Læsetid: 3 min.

Frihedskamp

28. august 1998

Mulder og Scully afdækker en flig af sandheden i 'X-Files', der må siges at tilfredsstille alle seriens hungrende fans - og flere til

NY FILM
Fight the Future var den oprindelige titel på X-Files-filmen og hentyder til det faktum, som alle trofaste X-Files-fans er bekendt med, nemlig at menneskehedens overlevelse er truet af den overmåde magtfulde skyggeregerings skamløse studehandel med besøgende aliens, som vil kolonisere os. Sammenligningen med Anden Verdenskrigs mange samarbejdsregeringer er nærliggende, og i så fald må Mulder og Scully være vor tids frihedskæmpere. Og frihedskamp er der brug for.
I det sidste afsnit af seriens femte sæson blev den særlige afdeling af FBI, x-filerne, som Fox Mulder og Dana Scully bruger al deres tid på, lukket og arkiverne brændt.
Filmen starter, hvor Mulder og Scully, der er blevet sat på FBI-rutinearbejde, endnu engang får færten af, at ikke alt er, som det burde være. Og snart dukker adskillige af seriens gamle og ubehagelige kendinge op.
Skyggeregeringens allestedsnærværende vicevært, The Cigarette-Smoking-Man alias Cancer-man, får kidnappet Scully, og Mulder må med hjælp fra sine venner, konspirationsteoretikerne The Lone Rangers, og, mere uventet, en af skyggekabinettets egne medlemmer, The Well-Manicured-Man, bekæmpe fremtiden og redde Scully.

Film og tv
Kritikere har udtalt, at X-Files - The Movie ikke er andet end to tv-afsnit blæst op til stor størrelse. Det er vel egentlig rigtig nok, men hvor denne konstatering sædvanligvis ville have haft en negativ klang, så får det i tilfældet X-Files det modsatte. For selve tv-serien er allerede så filmisk og teknisk velfunderet, at springet fra skærmen til det store lærred ikke har været så stort eller vanskeligt.
Billederne er stemningsfulde og flotte, kamerabevægelserne elegante, mens Mark Snows atmosfæriske synthesizer-toner har fået et klædeligt, symfonisk præg, der bakker fint op omkring den ikke helt så intime og klaustrofobiske stemning, der er præger filmen i modsætning til serien.
Sværere har det formentlig været for seriens skaber og filmens manuskriptforfatter Chris Carter og filmens instruktør Rob Bowman at lave en film, som ikke bare tiltrak seriens mange millioner fans, men som tillige kunne forstås og appellere til et publikum, som ikke var inde i hele den X-Files-mytologi, som er bygget op omkring Mulder og Scullys jagt på sandheden. Efter min mening formår filmen begge dele med sit vittige og intelligente manuskript.

Gamle og nye
Det er naturligvis som kender, at man får mest ud af filmens gigantiske intrige og mange små referencer til serien. Men mon ikke filmen kan betyde, at serien får flere seere, når sjette sæson, der er under produktion i USA, bliver vist på dansk tv.
David Duchovny og Gillian Anderson, der spiller Mulder og Scully, får i filmen, udover skuespillere fra serien, selskab af 'filmskuespillere': Martin Landau, Glenne Headly og Armin Mueller-Stahl, der gennem deres solide præstationer og centrale roller forsyner X-Files med nogle nye, spændende figurer.
Men det er selvfølgelig de altid velspillende Duchovny og Anderson, der holder både serie og film oppe. Disse to modsætninger, som har fundet hinanden i et, synes det, ubrydeligt makker- og venskab, som sikrer dem mod de konstante daglige livstruende situationer, deres arbejde, for ikke at kalde det liv, sætter dem i. De er i serie og på film komplekse karakterer, som rummer både følelsesmæssig og intellektuel dybde og ikke mindst en masse afvæbnende humor.

En smule sandhed
X-Files - The Movie er spændende som nogen thriller og mystificerende som nogen krimi - og frem for alt giver den endelig svar på nogle af de af spørgsmål, som har hobet sig op for alle os fans gennem seriens fem år og 120 afsnit.
Men nok så vigtigt, indser man, når den største glædesrus er overstået, stiller filmen mindst ligeså mange spørgsmål, som den besvarer, og bedst som man tror hele Den Store Konspiration afsløret, lukker det uigennemtrængelige net af løgne og uoverskuelige intriger sig igen tæt om Mulder og Scully.

*X-Files. Instruktion: Rob Bowman. Manuskript: Chris Carter. Amerikansk (Imperial, København, 44 biografer landet over og en enkelt på Færøerne)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her