Devalueringer af de asiatiske valutaer koster markedsandele for Vesten, og det bliver værre endnu, siger økonom
Krisen i Asien sætter klare aftryk på de vestlige økonomier. Købekraften i de asiatiske lande er for nedadgående - det går ud over den danske eksport og betalingsbalancen lider.
Men det kan blive værre endnu, når de asiatiske virksomheder bliver i stand til at udnytte verdensøkonomiens nye konkurrencebetingelser.
Krisen i Asien har det seneste års tid medført voldsomme devalueringer af de asiatiske valutaer. Det betyder nye konkurrenceforhold, hvor de asiatiske produkter pludseligt kan sælges billigere til Vesten.
Produktionen af sko, tøj, elektronik og biler fra de i forvejen billige lande er blevet endnu billigere, efter at valutaerne er devalueret med mellem 10 og 50 procent, Indonesiens Levia endda med hele 85 procent - "og vi har kun set starten," siger cheføkonom i Dansk Industri Klaus Rasmussen.
"Devalueringerne har givet asiatiske eksportvirksomheder en gevaldig konkurrencefordel. De vestlige markeder taber markedsandele, men de asiatiske virksomheder er slet ikke i stand til at udnytte det fulde potentiale endnu," vurderer Klaus Rasmussen.
Uudnyttede potentialer
At de asiatiske virksomheder endnu ikke har haft held til helt at oversvømme Europa med billige produkter skyldes især, at bankerne er forsigtige med at låne penge ud på grund af store tab og den ustabile situation.
"De manglende kreditter forhindrer virksomhederne i at ekspandere, men når der på et tidspunkt falder mere ro over situationen, så er der ingen tvivl om, at potentialet vil blive udnyttet," siger Klaus Rasmussen.
Bertil From, der er kontorchef i Den Danske Banks økonomiske afdeling er enig med Klaus Rasmussen i, at de asiatiske virksomheder endnu ikke ikke er i stand til at udnytte de nye konkurrencefordele fuldt ud.
"Men vi ser i øjeblikket, at vestlige koncerner køber billige virksomheder i Asien. Og der er ingen tvivl om, at der fra den kant vil blive tilført kapital," siger Bertil From.
Ingen billige biler
Men de billige varer kommer ikke de danske forbrugere til gode, hverken når det gælder tøj eller biler. Fra FDB's hovedkontor siger informationsschef Peter Brøndum Gade, at godt nok kan de købe billigere tekstilprodukter op i Asien, men til gengæld er det blevet dyrere at transportere varerne hjem.
I Korea, hvor bilmærker som Kia, Hyundai og Daewoo produceres er valutaen devalueret med næsten 30 procent. Men det slår heller ikke igennem over for de danske forbrugere.
"Danmark er i forvejen et af de lande, der får bilerne billigst på grund af vores høje statsafgifter, og det danske marked er for lille til, at det kan betale sig med et fremstød," siger Bent Mikkelsen, der er administrerende direktør i sammenslutningen De Danske Bilimportører. Derfor tror han, at asiaternes konkurrencefordel vil blive brugt til fremstød på andre og vigtigere markeder.
Selv om Danmark ikke har nogen bilindustri vil en del danske virksomheder blive ramt af den øgede konkurrence på bilmarkedet.
"Vi har en bunke underleverancer til den europæiske bilindustri, og vi kommer helt sikkert til at se flere japanske og koreanske biler indregistreret i Europa, og det kan mærkes," siger Dansk Industris Klaus Rasmussen.
Information foretog en rundringning til en række bil- og elektronikproducenter, samt forskellige brancheforeninger i Europa. Men alle var forsigtige med at mene noget om situationen, og det var umuligt at få indblik i, hvilke skridt de har tænkt sig at tage for at dæmme op for virkningerne af den forbedrede asiatiske konkurrenceevne.
Elektronikgiganten Philips bekræfter dog, at devalueringernes virkning endnu ikke er slået igennem på elektronikområdet.
"Men vi holder øje med, hvad der sker, og prøver hele tiden at tage de nødvendige skridt for at minimere effekten på os," siger Philips informationschef Cohen.
Ifølge koncernens halvårlige rapport fra den 23. juli i år betyder det blandt andet, at koncernens omkostninger skal skæres ned med to milliarder hollandske gylden, cirka 7.5 milliarder kroner, i løbet af 1998 og 1999.
De lave valutakurser i Asien er dog ikke uproblematiske for landene selv. Lavere kurser er nemlig lig med lavere købekraft, så selv om landene har erobret konkurrencemæssige fordele over for Vesten, så har nabolandene mistet købekraft, hvilket har betydet, at handlen mellem de asiatiske lande er faldet markant.