Læsetid: 2 min.

Teknologi-mangelen truer

10. september 1998

Overgangen fra industrisamfund til informationssamfund kræver mere, bredere og vedvarende uddannelse af arbejdsstyrken - men det kan uddannelsessystemet ikke levere

Uddannelsessystemet kan slet ikke følge med den teknologiske udvikling. Overgangen fra industri- til informationssamfund kræver et løft af arbejdsstyrkens kompetence. Men udviklingen sker så hurtigt, at uddannelserne ikke kan nå at indette sig efter den - især inden for informationsteknologi (IT).
"Vil man have en IT-udvikling må man formulere, hvad for et vidensniveau, man vil have fra de forskellige led i uddannelsessystemet. Ellers ved vi andre ikke, hvad vi skal bygge videre på. Men det har man ikke i folkeskolen og næsten ikke i gymnasieuddannelserne," siger Martin Lauth Lauridsen fra Tietgenskolen, handelsskolen i Odense.
Den er blandt Undervisningsministeriets "frontløbere" i et program for kompetenceudviling.
Lauth Lauridsen talte forleden på konferencen Der var en gang et arbejdsmarked..., der tog udgangspunkt i rapporten Det digitale Kompetencemarked. Den er lavet af Huset Mandag Morgen og er et debatoplæg om, hvordan vi skal klare omlægningen til det 21. århundredes arbejdsmarked.

Problemer i byger
Rapporten lægger op til en omdefinering af uddannelse til kompetenceudvikling. Alle skal livet igennem udvikle deres kompetence på mange områder, hvis danske virksomheder skal have mulighed for at konkurrere med udenlandske. Og virksomhederne selv skal i langt højere grad være stedet hvor uddannelsen sker.
For heller ikke voksen- og efteruddannelserne kan følge med længere.
"Problemerne kommer i byger i øjeblikket. I 1970'erne kunne man følge med udviklingen med de redskaber man havde i efteruddannelse og overenskomster. Det kan vi ikke mere. Konstant nytænkning er et krav," siger John Højlund Olsen, næstformand i Dansk Metal.
"Der annonceres i dag efter jobfunktioner, der ikke skabes i uddannelsessystemet. De udfyldes ofte af unge mennesker, der har tilegnet sig stor viden i deres fritid. Men der er et dilamma mellem at hyre folk med bred eller med specifik viden," siger John Højlund Olsen.
Den specifikke tekniske viden, der ikke kan overføres på andre områder, er ikke en kvalifikation, der vil være gangbar særligt længe. Derfor er bred uddannelse eller kompetenceudviling nødvendig, mener han.

Selvskabt viden
Tina Nedergaard, uddannelseskonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening, er enig i, at de gamle systemer på arbedsmarkedet ikke kan følge med udviklingen.
"Der er for meget fokus på de gamle mønstre. Mange virksomheder i Danmarks viser vilje til omstilling, men der er ofte svært i opstarten."
Torben Petersen fra Oticon, der også talte på konferencen bakker op. Medarbejdere skal komme med basiskundskaber om deres område snarere end specifik viden.
"Vi kan ikke forvente, at folk kommer til os med de særlige kvalifikationer, som vi har brug for. Vi må selv skabe de kvalifikationer hos medarbejderne," siger Torben Petersen.
Han efterlyser derimod medarbejdere med et højt niveau af viden om IT-teknologi, der samtidig er parat til at bevæge sig mellem forskellige funktioner i virksomheden: "Og jeg vil sige, at jeg til enhver tid vil foretrække en begavet teolog frem for en fantasiløs datalog," runder han af.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her