Læsetid: 3 min.

Biograferne i skudlinjen

2. september 1998

VIDEO
Biografernes repertoire giver af og til anledning til undren. Både på grund af, hvad det rummer og hvad det udelader.
Det kan f. eks. virke gådefuldt, hvad der får Københavns førende kunstbiograf, Grand, til i sommer at sætte en walisisk stinker som Twin Town på plakaten. Den forsvandt hurtigt igen, men alligevel.
Og det kan ligne fejlplaceret idealisme at repertoiresætte Taviani-brødrenes måske sidste suk, Valgslægtskaber, der dysser selv brødrenes fans i søvn.
For nylig så man også et lille udlejningsselskab satse på komedien Parringsleg, der er så ringe, at selv dele af den tvangsindlagte presse begyndte at udvandre.
Filmene fås ikke bedre, vil man måske indvende. Men det argument holder næppe. Gennemgår man førende internationale filmtidsskrifter fra de sidste par år, vil man i hvert fald finde en række titler, der er blevet stærkt rost og anbefalet af pålidelige kritikere.
Nogle af disse titler er endt på videohylderne, andre er helt gået vores dør forbi. Her skal nævnes nogle stykker:
Chasing Amy (Kevin Smith).
SubUrbia (Richard Linklater).
Irma Vep (Olivier Assayas).
Grosse Pointe Blank (George Armitage).
Chacun cherche son chat (Cédric Klapisch).
Spanking the Monkey (David O. Russell).
The Confessional (Robert Lepage).
Angels and Insects (Philip Haas).
Love Serenade (Shirley Barrett).
To Sleep With Anger (Charles Burnett).
The Funeral (Abel Ferrara).
Box of Moon Light (Tom DiCillo).
Face (Antonia Bird).
The Frighteners (Peter Jackson).
Larger Than Life (Howard Franklin).
Adskillige interessante og vellykkede film får altså ikke dansk biografpremiere, men kan kun ses ved køb eller leje i en videobutik. Hvis man da overhovedet kan få fat i dem.
Fra i dag af vil Information regelmæssigt orientere om denne del af filmudbuddet.

Der er tale om et mindre skred i den hjemlige filmkultur, mærkbart gennem flere år. Det synes at have tre hovedårsager:
1) biografernes indtjeningsmuligheder for de mere 'smalle' film er blevet forringet.
2) Den statslige importstøtte fungerer kun mangelfuldt.
3) Udlejere og biografdirektører er for dårlige til at orientere sig og mangler for ofte kvalitetssans.
Filminstituttet har i år og sidste år givet importstøtte til en lang række væsentlige titler. Men også nogle overraskende afslag springer i øjnene: til film som Sergei Bodrovs Bjergenes fange, Jim Jarmusch' Dead Man, James Mangolds Heavy, Wim Wenders Lisbon Story, Michael Hanekes Funny Games og Robert Guédiguians Marius og Jeanette.
Og er det rimeligt, at et land, hvor der uddeles omkring to millioner årligt i filmimportstøtte, ikke vil ofre en krone på hjemtagelsen af den iranske Abbas Kiarostamis Guld Palmevinder fra Cannes 1997, Smagen af kirsebær?
Sådanne afslag viser, at importørerne langt fra får den ideelle, tilsigtede støtte til kvalitetsfilm. Ordningen bør styrkes både økonomisk og kompetencemæssigt. Hvorfor sidder der f. eks. ikke et flertal af landets højeste filmsagkundskab i importstøtteudvalget (f. eks. fra universiteterne), så man står bedre rustet mod bommerter som de ovennævnte?

Der bør værnes om de idealistiske biografer og udlejere, der satser på andet end den amerikanske standardvare, og forhåbentlig bliver det alvor med den varslede direkte støtte til de kæmpende art cinemas.
Denne del af filmmiljøet skal leve af at holde fingeren på pulsen og udvise kontinuerlig, pålidelig kvalitetssans. Men her kniber det af og til - for mange ligegyldigheder slipper gennem nåleøjet.
Og for hver skuffende biografoplevelse bliver det mere og mere fristende for den enkelte tilskuer at stikke næsen inden for i videoshoppen for selv at lægge sit repertoire. Her er udvalget jo kæmpemæssigt.
En udvikling, man kun kan beklage, for selvfølgelig er videogengivelsen en nødløsning sammenlignet med biografoplevelsen. Men en nødløsning, man åbenbart som filminteresseret kan blive tvunget til at gøre stadig større brug af.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her