Læsetid: 3 min.

Rederier slipper i skat

8. august 1998

Danske rederier betaler kun 2.000 kr. per mand i skat for udenlandske søfolk. Snyd, siger Frank Aaen fra Enhedslisten

Danske rederier slipper billigt i skat. De betaler kun omkring tre millioner i skat om året for de omkring 1.500 udenlandske søfolk, der har deres hyre på skibe, der ejes og drives af danske rederier.
Det vil sige, at de danske rederier kun indbetaler 2.000 kroner om året til skattevæsenet for hver af de udenlandske sømand.
Sådan udlægger Enhedslistens Frank Aaen situationen, efter at skatteminister Ole Stavad (S) i har oplyst, at danske rederier har indbetalt 14.5 millioner kroner i skat i løbet af de seneste fem år for de udenlandske sømænd.
"Rederierne snyder skattevæsenet. De har ikke indbetalt den skat, de skal," siger Frank Aaen.
Sagen handler om de omkring 200 danskejede skibe, der i dag sejler under udenlandsk flag.
Forretningsfører Henrik Berlau, søfartssektionen i SiD, anslår over for Information, at der arbejder mellem syv og otte udenlandske sømænd på hvert af de dansk ejede skibe. Samlet er der altså tale om 1.500 udenlandske sømænd, hvis manglende skatteindbetalinger svarer til lidt under tre millioner kroner i skat om året.
Inspektør Ivan Hansen fra Told og Skattestyrelsen oplyser over for Information, at udenlandske sømænd på dansk drevne skibe skal betale 30 procent i skat.
Det er i den sammenhæng uden betydning, om skibe formelt set er indregistreret i en udenlandsk havn og derfor fører udenlandsk flag.
Det afgørende er, at driften og dermed aktiviteterne i forbindelse med indtjeningen, finder sted i Danmark.
De 2.000 kroner som danske redere indbetaler for hver af deres udenlandske sømænd, svarer til en årsløn på mellem seks og syv tusind kroner.
Og det hører ikke hjemme den virkelighed, Henrik Berlau kan beskrive.
"Det internationale transportarbejderforbund IFT anerkender først lønninger fra 6.000 kroner om måneden.
Det er enestående vittighed blandt danske redere, at de ikke skal betale skatten for de udenlandske søfolk," siger Henrik Berlau til Information.

Smart arrangement
Rederiet K.I.Larsen i Vedbæk er et dansk rederi med skibe, der sejler under udenlandsk flag. Selv om rederiet ejer skibet, har det alligevel ikke ansvaret for besætningen. Det paradoks er der en forklaring på.
"Vi har ikke ansat besætningen. vi køber en serviceydelse hos et bureau,der levere os en hel besætning," siger administrerende direktør Bjarne Tvilde, K.I.Larsen.
Ivan Nielsen fra Told- og Skattestyrelsen i København oplyser over for Information, at det ikke er afgørende, om rederierne selv ansætter deres personale eller om de lader et servicebureau stå for bemandingen.
Det afgørende er, om kontraktfastsættelse og arbejde med vikarbureauet finder sted i Danmark eller i det land, hvor skibene er indregistreret.
Bjarne Tvilde fortæller til Information, at K.I.Larsen indgår kontrakter med servicebureauer fra kontoret i Vedbæk og kontoret i Singapore, hvor et af rederiets andre kontorer ligger.
"De to selskaber i Vedbæk og Singapore står for kontakten til manningbureauerne. Vi har ikke selv ansatte på skibene. Vi køber er serviceydelse hos et uafhængigt firma," siger Bjarne Tvilde, K.I.Larsen.

Gråzone
Dermed befinder rederiet sig i en gråzone, hvor de kan være på kant med lovgivningen.
"Det gør ikke K.I. Larsen mindre skattepligtige for deres udenlandske søfolk, at de har et udenlandsk manning- eller vikarbureau, der stiller med en besætning," siger Ivan Hansen Told- og Skat.
Alligevel kan et rederi som K.I .Larsen godt klare frisag over for skattevæsenet.
"Hvis rederiet fastholder, at deres eget skib er udenlandsk, så forventer vi, at der sker noget i rederiets udenlandske afdeling. Hvis K.I Larsen Bahama eller Singapore har hyret besætningen så er der ingen sag," siger Ivan Hansen.
I SiD raser Henrik Berlau. Han kan ikke forstå, hvorfor danske rederier kun skal betale 2.000 kroner i skat om året for de udenlandske søfolk, der har deres arbejde på et dansk skib under udenlandsk flag.
Frank Aaen fra Enhedslisten har spurgt skatteminister Ole Stavad, om han er tilfreds med skatteindtægten fra de danske rederier. Information forsøgte forgæves at få skatteministerens kommentar fredag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu