Læsetid: 3 min.

Fornøjelig Faust

30. september 1998

'The Black Rider' er en imponerende veloplagt forestilling. Men frygten for Djævelen er forsvundet

TEATER
Djævelen hvæsser tænder disse dage, for The Black Rider er kommet til byen. Den otte år gamle kultforestilling af Robert Wilson, baseret på sange af Tom Waits og ord af William Burroughs, præsenteres nu for et dansk publikum på Betty Nansen Teatret. Her synges Waits' livsforvrængende sange på Toms eget engelsk, mens visse strofer og replikker har fået nyt liv i Peter Laugesens oversættelse - 'smid griflen, grib riflen!'...
I ordene er der mere end nok djævelskab til eventyret om 'den onde lykke'. For forestillingen er en slags forenklet Faust-historie: en skæbneberetning om manden, der ikke kunne få sin elskede, fordi han var bedre til at digte end til at jage i skoven. Men som gladeligt tog imod tilbuddet fra Den Sorte Ridder om at låne hans magiske kugler, fordi prisen tilsyneladende var rimelig: Manden fik de seks kugler, men den syvende var Djævelens egen...

Sjælelokker-charmør
Så Djævelen hvæsser både tænder og pudser kugler. Og Jimmy Jørgensen er en djævel med ubesværet ubehøvlethed og elegance i samme håndbevægelse. Han er intrigant og brutal, charmerende og forførende, haltende og sexet på samme tid - en succesfuld sjælelokker med masser af tid. Tid til at se løkken lægge sig selv om sit offers hals, roligt og præcist. Og tid til at se rebet strammes - fejltrin for fejltrin, kugle for kugle.
Derfor skulle man tro, at man sad og gøs på tilskuerpladserne. At man bævrede for den frygtelige slutning, og at man indtil det sidste ville håbe på en omvendelse og en afvisning af Djævelen; sådan som det var tilfældet med oplevelsen af Betty Nansen Teatrets opsætning af Faust for nogle år siden.
Men nej. Man sad og blev så herligt - opstemt. Glæden og fornøjeligheden erobrede det gamle plysrum, efterhånden som historien lod ethvert håb ude. Alle grinede og morede sig og nød at overvære den stakkels mands pinsler. Svælgede i den forlovedes intuitive angst og forældrenes kortsynede tilfredshed. Og forlod til sidst tilfredse og mætte teatersalens rædsler i feststemning.

Happy end?
Effekten var med andre ord grotesk. Det virkede simpelthen, som om Jimmy Jørgensens sorte ridder ikke blot formåede at fordreje hovedet på den ulykkelige George-Wilhelm, men også på publikum. En happy end, med andre ord.
På den anden side kan publikumshenrykkelsen også ses som et resultat af forestillingens besnærende varieté-stil. For instruktøren Katrine Wiedemann og scenografen Michael Kvium har igen skabt en forunderlig forestilling, hvor der ingen grænser er for det groteske eller det uudgrundelige. Hen hvor duo'ens kreation af Alice i Underverdenen på Edison sidste sæson også bød på fantasivæsener, har parret denne gang måttet holde sig inden for mere gængse personskildringer, hvilket har begrænset den allermest løbske fantasi, desværre. Rolletyperne i The Black Rider er snarere gammelkendinge fra registret 'uhandy bejler-giftesyg pige-sur far-jaloux mor', her spillet og sunget med rammende dukke-tyngde af henholdsvis en naivitetssikker Joachim Knop, en løssluppen Xenia Lach-Nielsen, en autoritetsosende Carl Christian Rasmussen og en reserveret (og grufuldt smuk) Hanne Uldal.
For skuespillerne tumler loyalt rundt i koreografen Bill Holmbergs muntre stiliseringer og billedskægge påfund, og derved lykkes det at servere denne djævelske historie som hyggelig varieté med et (lovligt) omhyggeligt afslutningsnummer.
Nyhvæssede tænder har tilsyneladende kun Djævelen - og Ole Thestrups gamle skytte, der udskriger 'Do what thou wilt', så hele hans korpus og det påklistrede oldingehår vibrerer.
Og så The Fallen Angel Orchestra, der spiller Waits' fordrejede toner med fynd og klem og underfundighed. Og med bid.

*'The Black Rider. The Casting of The Magic Bullets'. Handling, tekst og musik: Tom Waits, William Burroughs, Robert Wilson. Oversættelse: Peter Laugesen. Instruktion: Katrine Wiedemann. Scenografi: Michael Kvium. Koreografi: Bill Holmberg. The Fallen Angel Orchestra ledet af Stig Christensen. Betty Nansen Teatret til 14. november

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu