*Daniel Auteuil har i Marcel Pagnol-historierne Kilden i Provence og Manon og kilden samt en psykologisk mesterstudie som Et hjerte af sten placeret sig som en central skuespiller i nyere fransk film. I Colline Serreaus historie om klassemodsætninger Romuald og Juliette er han chefen for en yogurt-selskab, der efter uigennemskuelige transaktioner pludselig står ribbet og flået og kun kan hente trøst et enkelt sted: hos firmaets moderlige, sorte rengøringskone med fem børn, Juliette (Firmine Richard). De to prøver så at vende nederlag til sejr. - Den pålidelige engelske guide Time Out kalder filmen "varm og generøs". - Instruktøren Colline Serreau er bedst kendt for Tre mand og en baby, der blev eksporteret til USA og fik stor publikumssucces.
Romuald et Juliette/ Der ligger en hvid mand i din seng, mor! DR 2, fredag kl. 20.00- 22.05
*Burt Lancaster og Kirk Douglas var gennem deres lange karriererforløb konkurrenter i tough-guy-faget, men samtidig en slags venner, der sagtens kunne finde ud af at arbejde sammen. Her er de to togrøvere, der efter et fængselsophold på 30 år, stadig magter håndteringen, selv om Burt henvises til hvilehjem, og Kirk konfronteres med nye generationers uforstand. - Det er en pjatte-farce fra 1986, som de to aldrende he-men, Burt med sin stilfulde værdighed, Kirk med sin gavtyve-energi, ikke kan redde. Den ihærdige og kalorietomme demonstration af ungdommelighed får dem paradoksalt nok til at virke gamle, fordi den står i så sørgelig kontrast til tidligere bedrifter. Jeff Kanew har instrueret, og det er nærmet pinlig misbrug af vellagret talent.
Tough Guys/ Bare en gang til. DR 1, lørdag kl. 13.10-14.50
*Anders Refn filmatiserer Gustav Wied med den Wiedske bidskhed intakt. Han bruger både den brede pensel og de ubarmhjertige skalpel i trekantsdramaet mellem Jens Okkings hidsige patriark baron Helmuth, Helle Hertz' fru Alvilda og Bodil Udsens enkebaronesse. Sidstnævnte er lidt af et monster, der med mellemrum lukker sin stumme tjenestepige inde i et skab. Og som til slut - i en mesterligt opsat, ætsende ond nattescene - hanker op i sin karakterløse søn Helmuth, da han er ved at blive opløst af skyldfølelse.-- I en Morten Korch-tid som denne vil Slægten nok komme bag på mange, for her er ingen herregårdshygge, men undertrykkelse og forstyrret driftsliv. Det sidste står især Poul Reichhardts præst for i en noget overgearet præstation. Derimod er Jens Okking og Helle Hertz perfekte som det umage ægtepar og Bodil Udsen ren vitriol som slægtens egentlige overhovede, den gennemført følelsesforråede enkebaronesse.
Slægten. DR 1, lørdag kl. 22.10-00.00.
*Sally Potter er stadig repertoire-aktuel med sin seneste film The Tango Lesson, en charmerende historie om danseindvielse og kærlighed mellem modsætninger, med instruktøren selv i hovedrollen. Og i mine øjne mere seværdig end den meget roste Virginia Woolf-filmatisering Orlando fra 1992, en vidtløftig prætentiøs beretning om en symbolsk personage, der lever i 400 år, først som en af dronning Elizabeth d. Førstes mandlige yndlinge, siden som kvinde i forskellige tidsaldre. Filmen er blevet meget beundret for sit litterære vid og sin 'dristige' leg med kønsroller, samt for Tilda Swintons karismatiske præstation i titelrollen. En film, der tør være anderledes - og er blevet voldsomt værdsat for netop det.
Orlando. DR 2, søndag kl. 21.15-22.45
*Nicolas Cage spiller i Dødens kys et følelsesmenneske, der - som en af sine mere menneskevenlige handlinger - hengiver sig til mord. Hjerte-til-hjerte-snak veksler med udslag af unævnelig psykopati, og det skaber en filmskurk af de mere mindeværdige i denne genfilmatisering af den gamle noir-klassiker Kiss of Death fra 1947, hvor Richard Widmark fik et markant gennembrud som fnisende drabsmand. - Gangsterhistorien virker solidt forankret i strip-bulernes og autoværkstederne Queens, et uglamourøst New Yorker-kvarter, hvor hovedpersonen Kilmartin - en tidligere gangsterhåndlanger - nu helst vil leve et regelret liv med ung kone og nyfødt barn. Men tidligere vennetjenester kræver en tak for sidst, og snart er Kilmartin en lus mellem politiets og gangsternes negle. Manuskriptforfatteren Richard Price og instruktøren Barbet Schoeder leverer ram New Yorksk lokalkolorit i den velskonstruerede historie.
Kiss of Death/ Dødens kys. TV2, mandag kl. 00.05-01.45
*Susanne Bier, talentfuld dansk instruktør, har lavet to film i Sverige. Først gennembruddet Freud flytter hjemmefra, så Pensionat Oscar fra 1995, der også blander komedie og drama i en familiehistorie. Denne gang med fokus på familiefaderen, der under en banal ferie med kone og børn oplever en omstyrtende forelskelse i en ung, ildsprudende tryllekunstner. En ujævn, men passagevis fængslende film efter manuskript af Jonas Gardell.
Pensionat Oscar. TV2, tirsdag kl. 22.00-23.30
*Ken Loach fortæller en rigtig tåreperserhistorie i denne film om en stakkels mor, der af myndighederne afskæres fra kontakt med sin stadig voksende børneflok. Men selvfølgelig er skemaet ikke helt enkelt. Maggie er nemlig (trods en enkelt fadæse) ikke nogen dårlig mor. Problemet er, at hendes stridbare karakter ikke kan indpasses i de fantasiløse myndigheders rigide praksis. Selv da Maggie får en god mand, eksil-paraquayaneren Jorge, nægter myndighederne at lade hende udfylde moderrollen. Hun ender som moder til ni børn (!) og totalt ude af stand til at kommunikere med socialrådgivere, en furie i en håbløs ond cirkel. - Filmen vil mane til menneskelig forståelse ved at skildre et tragisk tilfælde, en kvinde, der kun kan forstås, hvis hjælperne ser op fra skemaerne og handler selvstændigt. Samtidig fortæller filmen en smuk kærlighedshistorie om to outsidere, der finder sammen, levendegjort af Crissy Rock og Vladimir Vega med det hudløse følelsesnærvær, der så ofte gør Ken Loach' film så langt mere umiddelbart gribende end de fleste andre.
Ladybird, Ladybird. TV2, onsdag kl. 23.35.-01.15