Læsetid: 3 min.

Sådan og kun sådan

13. august 1998

Violinisten Gidon Kremer og hans stryger-kammerater i gruppen Kremerata gav en mindeværdig koncert i Tivoli

KONCERT
"I smell tonality!" sagde den engelske violinist Erwine Arditti sarkastisk da han for nogle år siden kom ind i Louisianas Koncertsal og skulle spille Ferneyhough. Umiddelbart forinden havde man spillet Arvo Pärts Fratres fra 1977.
Gidon Kremer er bevidst gået efter denne tonalitet eller i det mindste ligner tonalitet. Han har fundet den hos Pärt, og han har fundet den hos så forskellige komponister som Schnittke, Tüür,
Adams, Bartók, Piazzolla, Vasks, Shostakovitj og Kantscheli.
Kremer ønsker musikalsk krop, han søger stærke udtryk, meddelelser formet af et ønske om formidle emotioner. Koncerten blev indledt med Pärts Fratres for violin, strygeorkester og slagtøj, som Kremer også har indspillet for Teldec (0630-14654-2) på en særdeles anbefalelsesværdig cd med titlen Gidon Kremer. From my Home. Som jeg foretrækker frem for den mere indadvendt vegeterende version for kvartet og uden slagtøj fra Kronos Kvartetten på cd'en Winter Was Hard (Elektra/Nonesuch 979 181-2)
I Tivoli var slagtøjet kraftigt reduceret i Fratres, formodentlig af praktiske grunde. Allerede i dette første værk måtte man overgive sig: Mageløst spil høres sjældent i denne verden. Uden dirigent, kun sjældent et lille vink fra Kremer til de unge strygere. Og alligevel en perfekt samlet klang, indfølt frasering, idiomatisk spil i de forskellige stilarter. Uden dirigent bliver musikerne nødt til at lytte til hinanden, hvilket ikke er det værste, man kan tænke sig. Det gjorde disse unge musikere sandeligen.

Schnittkes strygere
Som følge af den russiske komponist Alfred Schnittkes død, ændrede Gidon Kremer programmet i sidste øjeblik. Koncerten i Tivoli var tilegnet Schnittke, som var en nær ven til Kremer. Ændringerne betød at publikum fik lov at høre Schnittkes Concerto for Three for violin, bratsch, cello og strygeorkester.
For Schnittke var strygerne den vigtigste instrument-gruppe. Han sagde engang på et seminar, at strygerne bragte ham nærmere det guddommelige. Man fornemmer også, at strygere godt kan lide at spille Schnittkes musik. Gidon Kremer er en af dem, der har spillet og indspillet musikken. Sidste år kom cd'en Out of Russia (Teldec 4509-98440-2), hvor vi finder Schnittkes Violinkoncert nr. 4. I øvrigt kan De med fordel også konsultere det svenske plademærke BIS, som udgiver alle Schnittkes værker.
Den georgiske komponist Gija Kantscheli (f. 1935) har vi ikke hørt så meget til herhjemme, skønt han er en fremragende komponist. Folkemusikken er ham ikke fremmed, de toner frem i de brede, meditative klange.
I V&V for violin, strygeorkester og bånd, lader Kantscheli en enstemmig sang fra højttaleren lyde som et tilbagevendende motiv. Ikke som en kommentar til strygernes spil, snarere som en udvidelse af det tonale rum. Genialt enkelt, vidunderligt udført i Tivoli.
Hvis De vil høre musik af denne Kantscheli (plus andre så forskellige kunstnere som f.eks. Chaplin, Rota, Piazzolla, Takemitzu og Milhaud), så er det ned til pladehandleren og købe den nye ting fra Kremer: Le Cinema (Teldec 0630-1722-2)

Piazzolla & Port?
Astor Piazzollas musik afsluttede koncerten: Tango Ballett, arrangeret for strygeorkester af Leonid Desyatnikov. En ting er at høre Kremer spille Piazzolla på cd, et andet er at høre det live. Hold da fast en spillemand, denne Kremer.
Publikum i Tivoli kunne da heller ikke få nok af Kremer & co.: Flere ekstranumre måtte der til. Det første hed Escualo - en af Piazzollas mesterlige miniaturer. Her i et strygerarrangement, som man må holde lige så meget af, som den version Kremer spiller på cd'en Hommage à Piazzolla (Nonesuch 7559-79407-2), som er arrangeret af Svjatoslav Lips.
Tivolis musikchef Lars Grunth må invitere Kremer til at komme igen. Tips til Grunth: Hvad med at få dansen med næste gang? Rigtig argentinsk tango og Kremer med venner! Men ikke nok med det. Den årlige portvinssmagning i Tivoli må flyttes til at sammenfalde med ovennævnte arrangement. Og kunne man oven i købet finde et endnu mere intimt sted end koncertsalen, gør det heller ikke noget.

*Gidon Kremer og Kremerata, Baltica. Værker af Pärt, Vasks, Schnittke, Kantscheli, Sjostakovitj og Piazzolla. Tivolis koncertsal, tirsdag aften

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu