Læsetid: 2 min.

Soldater i teaterkrig

4. september 1998

Teaterinteresserede måtte gå forgæves til stykket Soldiers på Edinburghs Fringe festival i sidste uge. Et uventet problem var opstået

ETIK
LONDON - Desværre. En af hovedrolleindehaverne er flygtet ud af landet, fordi han er blevet beskyldt for krigsforbrydelser. De kan få Deres penge tilbage ved kassen. Sådan nogenlunde l¢d det, efter at skuespillet Soldiers i sidste uge måtte lukke i utide på Edinburghs alternative Fringe festival. Stor skandale og seriøse overvejelser om, hvilke mennesker man egentlig kan tillade sig at sende op på de skrå brædder.
Teatermanden Jeremy Weller har skabt stor interesse og fået megen ros for teaterstykker, hvor såkaldt almindelige mennesker spiller sig selv - f.eks. hjemløse. I Soldiers brugte Weller rigtige soldater i et stykke, der handler om at være soldat og slå andre mennesker ihjel. Hvordan reagerer man? Hvordan retfærdiggør man sine handlinger?
Men p.gr.a. sit valg af skuespillere forårsagede han en storpolitisk dramatisk furore, som i sidste ende lukkede stykket. En af 'skuespillerne' - Nick Glasnovic - blev beskyldt for at tilhøre den barske bosnisk-kroatiske militia, HVO, hvis brutalitet er legendarisk. 'Fascister' og 'krigsforbrydere' er ord, der ofte kryber ind i beretninger om HVO.
Beskyldningerne kom i et af de tv-programmer, som hvert år ledsager Edinburgh-festivalen. Journalisten Ken Lukowiak sagde for åben skærm, at Glasnovic under krigen i Bosnien havde været major i HVO. Glasnovic hævdede, at han kun havde været med i den officielle kroatiske hær og havde kæmpet side om side med hæren i den muslimsk-kroatiske bosniske føderation. Senere sagde han, at han havde været tilknyttet HVO.
Dagen efter flygtede hjem til Bosnien. Teatret forklarede, at Glasnovic skulle overtage kommandoen for hærenheder i forbindelse med et kommende valg. Stykket måtte opgives. Trist. For det havde ellers fået gode anmeldelser.

Undskyldte offentligt
Netop stykkets popularitet gjorde Ken Lukowiak vred. I The Guardian spurgte han, om anmelderne, teatergængerne og teatret selv uden kritik og med hovedet under armen ville klappe ad hvem som helst? For hvad nu hvis det havde været Rudolf Hess eller Pol Pot... Efter Ken Lukowiaks mening er der ingen tvivl. Medlemmer af organisationer som HVO skal ikke have lov til at bruge teatre til at udbrede deres synspunkter fra. Weller og hans teater undskyldte offentligt, at de havde brugt Glasnovic som skuespiller. De havde været 'naive', sagde de.
Andre syntes ikke, at der var noget at skamme sig over. Anmelderen Lyn Gardner skriver - også i The Guardian - at folk godt kan tænke selv. Bare fordi de ser et eller andet i et skuespil, betyder det ikke, at de tror, det repræsenterer sandheden. "Lektien fra Soldiers er ikke, at sådanne produktioner bør censureres, men at tilskuerne kan tiltros at reagere med modenhed på ikke bare, hvad de ser og hører, men på det, der forbliver uset og uhørt," skriver hun. Soldiers var godt egnet til at vise brutaliseringen og de psykologiske følger af krig.
"Det handlede om soldater, der har slået ihjel, og om de var serbere, bosniere, kroater eller skotter er irrelevant."
Imens forholder hovedpersonen - både i stykket og i debatten - sig tavs. Resten af os vil formodentlig aldrig få at vide, om Nick Glasnovics deltagelse i Soldiers var et forsøg på populistisk propaganda eller en terapeutisk øvelse i selvanalyse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her