Læsetid: 2 min.

Reform af ungdomsuddannelser udskudt

29. september 1998

Reformplanerne er gemt ad vejen og udviklingsarbejde skal sættes i gang

En gennemgribende reform af alle ungdomsuddannelserne er ikke umiddelbart forestående. Det afslørede undervisningsminister Margrethe Vestager (R) i går på Gymnasieskolernes Lærerforenings kongres om 'Fremtidens Gymnasiale Uddannelser'. I stedet skal der sættes et udviklingsarbejde i gang, hvor der skal eksperimenteres med blandt andet anderledes undervisnings- og eksamensformer.
"Udviklingsprogrammet skal danne grundlag for de konkrete reformer, så vi skal afprøve forskellige ting og forskellige måder at gøre tingene på. Det skal vi så bygge videre på. Det er en kæmpe udfordring at udvikle de arbejdsformer, der fremmer selvstændighed," sagde Margrethe Vestager.

Årstimetal
På to punkter er der dog allerede nu konkrete tiltag. Hvor undervisningen i dag ligger i et fast skema, der kører hele skoleåret, vil ministeren i stedet gennemføre årstimetal, hvor ungdomsuddannelserne selv kan lægge timerne, som det passer bedst til undervisningen.
"Der skal være en mere præcis beskrivelse af målene for hvert enkelt fag, men samtidig skal lærere og elever have større frihed til at opnå de mål. Vi skal fastholde muligheden for faglig fordybelse, og med årsnormeringen har skolerne større mulighed for at afprøve andre måder at undervise på," sagde Margrethe Vestager.
Som Information skrev i forrige uge, så skal indgangene til de Tekniske Erhvervsuddannelser reduceres fra 80 til seks, så eleverne vælger efter hovedinteresse og først senere beslutter sig for et specifikt fag.
Men derudover fortalte Margrethe Vestager, at regeringen ønsker at gøre noget ekstra for de bogligt stærke elever på de tekniske erhvervsuddannelser, så de kan få en bredere kompetence end den rent tekniske.
"De, der vil fortsætte på en videregående uddannelse, skal kunne få kompetence til det undervejs i den tekniske uddannelse. De bogligt svage skal modsat kunne sige fra og derved få en del-kompetence," fortalte hun.
Derudover vil ministeren have egnethedsvurderinger til alle ungdomsuddannelser for at ligestille dem.
"Det giver et forkert billede af, at gymnasiet er finere end de andre ungdomsuddannelser, når man skal erklæres egnet for at komme ind, mens der er fri adgang de andre steder. Pointen er, at den unge får den uddannelse, der passer bedst til vedkommende. Det er vigtigt, at eleverne og deres forældre kan sætte sig realistisk mål på baggrund af en egnethedsvurdering," sagde Margrethe Vestager.
"Vi vil se på om erhvervspraktikken i 9. klasse kan målrettes mere i form af et brobygningsforløb, hvor eleverne afprøver en ungdomsuddannelse. Det skal være et år, hvor de svageste elever får rum til at udfolde sig, og det får de ikke, hvis hele klasser bare rykker op i 10. klasse," sagde ministeren.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu