Læsetid: 4 min.

Den digitale diva

26. august 1998

Caroline Henderson har på det svære, andet album Metamorphing begået formfuldendt samplersoul, der balancerer mellem syntetisk vellyd og kødeligt nærvær

NY CD
Det kræver sin kvinde, at lave en opfølger til det seksdobbelt Grammy-belønnede debutalbum Cinemataztic fra 1995. Ganske vist ikke en solodebut grænseoverskridende i international målestok, men på dansk jord det første bud på en ny popsensibilitet, en samplende, sammensat musikalitet, der dengang voksede frem inden for popformatet og blev døbt trip hop.
Caroline Henderson - som omtalte kvinde hedder - kalder i dag selv sin musik for "cyberpop". I cyberspace elimineres de geografiske afstande, skellet mellem menneske og maskine opløses og popsangen forvandles til en mulighedsbombe af stilarter, syntetiske klange og reel instrumentpark: guitar, bas, trommer.
Instrumentering og klanglighed spænder således vidt på Hendersons andet album Metamorphing: fra højglanspolerede synthflader og forkromede, svævende guitarstrenge til gæstestjernernes mere organiske aftryk: Talvin Singhs stemplende tablas og Fläskkvartettens sprøde, eftertænksomme strygere. Håndspillede instrumenter smelter sømløst sammen med digital musikalitet, elementer fra jazz, reggae, drum'n'bass, soul, ambient, techno løber sammen. Lækre detaljer smyger sig gennem kompositionerne, ambient velvære breder sig i lytterens hjem.

Ingen afgrunde
Og teksterne? Tja, de findes værre og de findes bedre. De afgiver mening uden ligefrem at åbne afgrunde af erkendelse under lytteren. Her er Henderson bærende på levet liv - "In my touch / every nightmare every dream (come true)" - den sanselige Henderson i sammensmeltning med verdensaltet - "My underwaterhome / Here I'm part of everything / And everyone I've known" og elskeren Henderson på vej væk - "So many ways we tried to tie each other down / But now my dreams are running wild". Ingen jordskælv, men hæderlig poplyrik.
Med Cinemataztic leverede Henderson et elegant og jazzet trip hop-album bragt til verden i samarbejde med Kasper Winding og Thomas Blachman.
På Metamorphing har divaen allieret sig med sangskrivere som Thomas Helmig, Chris Minh Doky, Peter Biker, Kit Hain samt pladens producer Robin Taylor-Firth (fra trioen Olive, der forrige år havde et mindre hit med "You're Not Alone) resulterende i en mere strømlinet helhed.
Henderson udfolder sig svævende i luksuriøse lydproduktioner, smagfulde, højpolerede skyer af vellyd, sejlende henført på syntetiske briser, ekkoende over bevægende, strittende, dragende strygere. En på mange måder vægtløs studiebedrift. Og bliver musik så uægte og uvedkommende af den grund? Ja og nej. Det lykkes i lange passager at forvandle det rigt facetterede og luksuriøse lydspor til ansporende klangbund for Hendersons sang.
Men det er også klart at vellyden har en til tider blændende overflade (hvem er i stand til at gennemtrænge dens forførende skin?), og det er klart at lydstudiets fiktion har sin iboende eskapisme. Og Henderson har tillige en tendens til at miste skarphed i jagten på formfuldendelsen.
Der er lidt for meget balearisk solnedgang med havblik over de sange, der kompositorisk lægger sig på middle-of-the-road med lækkert snedkerede melodier og en popformalisme med afsmitninger fra den moderne, amerikanske r&b's storsælgere. Disse topdesignede samplersoulsanges helheder er ikke mere end summen af sine letbenet sorgløse elementer.

Rislende velbehag
Til gengæld løfter Metamorphing sig langt over metervaren alene via produktionen generelt og i sin musikalske substans specifikt i de numre, hvor Henderson rent musikalsk har mest at sige og finder fokus. Hvor sangskrivningen ikke læner sig op ad laber glamour, men i sig koncentrerer personlighed, musikalske nysplejsninger, formmæssig liberalisme og melodisk overskud.
De centrale bedrifter tæller den uforbeholdent luftige og perlende titelmelodi, den henførte, ambiente, drømmende "Dive", det smertende, raspende strygerstykke "Dinosaur", den funky, guitar- og drum'n'bass-inficerede "This Is Who I Am" og den stensikkert drejede "Luna", der måske nærmer sig skabelonen, men med kæntrende kamerasamplinger, skumringstimemelankoli og drømmende, vuggende kor er uafrysteligt forførende.

Uomgængeligt format
Hendersons tonekunst er - når den lykkes - at gøre disse så forførende elementer til andet end sanselig glemsel, at hæve sig over den blændende fernis med intelligente kompositioner, blåtonede harmonier og en stemme, der over årene har vundet større ekspressionistisk dybde, bredere stilistisk spændvidde: Ikke kun fløjlsblød soulrøst, men hæse kæl, kokette knæk, knejsende sopran,
uskolede vræl.
Man bliver ikke slået omkuld af Henderson, men man løftes, man gennemrisles af velbehag. Det er overlegen stilistik, og det er af international klasse, hvilket her både betyder konkurrenceevne med de tungeste på feltet, men også at grundtonen er kosmopolitisk og Hendersonsk. Ikke dansk. "...we're all made of the same flesh and blood / Just happens to be made in Europe", som det lyder i "Made In Europe" fra Cinemataztic.
Med Metamorphing kommer Henderson ikke, som hun gjorde med Cinemataztic, til at sætte en ny musikalsk dagsorden i dansk musik. Det er ikke første gang på dansk grund, at man hører drum'n'bass' flimrende rytmespor koblet med en soulet sangerinde, det er ikke første gang at ambiente klangrum svøber en digital diva. Men det er til gengæld første gang at det gennemføres med uomgængeligt format og med - omend ikke stabil - kompositorisk tyngde.
Metamorphing er et uforlignelig lækkert album - toptunet produktion, sensuel massage, vidder af skønhed og henførte dyk ned i moltoneregistret resonerer dybt i mellemgulv, hjerte, drømmedepoter.
Nogle gange er det bare lidt for lækkert på en for selvbevidst veldesignet måde. Flere numre er sågar helt fremragende at falde i søvn til. Nogle gange er det bare vigtigere at holde sig vågen.

*Caroline Henderson: Metamorphing (RCA/BMG). Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu