Læsetid: 3 min.

Alperne skal miljø- og trafiksikres

25. september 1998

Folkeafstemning afgør, om Schweiz vil opkræve en afgift af lastbiler for slid på vejnettet

Zürich - I tidligere folkeafstemninger har schweizerne udtalt sig klart for en begrænsning af trafikken på landevejen, for en bedre beskyttelse af det økologisk udsatte alpelandskab og for en styrkelse af jernbanen i konkurrencen med lastbiltransporten.
I denne weekend stemmer de om et forslag, der skal gøre alvor af alle disse smukke hensigter, men denne gang, koster det penge at have en økologisk mening.
Det drejer sig nemlig om, at en afgift på lastbiltrafikken i Schweiz, som skal gælde ligeligt for alle, udenlandske så vel som indenlandske. Afgiften gøres afhængig af, hvor mange tons, der transporteres hvor mange kilometer.
Ligeledes skal den beregnes efter, hvor støjende og hvor forurenende lastbilerne i øvrigt er. For eksempel skal der betales lidt under 1.500 kr. for en 40-tons lastbil, der kører igennem Schweiz fra Basel til Chiasso.
Dermed mærker man også en anden hensigt med afgiften. Dette beløb er nemlig lige nøjagtigt det, som forhandlerne for EU og Schweiz var blevet enige om, da de i januar i år forhandlede sig frem til en aftale om en transitafgift. Denne enighed blev ganske vist underkendt af EU's trafikministre på et senere møde - først og fremmest ved modstand fra den tyske og den italienske trafikminister.

Undgår omvejstrafik
Siden har der været stilstand i forhandlingerne mellem Schweiz og EU. Men det er en almindelig overbevisning, at når det tyske valg er overstået, vil den kommende tyske trafikminister - uanset partifarve - være villig til at gå med til et kompromis.
Hvis den tyske modstand falder, slutter formentlig også andre lande op om en aftale med Schweiz, som indebærer, at maksimalgrænsen for lastbiler hæves fra de hidtidige 28 tons til 40 tons.
Det vil betyde, at man vil kunne undgå den omvejstrafik på 1,1 mio lastbiler om året, som hidtil for størsteparten er gået over Brenner- passet i Østrig og i mindre grad over Frankrig.
Som imødekommelse af en sådan schweizisk åbning, skal Schweiz have lov til at opkræve en afgift af EU-lastbilerne for slid på vejnettet, men tillige som kompensation for de miljømæssige skader, som de tilføjer alpelandet.
EU-trafikministrene har naturligvis kæmpet for at få denne afgift så langt ned som muligt. Men det er nogenlunde klart, at de 325 sfr. er den nederste grænse for, hvad Schweiz kan gå med til.
Samtidig har EU forlangt, at deres lastbiler ikke stilles dårligere end de schweiziske. Det er det, som Schweiz nu vil sørge for med den afgift, der kommer til folkeafstemning, og som skal indføres fra år 2001.

Opfordring til EU
For at understrege hensigten med afgiften er det bestemt, at to tredjedele af den skal bruges til at bygge to kæmpemæssige jernbanetunneller gennem Skt. Gotthardmassivet i det centrale Schweiz og gennem Lötschberg i det vestlige Schweiz, til den planlagte modernisering af jernbanen, og endelig til miljøbeskyttelse i forbindelse med jernbanebyggeriet.
Kun den ene tredjedel af lastvognsafgiften kommer dermed udbygningen og vedligeholdelsen af vejnettet til gode. Denne ulige fordeling er en erkendelse af, at konkurrencen mellem landevej og jernbane er skæv til fordel for landevejen, og at denne skævhed vil blive forstærket, når de mere rentable 40-tons lastbiler får lov til at køre igennem Schweiz.
Regeringen og tre af de fire regeringspartier - Socialdemokratiet, Det Kristelige (katolske) Folkeparti og De Frisindede - går ind for den nye afgift, der også får støtte fra en række organisationer lige fra Greenpeace til industriforeningen. Mens højrefløj, der bekæmper alle nye afgifter, er imod den nye lastbilafgift.
Den schweiziske regering håber at en vedtagelse fungerer som en opfordring til EU om at gå hen og indføre en tilsvarende afgift.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu