Læsetid: 2 min.

Millionregning til patienterstatninger

9. september 1998

Antallet af danske patienter, som anmelder skader til patientforsikringen er stigende. Sidste år beløb regningen sig på 101 millioner kroner

Flere og flere patienter anmelder skader og fejl efter lægebehandlingen på landets sygehuse til patientforsikringen.
Patientforsikringen modtog i 1997 2.575 anmeldelser. Det er en stigning på 22 procent i forhold til antallet af anmeldelser i 1996. Af de 2.575 anmeldelser er der faldet afgørelse i 2.316 sager, og 850 patienter har fået meddelelse om, at de er berettiget til erstatning efter patientforsikringsloven.
Kontorchef i Patientforsikringen Ole Graugård mener ikke, at tallene indikerer, at kvaliteten af behandlingen er blevet dårligere.
Han tror derimod, at det stigende antal klager skyldes, at patienterne er blevet mere bevidste om deres mulighed for at klage.
"Det stigende antal klager skyldes blandt andet, at vi har med en ny patienttype at gøre," siger Ole Graugård.
"Det er en type patienter, som i højere grad stiller sig kritiske over for sundhedsvæsenet, og som derfor tør klage."
Patientforsikringen udbetaler erstatninger til patienter, som har været udsat for lægefejl og til patienter, som har oplevet alvorlige komplikationer ved behandlingen.
Den samlede regning for patientklager, som patientforsikringen har anerkendt, har i 1997 hidtil beløbet sig på 101 millioner kroner.

Regionale forskelle
Der er store regionale forskelle på antallet af anmeldte skader. Og der er forskel på, hvor mange af de anmeldte skader, som anerkendes af patientforsikringen.
Frederiksborg Amt ligger højest på skalaen over anmeldelser per 1.000 patienter i behandling. I alt blev der i Frederiksborg Amt anmeldt 168 skader i 1997. 62 af anmeldelserne blev anerkendt af patientforsikringen.
Formand for sundhedsudvalget i Frederiksborg Amt, Carsten Bo Jensen (S), mener ikke, at det er et udtryk for, at behandlingen på sygehusene er ringere, at der er flere klager.
Han forklarer de regionale forskelle ud fra forskelle i patienternes mentalitet.
"Der er stor forskel på borgernes mentalitet i henholdsvis Frederiksborg Amt og Sønderjyllands Amt, hvor der er færre klagesager," siger han.
"Jeg tror, at borgerne her i amtet er langt mere kritiske over for sygehusvæsenet og langt mere kvalitativt orienterede, og så er det klart, at vi får flere klager," fortsætter han.
Antallet af anmeldelser til patientforsikringen er siden instansen blev oprettet i 1992 steget fra 178 til 2.575 anmeldelser.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu