Læsetid: 3 min.

Kunstig nattergal

21. september 1998

Sebastian og Harris har tvangsstrakt H.C. Andersens syv siders eventyr til en to-akters kedsomheds-musical

MUSICAL
"Nattergalen på sin gren/ Åh hvor længe, åh hvor længe?/Det er længe siiiden..."
Sebastians melodi hænger i ørerne allerede inden man går ind i Folketeatrets forgyldte sal med eventyrforventning og småbørn om benene.
Og i Sebastian og Preben Harris' ny musicalversion er H.C. Andersens forunderlige sprog da også med lige fra første replik: "I China veed Du jo nok er Keiseren en Chineser, og Alle de, han har om sig, ere Chinesere..."
Men så går det galt. Harris har sat sig for at strække det syv sider lange eventyr ud til en to-akters musical, og det kan Andersens historie ikke holde til. Så hvad har Harris gjort? Bare 'digtet' lidt oven på den gamle mester. Han har ophøjet eventyrets kokkepige til heltinde - hende, der kender Nattergalen, i modsætning til alle de vigtige ved hoffet. Hendes kæreste (også en Harris-opfindelse) bliver derved stykkets helt, og Harris fører nu parret ud i de grusomste tegneserieprøvelser med både hængebroklatring, ørkentørst og et møde med militærvagter, der faktisk ender med, at de begge to får stukket øjnene ud!
Både disse action-scener og blindelsen er selvfølgelig helt uden belæg hos H.C. Andersen. Men det værste er næsten, at parret derefter bare 'glemmes', da fokus atter kan falde på den genfundne Nattergal som stykkets vigtigste væsen... Dramaturgisk er disse greb oprørende, og desuden må barbariet være temmelig svært at forklare for børnene bagefter. Ligesom scenen med den berusede 'konkubine' - mon en syv-årig ved, hvad en konkubine er? (H.C. Andersen taler ikke ét ord om kejserens kvindeforlystelser.)

Ligegyldige melodier
Og nej, Sebastians melodier er ikke så fortryllende uforglemmelige, at de kan retfærdiggøre mishandlingen af eventyret. Et par af melodierne er helt nyskrevne, men resten af musikken er skabt i løbet af de sidste 18 år:
I 1980 skrev Sebastian en mini-musical om 'Nattergalen' uden replikker for Rimfaxe Teater i Roskilde. For to år siden genopsatte han selv forestillingen i en amatør-udgave for Helsinge Ungdomscenter - og nu har han så sammen med Harris lavet dette musik&replik-værk.
Men ikke alene er melodierne ikke til at skelne fra hinanden i deres ligegyldighed. Instrumenteringen virker også underligt halvhjertet - og sådan som den fremføres af de fem hengemte musikere i orkestergraven, savner man hele tiden noget mere lyd. Musikken virker simpelthen tynd - og sangmæssigt piber Folketeatrets ensemble som et kor efter en våd charterrejse. Det er en ganske sørgelig affære.

Tik-tik-pling
Men Nattergalen kunne da synge - spædt og klart, omend ikke direkte guddommeligt. Og Sara Johnsen havde desuden en fin scenisk diskretion mellem diverse overspillede hoffolk og en mildest talt billedbogsagtig scenografi. Som den kunstige nattergal sang Lissen Marschall præcist og med høje tik-tik-pling-toner, der skabte en fin stemmekontrast til den virkelige nattergal.
Men ingen af nattergalene kunne forhindre Lars Lohmanns kejser i at fremstå dybt dekadent og nærmest stupid. I Harris' instruktion er han ikke blot blevet en
barsk hersker, men også en så afstumpet person, at det virker dybt utroværdigt, at nogen som helst - hverken menneske eller fugl - kunne finde på at gennemgå den mindste lidelse for hans skyld. Og dermed rutsjer hele dramaets handlingsbalance.
"Jeg keder mig!", deklamerer Lohmanns kejser uafladeligt - men kedsomheden er trods alt nok værre på tilskuerpladserne. For hvornår man sidst er blevet så skuffet over at opleve en musical fra Sebastian, musikkunstneren bag succeser som Skatteøen og Cyrano?
Det er længe siiiden...

*Nattergalen. Musical af Sebastian, frit efter H.C. Andersen. Bearbejdelse og instruktion: Preben Harris. Scenografi: Nina Schiøttz. Koreografi: Flemming Ryberg. Kapelmester: Steen Ole Andersen. Folketeatret til 14. nov.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her