Læsetid: 3 min.

Når lorten lukkes ud

13. august 1998

Tre 30-årige kvinder i gruopvækkende grinagtig moderne dialog - Hvordan er det f. eks. at gå i seng med en omskåret mand

TEATER
Let's Get Lost var titlen på sidste sæsons store danske filmoverraskelse. Succes ikke så meget på handlingen og de storpolitiske perspektiver, men på persontegningen, miljøet og den frit omkringspringende dialog.
Farlig udløsning er titlen på et lille teatervidunder, der et sted langt ude er i familie med Let's Get Lost: Helt tydeligt i dialogen. Mens forestillingen egentlig er ganske traditionel i sin fortælling og meget stramt opbygget i sin dramaturgi, så springer dialogen nærmest utæmmet derudad. Slang, associationer, overspring, afsnappede sætninger, ind over og i munden på hinanden - og pauser. En formidabel fornemmelse for rytme - og pauser.
Farlig udløsning - ja, først skal man finde stedet. Fra Vesterbrogade ned ad Viktoriagade. Indvandrerbutikker og et par barske værtshuse. Ind i en baggård ved nr. 12 - skråt over for trekanten. Op ad en trappe i et hus, der ikke ligner et teater - snarere et gammelt tømrerværksted.
Teatret hedder Grob, og det er mere eller mindre selvbygget - og ser også sådan ud. Knap 40 pladser og ingen krummelurer eller krystallysekroner.
Grob er en forening, der har eksisteret fem år. Medlemmerne er gået uden om de etablerede teaterskoler - har i stedet selv hyret og tiltrukket undervisere og instruktører.
Til denne forestilling har de først improviseret en historie og en tekst frem sammen med Helle Ryslinge. Ryslinge har derefter afleveret resultatet til Jens August Wille, som har stået for den afsluttende instruktion.

Annas veninder
Tre ca. 30-årige veninder mødes til en middag hos Anna (Lotte Aske Fredskov), som arbejder i en bank og er gift med en ejendomsmægler. Hun er lykkelig for job og mand, og sammen er de ved at flytte væk fra byen til en provinsidyl. Hendes hjem (dekorationen) er holdt i lyse og temmelig konfliktsky farver, men der er blomstrede stole, en samling dukker i nationaldragter på skabet og et blomsterdekoreret portrætfoto, så lidt liv er der da.
Eva (Hannah Karina Mikkelsen) er højgravid og forretningskvinde. Hun er single, af overbevisning single - og navnet på faderen er derfor også hemmeligt. Kathrine (Mia Lyhne) er nok på alder med de to andre, men hun nægter at falde til ro eller til patten. Hun skriver (rædselsfulde) sange til sit band, turer på natværtshusene, har skiftende kærester. Hendes beskrivelse af et første knald med en omskåret mand er pigesnak af en type, som vist aldrig tidligere er nået frem til scenen.

Lukke lorten ud
Og så kører snakken ellers. Små ture, store ture, konfrontationer, skænderier, betroelser, fornærmelser. Det er gruopvækkende grinagtigt. De spiser, drikker, rafler, truer, bryder sammen, bliver frygtelig fulde og går i gang med "at lukke lorten ud" - en frygtelig hemmelighed, som ikke kan fortælles, hvis man er alt for ædru.
Ikke noget særligt? Tre piger, der skvadrer. Set før? Ja, bestemt, i snesevis af omgivelser. Men alligevel nyt og overrumplende, fordi tonen, sproget, associationerne er nye og overrumplende.
Kvindeportrætterne er ikke, som man lavede dem for ti år siden. Disse kvinder har
f. eks. ikke spor travlt med at vise eller manifestere oprør eller uafhængighed eller selvstændighed. De er helt ovre på den anden side af denne debat. De er uafhængige, de er selvstændige. Mere alene, måske, end de har lyst til. Men de kender grundvilkårene, og det er ud fra dem de handler. Med stor menneskelig usikkerhed.

*Farlig udløsning. Skuespil af Helle Ryslinge med bidrag fra skuespillerne. Instr: Helle Ryslinge & Jens August Wille. Scen.: Cathrine Näsmark. Teater Grob, Viktoriagade 12, Kbh. Til 30. aug.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu