Læsetid: 3 min.

Ungersvenden og jomfruen

7. september 1998

Glans og pragt - og suk og nonnedragt: H.C. Andersens og J. P. E. Hartmanns opera Liden Kirsten opført i Danmarks Radio

OPERA
Det er ikke fordi man føler sig løbet over ende af H. C. Andersens tekst til Liden Kirsten. Den er så overskuelig, at selv en anmelder kan følge med.
Professor Nils Schiørring karakteriserede i sin tid historien som "H. C. Andersens yderligt spinkle libretto, en opera i miniformat."
Men overordentlig stor succes havde operaen i sin tid. Det har flere kendere haft forklaringer på. Overskueligheden, den glade korfinale, den svale erotik, de sarte musikalske farver, de fejende danse, traditionen fra folkeviserne, nævnes som kendetegn, der gør, at værket rammer den danske folketone. En forsker skriver endda, at Liden Kirsten var nøglen til den danske nationalkarakter.
Værket handler om den Sverkel, der gerne vil have Kirsten, men ikke kan få hende fordi hun er hans søster. Hvordan løses det problem? De har gættet rigtigt: De to er alligevel ikke søster og bror og kan godt få hinanden.

Vi må le og græde igen
Operaen anvender to folkeviser i H.C. Andersens version: Tavlebordsvisen (hvor der spilles terning om en stadig større indsats), der spiller en vigtig rolle i forestillingen, og narrens skæmtevise om Lave og Jon, som giver mindelser til middelalderlige stemninger.
Hartmann skrev gode melodier, flere af dem har overlevet helt frem til nutiden. Når Sverkel kommer ind i begyndelsen af 2. akt og synger sin hyldestsang til Danmark og kærlighedssang til Kirsten i den lyriske romancestil (Ja, jeg er hjemme, i mit kære Danmark), så vil mangen en dansker nikke genkendende til de smukke strofer.
Det virker højstemt nationalromantisk og undertiden også lige lovligt kvalmt. Men uden at det skal opfattes som et forsvar for den krarupske historieopfattelse, så virker stemningen i værket også samlende, med en tro på det særegne ved Danmark og danskere. Liden Kirsten er blevet mulig igen som et fuldgyldigt kunstnerisk udsagn, det er igen blevet tilladt at være sværmerisk romantisk.
1970'ernes ideologiske bannerførere på universitetet kunne ikke bruge H. C. Andersens tekst til så meget, musikken lyttede ikke mange til. Nu spilles værket for en fyldt sal i Radiohuset, med tv-kameraer lystigt snurrende rundt omkring i salen. Værket indspilles ved samme lejlighed på cd for pladeselskabet dacapo. 1800-tallets musik er blevet stueren.

Golden Days
Når alt det positive, der kan siges om Liden Kirsten, er sagt, kan jeg med det samme lige så godt indrømme, at det aktuelle værk ikke kommer med på den berømte øde ø. For at være helt præcis: Jeg keder mig for ofte under forestillingen. Det uagtet at musikere, kor, solister og dirigent gjorde en formidabel indsats. Tak for det.
At dømme efter det entusiastisk applauderende publikum, står anmelderen ret alene med synspunktet om, at vi nu har vendt og drejet temmelig mange musikalske sten fra 1800-tallet og udgivet dem på plade og spillet dem ved koncerter. Kunne det tænkes, at vi kunne se lidt fremad og i højere grad orientere os i vort eget århundredes musik?
Når den kritik, der skal affyres, er affyret, skal man så sige, at rammerne for en opførelse af Liden Kirsten er optimale. Det er nemlig således, at værket opføres i festivalen Golden Days in Copenhagen, som har udviklet sig til at være et særdeles professionelt arrangement, der præsenterer forskellige kunstneriske udtryk fra den danske guldalder. Ved at høre musikken, læse digtene, se malerierne, kan man danne sig et billede af dens tids kunst- og kulturliv.

*J. P. E. Hartmann: 'Liden Kirsten'. Opera i to akter. Poul Elming: Sverkel; Inger Dam-Jensen: Kirsten; Kirsten Dolberg: Mor Ingeborg; Gert Henning-Jensen: Narren; Henriette Bonde-Hansen: Etle; Susanne Resmark: Fru Malfred. Solister, Radiosymfoniorkestret og -koret under Michael Schønwandt. Radiohusets Koncertsal lørdag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her