Læsetid: 4 min.

Mediemagerne har taget over

28. september 1998

Den demokratiske debat kan styrkes, hvis journalister lærer at fungere som aktivt bindeled mellem borgere og politikere. Det mener forfatteren Peter Bro i en ny bog

Dansk politik bliver i stigende grad iscenesat af professionelle medierådgivere. Og partierne har samtidig mistet nærkontakten til borgerne. Problemer vi har hørt ofte i de senere år.
Den 26-årige kommunikationsstuderende Peter Bro, som i sidste uge udgav debatbogen "Journalisten som aktivist", har imidlertid en løsning: "Danske journalister skal fungere som bindeled mellem politikere og borgere. Journalister er i dag de eneste, som kan genskabe en egentlig politisk debat om de kerneværdier, som ligger til grund for vores fælles hverdag," siger Peter Bro.
"Politikerne har mistet interessen og fornemmelsen for de bekymringer, som præger almindelige menneskers dagligdag. Og de fleste borgere føler tilsyneladende en stigende magtesløshed over for det politiske system. Det eneste sted, hvor der stadig kan skimtes en lille gnist af åben samtale, er desværre i medierne. Og derfor må danske journalister påtage sig rollen som katalysator for en styrket demokratisk dialog," siger Peter Bro.

Dialog fra neden
Med sin nye bog forsøger Peter Bro at introducere en ny bølge i amerikansk politisk journalistik - den såkaldte medborgerjournalistik - for et bredere dansk publikum.
Tanken er, at politisk journalistik i stedet for at fokusere på toppolitikere og eksperter skal tage udgangspunkt i borgernes bekymringer. Kort sagt: demokratisk dialog fra neden.
Særligt i U.S.A. har flere aviser og radiostationer i de senere år gennemført en række pilotprojekter, hvor borgerene er blevet inddraget aktivt i forsøget på at løse nogle af de umiddelbart uoverskuelige problemer, som nyhedsmedierne dagligt skriver om.
"Erfaringerne viser, at borgernes direkte deltagelse i den politiske debat kan styrkes, hvis nyhedsmedierne også begynder at sætte fokus på, hvordan samfundets problemer konkret kan løses. I dag skriver aviserne den ene dag om raceuroligheder på Nørrebro, og den næste dag om et helt nyt problem," siger Peter Bro.
"Der er ingen indbyrdes sammenhæng mellem problemerne og aviserne præsenterer næsten aldrig konkrete løsningsforslag på de alvorlige problemer, som hver dag udbasuneres på avisernes forsider. Dét skaber angst og afmagt blandt almindelige borgere, som gradvist mister tilliden til, at både de og andre overhovedet kan gøre noget ved samfundets skævheder," siger Peter Bro.

Demokratiets vogtere
"Idéen med medborgerjournalistik er derfor, at journalisterne skal forsøge at skabe og fastholde en debat om, hvordan vi alle hver især kan aktiveres politisk i hverdagen. Problemet er imidlertid, at danske journalister har glemt deres rolle som demokratiets vogter."
"I de senere år har danske politiske journalister i et velmenende, men misforstået forsøg på at tjene offentligheden, rykket sig tættere på politikernes hverdag. Dermed kommer journalisterne til at fokusere på interne magtkampe og politiske processer. Og opmærksomheden fjernes fra dét den politiske debat egentlig burde handle om: værdier og holdninger. Jeg bliver derfor nervøs, når jeg ved, at der sidder stadigt flere professionelle medierådgivere, og forsøger at tage røven på journalister med dén tilgang til politisk debat."

Politisk mudder
Peter Bro har selv arbejdet som presserådgiver på Christiansborg i flere år.
Men han følte en stigende utilfredshed med den måde, som presserådgiverne havde held til at forføre de politiske journalister.
"Min opgave som presserådgiver var faktisk at sløre debatten. At jorde modstandere og gøre klare sager uforståelige. Årsagen er, at samtlige partier i dag bejler til de samme vælgere, og det skaber et mudret ideologisk felt, hvor ingen politikere står fast med hælene," siger han.
"Medierådgiverne ved, at mange vælgere kan skifte fra Enhedslisten til Dansk Folkeparti fra den ene dag til den anden, hvis de blot rammes på det rigtige tidspunkt, og på en effektfuld måde. Medierådgivernes opgave er at målrette den politiske kommunikation, så flest mulige vælgere kan vindes over til det ønskede parti. De undersøger, hvilke medier, der er bedst egnede, og hvad politikerne skal sige for at få størst gennemslagskraft. Eksempelvis om det sker bedst i et talkshow på TV2 eller i et debatindlæg i Information. Resultatet er, at det hovedsageligt bliver politikerne, der opsøger medierne. Dermed kobles borgerne fuldstændigt fra, og reduceres til passive tilskuere," siger Peter Bro.
"Partierne er ved at opgive den brede samfundsdebat. Det er en krisetendens, at både toppolitikere og journalister overraskes over, at der blandt græsrødderne i Socialdemokratiet er en dybfølt utilfredshed med planerne om offentlig udlicitering", siger han.
"Det burde ikke komme som et chok, at mange mennesker stadigt har nogle kompromisløse politiske værdier. Derfor må medierne blive bedre til at lade samfundsdebatten blive styret nedefra - af de borgere, som udgør kernen i vores demokrati. Dét ville være et lille, men vigtigt skridt i retning af en styrket demokratisk dialog om løsningerne på samfundets problemer."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her