Læsetid: 4 min.

Wendel tilbage til naturen

13. august 1998

Instruktørens Linda Wendels nye film
er teknisk en tur tilbage til eget udgangspunkt

INTERVIEW
I morgen får Linda Wendels fjerde spillefilm premiere i landets biografer. I forhold til hendes tidligere film er den langt mere turbulent, håndholdt og hurtig. Dels fordi Mimi & Madammerne er optaget på et mikroskopisk, næsten dogme-agtigt budget på fem millioner kroner, og dels fordi instruktøren har arbejdet med filmen på en anden måde end tidligere, fortæller hun Information på en københavnsk kaffebar.
Mimi & Madammerne handler om karrierekvinden Mimi (spillet af Tammi Øst), der tilsyneladende har det hele: Eget tv-talkshow, en velhavende mand (Dick Kaysø), en lille klike af varme veninder, en dejlig lejlighed med udsigt over Københavns Havn - og et idyllisk sommerhus, som i filmen danner rammen om en ophedet og alkoholiseret weekend med veninderne og deres mænd.
Alt går galt for Mimi, og hun og manden ender med at stå ved en skillevej. Intriger og sidehistorier er der nok af. En af Mimis veninder har medbragt manden Klaus, som Mimi engang har været og stadig er forelsket i.

Det egomane menneske
Linda Wendel er 43 år og debuterede fra Filmskolen i 1984 med den roste novellefilm I Lige Linie, og siden har hun instrueret og skrevet tre spillefilm, heriblandt Ballerup Boulevard fra 1986. Hun karakteriserer Mimi som en kvinde, der ikke kan elske andre end sig selv:
"Og det er så det, hun måske fatter i løbet af denne weekend; at man skal lukke lidt op for sig selv i stedet for at forsøge at styre alting."
"Mimi er et top-egomant menneske, og det synes jeg personligt ikke er særlig godt. Når man går i sådan nogle små cirkler, som Mimi gør, mister man meget let kontakten med almindelige mennesker og verden udenfor. Det er som en ghetto, hun har bygget op omkring sig selv, og det bliver så helt ekstremt, da hun inviterer alle de mennesker på weekend i sommerhuset," siger instruktøren.
Mimi & Madammerne veksler mellem drama og komedie og er svær at rubricere, men Linda Wendel ser den selv mest som et drama.
"Jeg har ikke lavet den som en komedie, men den er da samtidig morsom. Den tager jo en skrue til sidst og vender helt rundt. Alt det, vi syntes var sjovt, er pludselig ikke så sjovt længere," fortæller hun.

Skrabet budget
Filmens tilblivelse var meget speciel fra start til slut. Det tog kun 28 dage at indspille filmen, men Linda Wendel har skrevet på Mimi-manuskriptet i seks år og var faktisk klar til at indspille et år før, de endelige optagelser gik i gang. De rigtige skuespillere var fundet, men det var den risikovillige filmkapital ikke.
Da der et år senere lå en sum penge i en særlig statslig lavbudget-pulje, søgte Linda Wendel penge til sin film.
"Det var mit held, at jeg havde et projekt liggende, som jeg kunne hive 30 sider ud af, så det kunne komme ned på de fem millioner kroner, det måtte koste," siger instruktøren og smiler.
Netop de skrabede forhold og forarbejdet med skuespillerne gjorde Mimi & Madammerne til Wendels mest morsomme instruktørarbejde til dato.
"Jeg havde lejlighed til at mødes med skuespillerne et år før, vi startede på filmen. Her snakkede vi de scener, jeg havde skrevet, igennem. Og bare det at snakke sammen og mødes med karaktererne har inspireret mig meget. Så da vi endelig optog, var det meget lettere, end det nogensinde havde været. Det var guld værd at have det forarbejde. Det skulle man gøre på alle film. Det har gjort, at vi har arbejdet så hurtigt, at der ikke har været tid til at brokke sig," siger Linda Wendel og ler.

Tilbage til rødderne
På den tekniske side havde instruktøren samlet et nyt hold af filmfolk omkring sig. Både klipperen og fotografen var helt nye ansigter, som Linda Wendel havde fået anbefalet.
"Og det kan man sige: Det er hele filmens karakter, at jeg som instruktør har været meget åben - i modsætning til hvad man er, når man lige starter som instruktør, hvor det hele skal være på en bestemt måde, for ellers kan man ikke leve med det."
På manuskriptdelen har Linda Wendel trukket på digteren og dramatikeren Kirsten Thorup. Og det har hun fået meget ud af, siger hun.
"Jeg havde lavet et kæmpemanuskript, og det er jeg kommet helt ind til benet af. Replikkerne er vildt gennemarbejdede. Kirsten Thorup har lært mig at koncentrere udtrykket og gå efter, hvad der er nødvendigt for fortællingen, og det har skærpet mig lidt. Hun er meget dygtig til at se igennem, om en scene fungerer eller ikke fungerer."
Med det nye udtryk i Mimi & Madammerne føler Linda Wendel, at hun er vendt tilbage til sit udgangspunkt som instruktør, og der vil hun gerne blive.
"Min afgangsfilm fra Filmskolen, I Lige Linie var en meget krads film. Og det udgangspunkt bevægede jeg mig væk fra i mine senere film, men jeg havde virkelig lyst til at vende tilbage til det. Og nu føler jeg, jeg har fundet et nyt ståsted. De erfaringer, jeg har gjort med denne film, vil jeg gerne fortsætte med. Jeg vil naturligvis gerne have lidt flere penge at lave film for, men jeg har virkelig lyst til at lave endnu en film på denne her måde - indtil jeg finder en ny udtryksform igen," siger Linda Wendel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her