Læsetid: 2 min.

Ny fokus på bilforurening

5. september 1998

Energimiljørådet vender sig skarpt mod regeringens plan om at slippe trafikken løs

Med store annoncer prøver Energimiljørådet nu at råbe pressen og politikerne op, så det danske mål om at dæmpe trafikkens CO2-udslip til niveauet fra 1988 inden år 2005 kan holdes fast.
"Det er en falliterklæring hvis man giver op nu, når man ikke har arbejdet mere med det," siger fomanden for Energimiljørådet, Anne Grete Holmsgaard.
I sammenligning med andre områder af miljø- og energipolitikken er det meget lidt, der er gjort ved trafikken siden 1990, mener hun.
"Bilejerne ved godt, at der er et miljøproblem, men de bliver ikke påvirket til at gøre noget ved det. Hvert et barn ved, at man skal huske at slukke lyset. Alle kender kampagnerne for energisparepærer og ved, at de skal stille vaskemaskinen på 60 grader i stedet for 90. Men hvem har set en kampagne for at købe biler, der kører længere på literen? Er der overhovedet nogen, der har prøvet at få bilforhandlerne med på sådan en kampagne?" spørger hun.
I et åbent brev til miljø- og energiminister Svend Auken i går opfordrer hun regeringen til at lægge nye forslag frem, som kan sikre at udslippet af CO2 fra trafikken - og dermed også de andre former for trafikforurening - når ned til 88-niveauet i år 2005.
"Det vil efter Energimiljørådets mening være i god tråd med idéen om Danmark som foregangsland," skriver hun.
"Emnet har været stærkt nedprioriteret i Trafikministeriet, men jeg tror, den nye trafikminister er stærkt optaget af det. Det giver alle tiders chance for at få lavet en ordeentlig plan så målene kan nås," tilføjer Anne Grete Holmsgaard til Information.

Defensiv Auken
Finansminister Mogens Lykketoft sagde for to uger siden, at målsætningen på trafikområdet ikke kan nås.
Svend Auken siger, at det er nødvendigt med en styrket indsats på transportområdet, fordi udviklingen er gået hurtigere, end regeringen havde ventet og mange har købt bil nr. to.
Han peger på. at omkostningerne ved at dæmpe trafikken bliver mindre. hvis man bruger "en bred vifte af initiativer" og i øvrigt tager de positive virkninger på sundhed, støj og sikkerhed med i regnestykket. Han bebuder et forslag fra Energistyrelsen om energimærkning af biler ligesom man kender det fra køleskabe.
På langt sigt kan man opnå meget ved at fremme udvikling og salg af energieffektive biler og nye trafiksystemer, siger trafikforsker Kaj Jørgensen.
Men selv om folk fra nu af begyndte at købe de mest energiøkonomiske biler, ville det tage lang tid, før bilernes gennemsnitlige CO2-udslip falder ret meget.
På kort sigt kan man først og fremmest opnå noget ved at begrænse kørslen.
Og erfaringen viser, at det kan man først og fremmest gøre ved at hæve omkostningen pr. km.
I dag koster det ca. 50 øre pr. km i benzin. Hvis prisen kommer op på 75 øre pr. km kan man nå CO2-målet, skønner Kaj Jørgensen.
Samtidig bør overgangen til kollektiv trafik fremmes ved forbedringer og en vis billiggørelse.
Anne Grete Holmsgaard efterlyser en bred vifte af virkemidler: højere vej- og brændstofafgifter, mærkning og forbrugeroplysning, præmiering af miljøvenlig bilisme, regulering af parkeringsmulighederne, planer og kampagner for at få flere til at bruge kollektive trafikmidler...

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu