Læsetid: 2 min.

Huskebilleder

4. september 1998

Anette Harboe Flensburg gør med sin udstilling Kastrupgård til et eftertænksomhedens sted

UDSTILLING
Kastrupgårds store gode udstillingssale er stille som et akvarium, uden for tiden, med væggene dækket af store blodigtrøde eller dunkeltblege billeder i dæmpet lys. Der er dødstille.
Anette Harboe Flensborg maler med stor beherskelse af materiale og teknik. Hun lader superrealistisk malede forstørrelser af fotografier, af silkepapir og kniplingsmønstre overlappe og smelte sammen i maleriets romantiske claire obscure, hvor de bløde valørmodulationer er lavmælte og kontrollerede og de forskellige motiver og bevidsthedslag invaderer og befrugter hinanden. Det er en malemåde, som deles af en række kunstnere og iblandt dem Ola Billgren, som præsenterer udstillingen i en katalogtekst.

Fotografiets tider
Anette Harboe Flensburg pointerer forskellen mellem amatørfotografiets potentiale som bærer af erindring og udødelighed og dets aktualitet som dokumentation af uafvendeligt tab og fælles forkrænkelighed.
Hun dyrker det gådefulde og ambivalente, maler billeder af billeder, hvori personer i deres (afsluttede) livssituation af betragteren introduceres i en anden tidssammenhæng, hvorved tidstabet erkendes.
Alle 25 arbejder i Kastrupgårds lange sal er kvadratiske og lige store. Her smiler 10 billeder af skolebørn os i møde, malet som forstørrelser fra familiealbumet og sløret som set gennem det marmorerede silkepapir, der er heftet ind i sådanne slægtsbibler. Deres pendant er 10 dødsmasker af gamle mænd modelleret på lærredet i fuld plasticitet med pergamentagtig hud og indsunkne øjne bag hvælvede låg. Deres utilslørede nærvær og åndfuldhed med pant på evigheden modsvares af den livfulde flygtighed og banalitet hos børnene.
Og overfor disse to serier, mellem det ubeskrevne og evigt afsluttede, hænger fem næsten udviskede portrætter af Anne Frank skjult bag et væv af skæbnetungt mørke. Mellem billederne er salens vinduer dækket af pindegardiner. Iscenesættelsen er meget bevidst og Anne Harboe Flensburg mestrer sine virkemidler. Hun er teknisk dygtig og vil noget med sin teknik, hvilket betyder, at oplevelsen samler sig om det, hun vil formidle. Og hun tager ordene til hjælp. Et kodeord er hukommelse. "I remember where I came from, I remember all my lovers, I remember how they held me. World without end remember me! When my father died. It was like a whole library had burned down".
Længsel, tab og død er gennemgående temaer, men bag denne iøjnefaldende iscenesættelse af det eksistentielle er hendes ærinde en analyse af forholdet mellem kunstner, betragter og motiv i hver sin tidslomme.
Og dog, trods alt som er vellykket, efterlader udstillingen en lille, kølig tvivl om hendes kunstneriske engagement og den indre nødvendighed, som alene berettiger brugen af Anne Franks ansigt, de dødes masker og de engang levende børns smil.

*The Saturated Image. Malerier af Anette Harboe Flensburg. Kastrupgårdsamlingen. Daglig 14-17, onsdag tillige 19-21, mand. lukket. Til 27. september

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her