Læsetid: 3 min.

Dem derude og dem derinde

11. august 1998

Gritt Uldall-Jessens forestilling 'Jet Hotel' er anarkistisk, selvoptaget - og forunderligt norsk

TEATER
Det er råt, og det er naivt. Og det er denne besynderlige mix, der gør Balteatrets forestilling Jet Hotel så anderledes end tidens øvrige nye teater.
Forestillingen lanceres ellers bastant som "en forestilling om dem derude og dem derinde". Og forskellen er konkret: Forestillingen handler om en hotelreceptionist og en gæst, der ikke er velkommen på hotellet.
I begyndelsen lader handlingen bare til at rulle sig ud som den kendte socio-moralske historie om, at dem, der tilsyneladende har deres på det tørre, alligevel viser sig at være langt ude. Og omvendt. Altså den gamle historie om de onde og de gode - det naive.
Men så kommer overraskelserne - det rå. For handlingen viser sig at rumme noget helt andet - ustyrlige drømme, ikke mindst. Og forestillingen begynder ikke mindst at kommentere sig selv som teaterforestilling.
I sin nøgenhed pirker den simpelthen til de etablerede forventninger til teatret - fordommene om, at en vis rolletype altid rummer en vis skæbnetype, eller at en bestemt instruktionsform altid fører et bestemt slags forestillingsforløb med sig. Puf, så er de punkteret, for i Jet Hotel er ordene og menneskene bag dem netop ikke dem, de giver sig ud for at være - eller dem, de traditionelt ville vise sig at dække over.

Kejtede mennesker
Gritt Uldall-Jessen har skrevet en meget mundret tekst - ubesværet på både dansk og amerikansk - med præcis sans for ikke-kommunikation mellem fremmede og derfor kejtede mennesker.
Dialogen kaster sig ud i voldsomme skift, som instruktøren Thomas Storm har udnyttet med fandenivoldsk sans for det anti-teatralske. Glemt er ethvert hensyn til etableret spændingsdramaturgi - Jet Hotels humor er stinkende ligeglad med alt andet end sit eget udtryk. Anarkistisk, selvoptaget - og forunderlig norsk.

Blottet og norsk
For der er simpelthen et opløftende touch af Norsk Undergrund over forestillingens blottethed. De to - ægte norske - skuespillere skifter gennemsigtigt roller i ét væk, mens de blander de tilkæmpede danske vokaler med de amerikanske. Og så mosler de rundt på en bar scenebaggrund med en enkelt udslidt lænestol på nogle udtjente 'ægte' hoteltæpper.
Fredrik Hannestad og Oskar Skulstad spiller de evige to - den, der afviser, og den, der bliver afvist. Hotelreceptionisten og hotelgæsten, der er for snavset/sjusket/mistænkelig/fattig/svag... Og så får borgerskabet ellers én på Goddag'en - dét pæne borgerskab, som naturligvis ikke 'drikker billig vin, tæsker konen eller bedrager hende', som Uldall-Jessen udtrykker det i sit opkogte billedsprog.
Og hun fører ublu tilskuerne videre rundt i hele sit arsenal af udskudsprofiler: Sutten, Stofmisbrugeren, Transvestitten, Quizfreaken, Voyeuren, Drømmeren - og alle de andre, der kan få 'the animal inside your belly' frem hos de skråsikre med kreditkortene i orden.

Energifræsermusik
Men teksten ville ikke kunne fungere med sin nuværende nerve uden musikken, som følger i hælene på ordene som en lille bidsk hund. Jakob Holms musik er simpelthen en energifræsende solokoncert af alt fra rock til tyrkisk musik og jazzsjælere. Og synet af hans hvide skjorte, der langsomt svedes igennem, bliver i sig selv et rammende billede for forestilllingen.
Ved præsentationsopførelsen i Svendborg bestod publikum af kræsne 3.g'ere - som vel at mærke sad med øjnene klistret til scenen. Også de kendte åbenbart afvisningsreaktionen fra egen krop.
De grinede i hvert fald indforstået, da den forsmåede transvestit lod som om, han var ligeglad og bare sagde:
"Tell him I wasn't interested anyway".

*Jet Hotel. Tekst: Gritt Uldall-Jessen. Instruktion: Thomas Storm. Komponist og musiker: Jacob Holm. Bal Teatret & Verk Produktion på Svendborg Borgerforening, fredag. Derefter på turné til Oslo, Bergen, Trondheim, Århus og Odense

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu