Læsetid: 5 min.

Kulturbyen der forsvandt

12. august 1998

Svenskernes demokratiske sindelag er kommet i krig med megalomanien - derfor er det svært at finde kulturåret i Stockholm

KULTURÅR
Svenskerne holder meget af lighed - så det har været svært for dem at lade Stockholm være kulturby. For der er jo så mange andre byer i Sverige, som også er gode og kulturelle og seværdige, fra Lapland til Skåne. De skulle altså også have deres del af kagen (bevillingerne, sponsoraterne) i 1998, og Stockholm pænt være primus inter pares.
Da det siden viste sig, at kagen ikke blev så stor som håbet, fordi sponsorerne holdt sig beskedent tilbage, endte den store europæiske manifestation som en lang serie gadefester uden de slagskibe, man rejser efter eller beriges af.
På den vis minder kulturåret i Stockholm lidt om det københavnske, der dog inden for teater- og udstillingsområdet havde nogle begivenheder, der satte sig spor i danskernes hukommelse og fik byen til at ranke ryggen. I Stockholm er folk jævnthen mistrøstige, når man spørger til kulturbyens temperatur.
Der er alt for mange småbitte 'events': skulpturer i græs i en botanisk have, kunst-bænke, som man ikke kan sidde på rundt i storby-landskabet, kloakdæksler (som kun skaber liv i gaden, hvis de ikke ligger over kloakkerne). For de rigtigt forlystelsessyge er tilbuddet kunst på hospital - i august måned kan man således tage til Danderyds sjukhus og se, hvad de har af offentlig udsmykning.

Udstillingsrationering
Nationalmuseum, der ellers så ofte har fået en dansker til at ønske sig Statens Museum for Kunst byttet bort, har ingen store udstillinger i sommerhalvåret. Man fejrer Orrefors glasfabrikation i jubilæumsåret, men det gør man også på Röhska kunstindustrimuseum i Göteborg.
Så viser man en nydelig lille udstilling af Stockholmsbilleder fra tegningsamlingen, men det er stadigvæk i småtingsafdelingen. Senere på året vises årets satsning, et møde mellem de to excentriske kunstelskere Gustav III og Katarina den store, men til den tid er Europa gået på arbejde igen efter sommerferien.
Det nye Moderna Museet viser en Joan Mirò-udstilling, som danskerne senere får i udvidet form på Louisiana, så heller ikke den er det værd at spilde sit krudt på.
Mere vits har det, at Kulturhuset har en smuk oversigt over arkitekten Josef Franks huse og møbler (hans blomstrede stoffer og lette, wieneriske møbler er blevet synonymt med svensk design i forretningen Svenskt Tenn).
Ligeså svensk er malerprinsen Eugen, der udstilles på Waldemarsudde, der så bekvemt fejrer 50-års jubilæum i år. Men det er svært at blive sværmerisk over de mange landskaber fra tiden omkring århundredskiftet, der er blevet overeksponerede på et utal af udstillinger Europa over i de sidste 20 år. Det er ligesom børne-tv: 'Det har vi set'.

Identitetsrejser
Når man ser bort fra den seksual-erotiske manifestation "Elbowroom", der har indtaget 'Tredje spåret', den vansindige udvidelse af togtrafikken på Stockholms hovedbanegård, der for tiden er lagt i mølposen, kan man ikke finde mere kulturbykunst i sommertiden. Bortset fra udstillingen Swap your life i Kulturhuset, hvor man kan få en ny identitet formedelst blot 98 svenske kroner.
Desværre varer den kortere end Askepots på ballet: Bare tyve minutter har man til at være ballerina, nonne, kunstmaler eller gammeljomfru og vælge partner, børn, husdyr og bolig. Det gav dog Informations udsendte lejlighed til at blive hvid brud for en kort stund.
Det bedste ved forestillingen er, ligesom ved andre af livets stjernestunder, fotografierne. De tages af guiden igennem labyrinten af muligheder med digitalt kamera og trykkes til en souvenir-bog i løbet af blot ti minutter.
Swap your life byder også på muligheden for at skifte familie for en aften og komme til middag hos vildt fremmede mennesker, eller få nyt job for en dag.

Teater-træffere
Stockholm er en fortræffelig by at være sommergæst i, kulturby eller ej. I modsætning til København har den utallige attraktioner ved vandet: Man kan sejle til skærgårdsøer for en meget rimelig pris og man kan finde restauranter med havudsigt overalt. Der er lommer af stilfuld økologi overalt, som den Bergianska Trädgården ved Stockholms Universitet, der viser græsskulpturerne, eller Rosendals havecenter, hvor man kan få sine sunde rodfrugter og bær og se mange bud på havekunst anno 1998.
Men rejser man for at få de helt store kulturelle chok, må man i teatret i Stockholm. Peter Brooks herlige Don
Giovanni blev omtalt i tirsdagsavisen, og kort efter havde Dramaten en forsinket premiere på Robert Lepage's iscenesættelse af spanieren Fernando de Rojas skuespil Celestina, skrevet i 1499 men opført som totalt dugfrisk teater.

Veloplagt forestilling
Dramaten har fået en ny eksperimentalscene i Elværket, et attraktivt bygningskompleks i det højborgerlige Östermalm-kvarter. Her lader Robert Lepage skuespillerne optræde på en lang smal estrade imellem salens korte sider, hvor han har placeret nogle af de magiske scenemaskiner, som han kan vende og dreje og omskabe i det uendelige.
Celestina, titelrollen er noget så usædvanligt som en gammel heks af en hore, der lever som rufferske af kærlighedshandeler af både kontant og romantisk art. Hun bliver spillet, warts and all med skæg på hagen og vildskab i øjnene af Anita Björk. Ganske usentimentalt, men ikke uden menneskelighed, når hun mindes glade stunder med vin og unge mænd i sine velmagtsdage. Alderdommen bestemmes mere af angsten for at blive forarmet end af passionerne, så det er passende, at hun myrdes for en guldkædes skyld, som pantelånersken bliver dræbt af Raskolnikov. Björn Granath og Jonas Malmsjö er veloplagte som to gange to burleske tjenerpar, og Thomas Hanzon spiller fortryllende den elskovssyge yngling Calisto, der får handlingen til at rulle ved sin besættelse af den skønne Melibea. Alle hovedpersoner dør en voldsom død inden de fire teatertimer med Celestina er gået lykkeligt til ende. Sjældent har man følt realtiden svinde så hastigt som med denne veloplagte forestilling af Robert Lepage.

*Celestina. Skuespil af Fernando de Rojas. Iscenesættelse: Robert Lepage. Scenografi: Carl Fillion. Dramaten på Elverket. Linnégatan 69. Her findes også restaurant. Billetbestilling 0046-8-667 06 80 eller www.dramaten.se

*Swap Your Life c/o Institutet för Framtidsstudier. Drottninggatan 33, 2 tr. Box 591. 101 31 Stockholm. Hjemmeside: www.swapyourlife.com
Man kan få et nyt liv på Kulturhuset i Stockholm tirsdag til lørdag kl. 13-17

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu