Læsetid: 5 min.

Bogen som er hverken kat eller fisk

5. august 1998

Interaktiv bog popper op i grænselandet mellem pap, pop og pip

NY BOG
"Sat mekanismen på plads med de løse figurer. Hanen og rævens hale fungerede fint, men da rævens overkrop blev sat i, var der intet, der fungerede. Fandt ud af, at det skyldes det hul, overkroppen sidder i."
Ovenstående citat er ikke fra Skaberens private noter, men stammer fra Kristine
Suhrs afgangsopgave fra Konservatorskolen i 1995. Specialet handler om pop-up bøger, et emne, Kristine Suhr ikke vidste meget om, da hun indledte specialeskrivningens omfattende research. I dag er Kristine Suhr ikke bare at regne blandt verdens førende pop-up specialister, men tillige en af genrens innovatorer. I kølvandet på specialet kom nemlig lysten til selv at lave noget, der poppede op. Kristine Suhr kontaktede Informations tegner Peter Lautrop, og ved hjælp af de tre P'er - pop, pap og en lille portion pip - har de to skabt en moderne pop-up bog, som for tiden er udstillet på Kunst og Industrimuseet i Bredgade i dertil oppoppede særmontrer.
Uden at for meget er afsløret kan det nævnes, at Suhr & Lautrops pop-up bog præsenterer bl. a. en fisk, der indtager en kogt kat, en gruppe elefanter der bygger et korthus samt et totalteater, der fuldt udfoldet fremtryller scenografien omkring en fugl, der på en yderst naturtro måde flyver ud af bogen, mens den pipper.
Det er måden, paptingene pipper og popper op på, der er tricket ved en pop-up bog, og selvom genren i lighed med tegneserien har været regnet for underlødigt børnepjat, har der igennem tiderne udviklet sig en ren pop-up videnskab.

Pop-up historie
Oprindelig var det faktisk videnskaben, der dyrkede teknikken, opdagede Kristine Suhr under sin research. Bevægelige dele i bøger kendes så langt tilbage som til 1200- tallet, og de første bøger handlede om mysticisme, astrologi, astronomi og hemmelige skrifter. I 1570 udkom en bog om Euclids geometri, hvori der var pyramider, kuber og andre geometriske figurer, man selv kunne klippe ud og konstruere. Først fra 1700-tallet bliver pop-up bogen et børnefænomen, og den videre udvikling er tæt forbundet med trykteknikkernes samme. Sit store folkelige gennembrud fik den bevægelige bog omkring 1766 med de såkaldte 'Harlequinader', der rummede miniteaterstykker med den populære Harlequin-figur.
Pop-up bogens gyldne æra var fra slutningen af sidste århundrede og frem til første verdenskrigs udbrud. Alle tiders mester i pop-up kunsten er tyskeren Lothar Meggendorfer, der magtede at fortælle komplekse historier på en enkelt, bevægelig bogside ved hjælp af 4-5 mobile dele, der aktiveredes ved et enkelt træk i en flap. I 50'erne og 60'erne hed bannerføreren Vojteck Kubasta, en tjekke der i samarbejde med et forlag i London skabte og distribuerede 30 mio. eksemplarer til 37 sprogområder.
Det er dem, vi kender fra 60'ernes barneværelser, især husker vi ærgrelsen, når Snehvide ikke virkede, fordi man ikke kunne lade være med at skille siderne ad for at se mekanismen, som derved blev ødelagt. Det var Kubastas bøger, der gav den amerikanske reklamemand Wally Hunt ideen til at starte på egen hånd i USA, og så sent som i 70'erne og 80'erne har pop-up bøger formået at sælge i millionoplag (Jan Pienkowskis Haunted House og Robot).
I kunsthistorien fylder pop-up fænomenet højst en parentes, nemlig med en pop-up bog, der kun måske er lavet af popgeniet Andy Warhol. Men ifølge Kristine Suhr og Peter Lautrop kan fænomenet meget vel stå over for en renæssance:
"Fremtidsforskernes rapporter siger, at fortællingen vil opstå igen, og når folk ikke ved hvad de skal lave i fritidssamfundet, vil de måske gå i gang med den slags sysler," siger Peter Lautrop.
På Internettet popper der for tiden i hundredvis af værker op, som forener det mekaniske og det visuelle på en måde, der er beslægtet med eller måske snarere en videreførsel af pop-up bogen, som vel i virkeligheden er den interaktive fortællings barnestadium. Suhr og Lautrop vil ikke udelukke, at de elektroniske multimediers altfavnende pop-uphed har ligget dem i baghovedet, men "der er ikke nostalgi i vores pop-up bog, det er ikke tilbage til naturen," som Peter Lautrop siger, "det udfordrende ligger i, at det er primitivt og dybt avanceret på samme tid. Det er svært at snyde."

Oppoppeligt korthus
"Det er enormt skægt at lave noget ud af ingenting, altså papir, og så få det til at bevæge sig," siger Kristine Suhr, "man tror, det er en bog, og så kommer der et helt andet univers op af den."
"En tegning kan blive meget underfundig," siger Lautrop.
"Da udstillingen åbnede, drev der et jysk ægtepar i fyrreårs-alderen igennem museet. Så siger konen til manden: "Det dér, det er hverken for børn eller voksne." "Nej," siger manden, og så går de ud. Og det er meget, meget sandt. Men man har et problem, når det forholder sig sådan. Så er man i grænselandet."
Bag pop-up bogen ligger et års arbejde med idéudvikling og afprøvning af bogens forskellige mekanismer, hvoraf enkelte er genbrug af genrens klassikere mens flere er opfundet specielt til pop-up bogen. Lautrop har koncentreret sig om tegningerne, mens Suhr har taget sig af det mekaniske.
"Kristine spurgte, om der var noget særligt jeg gerne ville arbejde med. Jeg bad om et korthus, og en måned efter var det klar."
Det oppoppelige korthus har Kristine Suhr eksperimenteret sig frem til ved hjælp af en særlig, hemmelig limeteknik, der gør, at iagttageren uvægerligt tror, huset må vælte, hvad det dog ikke gør. Det er overraskelsen over, hvad man i psykologien kalder "mekanismerne bag", der er fascinationspunktet i pop-up.
"Man kan måske godt sige, vi er et par papnørder," siger Peter Lautrop, "det har ikke været nemt at få forlag til at interessere sig for ideen. Det er dyrt og besværligt at producere pop-up bøger. Derfor har vi grebet til selvtægt."
Pop-up bogen af Peter Lautrop og Kristine Suhr er fremstillet af originale kobbertryk og findes i 10 eksemplarer til 20.000 kr. pr. stk. Selv i store oplag er pop-up bøger dyrere end normale bøger, da de kun kan samles i hånden. Produktionen sker derfor typisk i lande, hvor arbejdskraften er billig eller i fængsler eller på forskellige institutioner.

*Pop-up bogen af Peter Lautrop og Kristine Suhr er udstillet på Kunst og Industrimuseet i Bredgade i København til og med 16. aug.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her