Læsetid: 5 min.

Krig om den sidste mælk

3. september 1998

Kan MD Foods få Kløver Mælk ind i folden, er målet om 'alt dansk mælk i en junge' nået. Men Kløver Mælks bagland stritter imod

Mælkekrige har hærget det danske mejeribrug i årtier. 1960'ernes skov af næsten 2.000 mejerier er endt med, at to mejeri-giganter står over for hinanden.
I disse dage afgør deres respektive bestyrelser, om de skal slås eller være venner.
Fredag i sidste uge erklærede to enige repræsentantskaber bag begge mejerier, at MD Foods og Kløver Mælk må lægge alle stridigheder til side og se at finde sammen i et konstruktivt samarbejde. Modellen skal de to selskabers bestyrelser fremlægge den 14. september.
Men på forhånd er udsigterne til et nyt samarbejde ikke lyse. De har prøvet øvelsen flere gange før, men hver gang er det endt i nye kampe om det danske marked.
Og betingelserne for et fornyet samarbejde er ikke blevet bedre, efter Konkurrencerådet i sidste uge afgjorde, at de to mejerier skulle løsne nogle af de bånd, som gamle samarbejdsaftaler har knyttet dem sammen.

MD Foods ønsker fusion
Repræsentantskaberne består af de landmænd, der leverer mælken, og som samtidig som andelshavere ejer mejerierne.
De har en fælles interesse, nemlig at undgå en kamp om mælkemarkedet, som uværligt vil føre til lavere mælkepriser - også for den enkelte landmand.
Men derudover er der ikke den store enighed mellem mejerierne.
MD Foods har gennem flere år lagt op til en fusion mellem de to mejerier, der tilsammen sidder på 90 procent af al dansk mælk. "En fusion er nødvendigt, hvis vi skal være store nok på eksportmarkedet, fordi vi bliver presset af større og større mejerikoncerner i udlandet," siger Knud Erik Jensen, der er formand for MD Foods.
Men Kløver Mælk stritter imod. Mejeriet er lillebror i forhold til det fem gange større MD Foods, men sidder alligevel på en stor del af det danske hjemmemarked for især frisk mælk.
Med en fusion frygter Kløver Mælk, at danske supermarkedskæder vil gå til udlandet og købe deres mælk - simpelthen for at opretholde en konkurrence til et eventuelt monopol.
"Undgik vi konkurrence udefra, kunne et monopol selvfølgelig kunne være en udmærket løsning, men i praksis kan det ikke lade sig gøre at holde andre ude fra det danske marked," mener næstformanden i Kløver Mælk, John Pedersen, der stædigt fastholder, at Kløver Mælk skal bestå som et selvstændigt mejeriselskab - men han vil gerne være med til et samarbejde.

Våbenhvile i 1992
Krigen mellem de to selskaber nåede sit højdepunkt i 1992, da det københavnske mejeri Enigheden skiftede mælkeleverandør fra MD Foods til Kløver Mælk.
Det jysk forankrede Kløver Mælk måtte med aftalen sende over 100.000 liter mælk fra Jylland til København, mens MD Foods måtte sende mælken fra sine sjællandske andelshavere til Jylland.
MD Foods svarede igen med at sænke priserne på mælk i københavnsområdet med 25 øre, og så var krigen i gang. Men så sagde landmændene stop. Flere hundrede mælkeproducenter fra begge mejerier samledes i Herning, hvor de krævede krigen sluttet til fordel for et samarbejde.
Det blev indledningen til det meget tætte samarbejde, der har været mellem MD Foods og Kløver Mælk frem til i dag.

Tæt samarbejde
De har fælles produktionsanlæg, fælles eksportorganisation, og øko-produkterne Harmonie kører de sammen.
Et samarbejde som Forbrugerrådet flere gange har påpeget allerede er et monopol, fordi de to mejerier har været i stand til at holde mælkepriserne oppe.
Alligevel er de to mejerier jævnligt kommet op at toppes på det danske hjemmemarked, hvor de agerer hver især med hver sin salgsorganisation.
Kløver Mælk leverer til Dansk Supermarked, MD Foods til FDB. Men på det resterende mareked støder de ofte ind i hinanden.
Og det har kulmineret i år, hvor MD Foods bestyrelse i januar erklærede, at selskabet ikke vil tolerere at miste markedsandele i Danmark.
Men Kløver Mælk har ikke ladet sig kyse og lancerede for eksempel et konkurrende produkt til MD Foods populære smør Kærgården.
"Vi er to forskellige selskaber og skal selvfølgelig gøre os synlige hver især," siger Kløvers næstformand John Pedersen, der mener, at MD Foods overreagerer på Kløver Mælks beskedne tiltag.
Omvendt mener Knud Erik Jensen fra MD Foods, at Kløver Mælk profilerer sig på bekostning af deres samarbejde, og så ryger tilliden til hinanden.
Konflikten mellem MD Foods og Kløver Mælk har rødder tilbage til 1960'erne.
Dengang var der et stort skel mellem de fattige landsbymejerier, der hovedsagligt eksporterede smør og ost, og de rige bymejerier, der leverede mælk til byerne.
I 1963 formulerede direktøren for De danske Mejeriforeningers Fællesorganisation, Torkil Mathiassen, fremtidens strategi for landsbymejerier. De skulle samle sig i et selskab, hvilket blev til sloganet "alt dansk mælk i en junge".
MD Foods er skabt ud fra disse tanker, og har med samlingen af især landsbymejerier sine største aktiviteter på eksportmarkedet.
Kløver Mælk er derimod en samling af flere af de store bymejerier, der har fokus på hjemmemarkedet for konsummælk.
Først i 1977 fik MD Foods - der dengang hed Mejeriselskabet Danmark - en fod indenfor på det danske marked for konsummælk, da det overtog Centralmejeriet i Århus og samtidig indgik en fælles salgsaftale med det århusianske mejeri Enigheden.
Dermed kom landsbymejerierne i samlet flok til at truer bymejerierne, og siden har der været kamp mejeri for mejeri om, hvilken koncern landmændene i de små mejerier skulle tilslutte sig.

Kløvers bagland imod
For Kløver Mælk er det ikke kun frygten for udenlandsk konkurrence, der afholder mejeriet fra at fusionere med MD Foods.
Andelshaverne bag Kløver Mælk har gang på gang fravalgt MD Foods til fordel for andre mejeri i den store fusionsbølge.
Og de lægger ikke skjul på, at de mildest talt ikke bryder sig om MD Foods.
Men under de nuværende forhandlinger mellem de to selskaber taler alle nogenlunde pænt om hinanden.
"Som andelsselskab er det ejerne, der bestemmer, og flere af dem har tidligere været gennem fusioner, hvor de har valgt MD Foods fra til fordel for et mindre mejeri," forklarer John Pedersen, der mener, at Kløver Mælks andelshavere nok føler, andelstanken er mere levende i deres selskab, end den ville blive i et stort fusionsmejeri.

Samarbejde svært
Nu gælder det igen en model for samarbejde, og det kan blive en meget vanskelig opgave, vurderer lektor Villy Søgaard, Sydjysk Universitetscenter, der har fulgt mejeribranchen gennem flere år.
"En fusion ville være den letteste løsning, men når Kløver Mælk ikke vil, så er der ikke så meget at gøre," siger Villy Søgaard, der ikke dermed mener, at en fusion nødvendigvis er den bedste løsning. Men han har svært ved at se, hvordan de to selskaber kan bevare deres selvstændighed og så samtidigt samarbejde uden at overtræde konkurrencelovgivningen. Den tillader en stor-fusion, men ikke at to dominerende selskaber indgår aftaler om at optræde fælles på markedet.
"Repræsentantskaberne bag de to mejerier har sat deres bestyrelser på en næsten umulig opgave," siger Villy Søgaard.

FAKTA
De to store mejerier
*MD Foods: 8.714 mælkeleverandører.
Indvejer 3.100 millioner kilo dansk mælk om året. (73 procent af al dansk mælk).
Eksport: To tredjedele af produktionen.
Hjemmemarked: 50 procent af mælkemarkedet - hovedleverandør til FDB.

*Kløver Mælk: 1.894 mælkeleverandører. Indvejer 683 millioner kg. mælk om året (17 procent af al dansk mælk.)
Eksport: én tredjedel af produktionen.
Hjemmemarked: 40 procent af mælkemarkedet - hovedleverandør til Dansk Supermarked.

*Herudover må landets resterende 46 mejerier deles om resten.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu