Læsetid: 3 min.

Åh så stramme balder

7. august 1998

Sommerballetten på Frederiksberg byder på alt fra psycho-thriller til charmeduet

BALLET
Alexander Kølpin er en mand med mange talenter. I seks år i træk har han nu fået folk til at valfarte til sin sommerballet - på trods af både blæst og regn og umagelige plastiksæder.
Men først og fremmest har han tilbudt dansere og koregrafer en kærkommen frihed - og danserne noget så BalletDanmark-sjældent som personinstruktion og en opsætningsånd baseret på energi og danseglæde.
I år løb Nikolaj Hübbe naturligvis af med opmærksomheden, nemlig i sin gennemførte psycho-thriller-tolkning af den sadistiske danselærer i Flemming Flindts Enetime. Partiet er oplagt til Hübbes dramatiske talent, men også Hübbes dansemæssige præcision og attack viste sig at danne en tolkning i sig selv: Netop fordi han var så nøjsom med sine virkemidler i begyndelsen af balletten - en stivnet hånd, en låst overkrop, et vigende blik - kunne hans lærer udvikle sig fra en ufarlig, pudseløjerlig størrelse til en uhæmmet sadist, helt uden overgang. Virkemidlerne strammede blot til, magnetiseringen af offeret blev stærkere - og udløsningen kom i hans tilfredse, skeløjede blik, mens elevens kvalte krop gled ud af hans hænder og slaskede ned på jorden.

Ingen pyssenysse
Eleven blev danset af Gudrun Bojesen, som længe har strålet i korpset på Kgs. Nytorv. Hun er yndig og slank og har en ligefrem uskyld over sig, som klædte rollen - og som lykkeligt befriede hendes dans for den oplagte, men trivielle pyssenysse-tolkning.
Anne Marie Vessel Schlüter dansede Pianisten i en stram og korrekt udgave med mere fokus på sin magt over Læreren end på sin egen tiltrækning af ham. Det er Vessel, der har instrueret balletten, og det er lykkedes hende at gøre det alt andet end klaustrofobiske rum til en pointe - simpelthen ved at lade danserne forlade barrerne og boltre sig rundt i hele Lin Utzons skitseagtige scenografi, hvor et par barrer mod nogle sølvhvide skærme, et klaver og et par væltede stole renser Flindts nyklassiker for sit 60'er-touch.

Charmeduet
Ellers var der formodentlig størst forventninger til værket New Duet 1998, som den amerikanske koreograf Twyla Tharp har skabt specielt til Alexander Kølpin. Tharp er berømt for sin koreografi til bl.a. filmene Hair og White Nights og for sit samarbejde med Mikhail Baryshnikov, så aftalen om et værk til Kølpin var noget noget af et scoop.
Selve værket viste sig også at være det. I en duet mellem den vævre, lyse Kølpin og den muskelheftige, rødhårede Stacy Caddell fra USA blev dansen synlig i sjælden grad. Caddell gled bogstavelig talt hen over scenen på sine steppestærke tåspidser, mens Kølpins knæ svirpede ud over de udslidte gummisko i alle bøjningsretninger.
Koreografien havde elementer af alt fra rockshow til flamenco - til en lydkulissemusik af Donald Knaack, der ofte lød som et mekanisk legetøjsmuseum, der var gået grassat. Og dansen blev serveret med tilsvarende uhøjtidelighed, som da Kølpin sprang op i luften, hvor han strakte sig ud på langs - for så at lande Laudrup-liggende... Kald det bare charme!

Koreografi til orkan
Forestillingens sidste ballet var også en urpremiere, nemlig italieneren Alessio Silvestrins From a Chronicle of Cinders (Fra en Nedskrift af Slagger) til musik af Penderecki.
Silvestrins bevægelser er neoklassiske og tydeligt påvirket af koreografer som Forsythe og Kylian. Hans kroppe glider, drejer, knækker, vender - hver for sig i organisk ensomhed. Koreografien tabte dog i spændstighed undervejs, og brugen af en stor stoflyskegle blev noget forstyrret af premierens orkan.
Men værket gav de seks dansere fine muligheder for at brillere. Ikke mindst den nyudnævnte solist Tina Højlund, som endnu en gang fascinerede med sin sensualitet i tilsyneladende handlingsløs dans, og den lille spanske Sandra Seijo Carretero, der var en eksplosion af energi på scenen. Udover Kølpin selv, der også her kastede sig frygtløst ud i de uklassiske bevægelser.
Hvilke fortrin der ellers præger Alexander Kølpin? Min medtilskuer var ikke i tvivl: Hans åh så stramme balder!

*Sommerballet på Frederiksberg. New Duet 1998 af Twyla Tharp. Enetime af Flemming Flindt. 'From a Chronicle af Cinders' af Alessio Silvestrin. Violinist: Anna Gwozdz.
Coach: Heidi Ryom. Landbohøjskolen. Til 22. aug.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her