i duo, søndag eftermiddag i Frederiks Bastion. Men denne koncert blev jeg desværre nødt til at opgive, og jeg nåede ikke frem til lørdagens gadeparade gennem Købmagergade under anførsel af Tchicai, antagelig en velkommen forandring fra de daglige vandparader med Orion Brass Band.

Klokken og påfuglen
Fredag eftermiddag medvirkede Tchicai i pianisten Carsten Dahls program, som fandt sted i Hovedstadens smukkeste udendørs lokale, Haveselskabets Have, nådigst tilskinnet af den ellers så karrige julisol.
Koncerten faldt i tre dele, én i duo med saxofonisten Fredrik Lundin, én i trio med sangerinden Josefine Cronholm og slagtøjspilleren Lars Storck, og en i trio med Tchicai og trommeslageren Ole Rømer.
Carsten Dahl, den vittige hund, havde til hver af de tre afdelinger komponeret et særligt stykke, betitlet henholdsvis "Fredriks Have", "Storcken og Prinsessen", og "Tai-Tchicai". Men det var måske Lundins "Angels In the Crowd" der stod sig bedst i hans afdeling, også ved til sidst at få uventet modspil fra Frederiksberg Kirkes klokke.
Prinsesse Cronholms tre stykker var en betagende demonstration af hendes originale, delvis etnisk inspirerede sangkunst, bl.a. ledsaget af hendes eget afrikanske tommelfinger-klaver, kalimba, og lejlighedsvise ytringer fra en påfugl i haven.
Tchicai var måske den af Dahls tre gæster der kom mindst til sin ret, men et kosteligt indslag var det, da Dahl og Rømer under Tchicais "Berlin Ballad" skiftede instrumenter, tilsyneladende uden at den spillende Tchicai opdagede det (men Dahl er også gammel trommeslager, og Rømer bl.a. også pianist). Jeg havde glædet mig til at høre Lundin, Cronholm og Tchicai sammen under Dahls ledelse, men når det nu ikke kunne lade sig gøre, gav opdelingen da også udbytte.

Brødre og efterfølgere
Den mest dækkende præsentation af Tchicai blev imidlertid lørdagens i Copenhagen JazzHouse. Her hørtes han dels med sine gamle medspillere, Strange Brothers (dvs. saxofonist-kollegaen Simon Spang-Hanssen, Peter Danstrup (el-bas) og førnævnte Rømer), suppleret med en anden gammel medspiller, Bent Clausen (vibrafon) - dels med de yngre folk i Copenhagen Art Ensemble.
Naturligt nok var Tchicai mest i sit element med den lille gruppe, som spillede en meget tæt, fremdrivende musik, der bl.a. udnyttede samspillet mellem de to saxofonister.
Uvant var det at høre en ny komposition af Tchicai, "Holy Coordinator", et modalt og spirituelt stykke, lidt i stil med hvad vi kender fra Pharoah Sanders, men med typisk tchicaisk tenor. Mere ambitiøst var samarbejdet med Copenhagen Art Ensemble, som tydeligt nok var gået ind i projektet med betydelig entusiasme.
Tchicai er imidlertid mest fortrolig med mindre ensembler, og det var næppe tilfældigt at han i det første stykke, "På tirsdag", som går tilbage til tiden med Cadentia Nova Danica, optrådte som dirigent. Mest fik man derfor af ham i det andet stykke, hvis titel jeg ikke fangede, og som rummede en veloplagt duet for to tenorer, hans egen og Lotte Ankers.
Et udsolgt hus bekræftede at Tchicais tid er kommet herhjemme. Omsider.

*Carsten Dahl med bl.a. Fredrik Lundin, Josefine Cronholm og John Tchicai i Haveselskabets Have fredag

*John Tchicai med Strange Brothers og Copenhagen Art Ensemble i Copenhagen JazzHouse lørdag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her