Læsetid: 3 min.

En rigtig god Århus-historie

21. august 1998

Med premieren på John Frandsens og Svend Åge Madsens 'Tugt og Utugt i Mellemtiden' er starten gået for en ny, dansk operatrilogi

NY OPERA
At lave Svend Åge Madsens Tugt og Utugt i Mellemtiden om til en opera lyder umiddelbart som et vanvittigt forehavende. As usual i Madsens romaner myldrer historien med et uoverskueligt antal personer, og mens operalibrettoer skal være tynde, tynde hæfter med ikke ret meget tekst, falder Svend Åge Madsens halvfjerdserroman i to murstenstykke bind.
Efter endt premiere på trilogiens første del må man imidlertid konstatere, at idéen ser ud til at lykkes - fint endda. På trods af det madsenske personmylder kunne man godt følge med i handlingen. Man blev endda dus med flere af figurerne bag de sært associationsskabende navne: Ludvig Alster, Skæven, Øreløs m.fl. Selvom første afsnit af hævnoperaen ikke endte med den cliff hanger, det et øjeblik så ud til, den skulle ende med, giver den lyst til at følge fortsættelserne, der skal se dagens lys næste sommer og næste sommer igen på Aarhus Sommeropera.

Effektivt kropssprog
Titlens 'tugt og utugt' refererer til handlingens bærende skelet af kærligheds- og krimihistorie om tugtig og utugtig kærlighed, om retfærd og uretfærdighed og - som krumtappen i historien - om hovedpersonen Ludvig Alsters hævn.
Han har fået sit liv smadret af dommer Deden, der har sat ham i brummen for et mord, han ikke har begået. Efter 12 år i tugthuset vil han have hævn. Da operaens første aften er gået, har dommeren fået sin bekomst. Anden og tredje aften skal koncentrere sig om Ludvigs hævn over de to andre, der medvirkede til hans indespærring, en journalist og en politimand.
Det meget lille Helsingør Theater i Den Gamle By er en forhindring for udfoldelsen af det vildtvoksende drama. Men også det problem blev overvundet i kraft af Marie í Dalis fantasifulde scenografi, hvor skillevægge på kryds og tværs i en fart kunne ændre den lille scene.
Ingen er i tvivl om, at den evigt unge Kasper Holten er en formidabelt god instruktør. Med effektivt kropssprog stod hovedrollerne klart frem. Søren Mulvad, der næste år debuterer på Den Jyske Opera, er med sin smertelige tyngde perfekt i hovedrollen som den stålsatte straffefange. Kunne han frembære teksten lidt tydeligere, ville en helstøbt succes være hjemme. Lige så glimrende, men mere rutineret var tenoren Jan Lund som den fiffige medfange Skæven. Både i kropssprog og kostumer er der herlig halvfjerdsernostalgi at hente i denne forestilling.

Musikdramatiske greb
Operaen har både drama, kærlighed og gode grin som pyntebær på toppen. Det hele hviler trygt og godt på John Frandsens raffinerede musikalske lagkagebunde. At f.eks. dommeren - fremstillet af Carl Christian Rasmussen - konsekvent følges af hornet, er et udmærket musikdramatisk greb. Litterater vil kunne uddybe, hvordan Frandsens håndtering af forskellige musikalske udtryk modsvarer Svend Åge Madsens postmoderne(?) jongleren med litterære skabeloner.
Ikke alle præstationer sad lige i øjet, hvis man taler om præcision på højeste plan. Men de fleste var rigtigt gode, og den overordnede oplevelse - det, det drejer sig om - var overskudspræget og medrivende. Med fare for at fornærme andre af de 13 medvirkende sangere kan de gode tenorpræstationer, heriblandt Peter Lodahls forelskede Christian, fremhæves.
Hans Dueholm som henholdsvis Rockerkonge og hotdogspisende tegneseriefigur er et oplagt komisk talent. Hvad med revy? Ulf Stenbjørn som fortælleren fra fremtiden, der forlener dramaet med komplicerede forskydninger på tidsplanet og gør vor tid til Mellemtiden, satte flot præg på forestillingen i sit spacede kjolesæt. Hans metaplan-foredrag om 'Operaen i Mellemtiden' placerede morsomt John Frandsen i stilhistorisk perspektiv.
Med hovedet vel ude i virkeligheden igen konstaterer man, at både Madsen og Frandsen lever og har det godt - i nutiden. Begge har deres rødder i Århus, og det føles rigtigt at se deres Århus-historie sat op af Holtens århusianske sommeropera. Alligevel har man ment, København også skulle have chancen. Efter opførelser den 23. og 26. august samt 4. og 5. september kommer Tugt og Utugt i Mellemtiden op på Den Anden Opera 8.-12. september.

*Tugt og Utugt i Mellemtiden, 1. del. Opera af John Frandsen (musik) og Kasper Holten og Lars Ole Bonde (libretto). Randers Byorkester dirigeret af David Riddell. Helsingør Theater, Den Gamle By, tirsdag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her