Læsetid: 3 min.

Vestager klar til opgør med 10. klasse

11. august 1998

Undervisnings-ministeriet er ved at færdiggøre tanker om at integrere 10. klasse i gymnasiet, handelsskolerne og de tekniske skoler

Allerede om et år vil skoleelever, der vælger 10. klasse, kunne blive stillet over for at skulle vælge mellem et introduktionsår på gymnasiet, handelsskolen eller de tekniske skoler.
En sådan sammenbygning af folkeskolens 10. klasse og ungdomsuddannelserne kan blive resultatet af et reformarbejde, som er i gang i Undervisningsministeriet, og som ventes færdigt i løbet af efteråret.
Sigtet med reformarbejdet er at styrke målretningen af det 10. uddannelsesår for de 70 procent af eleverne der i dag vælger 10. klasse.
"Mange af dem, der i dag vælger 10. klasse kunne lige så godt kunne gå i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter 9. klasse. For nogle er 10. klasse en god idé, men så skal den målrettes mere," siger Ivan Sørensen, direktør i Undervisningsministeriets folkeskoleafdeling.
Ivan Sørensen bekræfter, at en af de muligheder, der diskuteres, er at flytte 10. klasse ud på ungdomsuddannelserne.

Forsøg igang
Allerede i dag eksisterer der 10. klasse på nogle få ungdomsuddannelser.
På Viborg Tekniske Skole er der i øjeblikket to 10. klasser, der har til huse på den tekniske skole, men som samtidig modtager undervisning af folkeskolelærere i bl.a. dansk og matematik.
Også enkelte handelsskoler kører et introduktionsår, så eleverne kan snuse til uddannelsen og finde ud af hvilke linier, der er at vælge imellem.
"Det kan være en løsning, at 10. klasse, som i Viborg, skal kunne tages på forskellige uddannelsesinstitutioner, men det er vigtigt, at ordningen ikke er bindende. Eleverne skal kunne ændre mening og f.eks. skifte til HF, hvis de på introduktionsåret finder ud af, at det i hvert fald ikke er det, de vil," siger Ivan Sørensen.
Det vil betyde, at der skal være et fælles indhold på det 10. skoleår, så undervisningen på f.eks. Teknisk Skole også er meritgivende til gymnasiet.

Lærerforening imod
I Danmarks Lærerforening, DLF, er man ikke begejstret for ideen om at lade et introduktionsår på ungdomsuddannelserne erstatte 10. klasse.
"Det er en dårlig idé. Hos os har eleverne et team omkring sig bestående af klasselærer og skolevejleder, der kender dem godt. I dag får vi kritik for ikke at kende ungdomsuddannelserne godt nok, men kommer eleverne ud på ungdomsuddannelserne i det 10. skoleår, får man det modsatte problem: At de skal vejlede unge, de ikke kender," siger Jørgen Stampe, formand for pædagogisk udvalg i Danmarks Lærerforening.
I stedet foreslår han, at der strammes op på vejledningen af eleverne, så der på alle skoler laves en målrettet vejledning for den enkelte elev allerede fra de mindre klasser.

Udvidet vejledning
Vejledningen er også et af de punkter, ministeriet vil styrke. Ministeriet mener, at man allerede bør starte i 6. klasse.
Men mere og målrettet vejledning kan ikke forhindre, at der vil ske ændringer for de kommende årgange af 10. klasseelever.
"Vi arbejder med tre hovedlinier, som godt kan komme til at køre sideløbende. Udover at tænke 10. klasse ind i f.eks. en erhvervsuddannelse, så er det en mulighed, at lave flere 10. klasse-skoler, hvor man samler alle 10. klasseelever på en skole og inddeler dem efter, hvilken ungdomsuddannelse de har tænkt sig at fortsætte på," siger direktør Ivan Sørensen, Undervisningsministeriet.
Den tredje mulighed er, at 10. klasse fortsat bliver i folkeskolen, men Ivan Sørensens påpeger, at det i så fald er vigtigt at målrette 10. klasse mere.
"Det er vigtigt at gå ind og se på, at det ikke er en gentagelse af 9. klasse. Der skal
være et formål, og man skal tage udgangspunkt i den enkeltes behov og rette undervisningen ind efter, hvad eleven ønsker at fortsætte med bagefter," siger han.
Det indebærer også, at succesen med brobygningsforløb, hvor eleverne i en periode kommer ud på ungdomsuddannelserne, vil blive fulgt op og udviddet.
Eleverne skal så bruge 10. klasse til at afprøve et par forskellige ungdomsuddannelser og samtidig få den faglige og personlige ballast til at træffe det rette valg.
Jørgen Stampe, Danmarks Lærerforening, er enig i Undervisningsministeriets tanker om differentieret undervisning og udviddet vejledning, hvor man tager udgangspunkt i den enkelte elev.
"Det er nogen meget fine tanker, som vi er helt enige i. Det vigtige for os er, at 10. klasse bliver i folkeskolen, for der hører den efter vores opfattelse hjemme. Der skal være råd til at lade eleverne vælge selv i samarbejde med deres forældre. Man skal ikke i effektivitetens hellige navn nedlægge muligheden for at tage 10. klasse i folkeskolen," siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu