Læsetid: 3 min.

Vestager har solgt ud til Lykketoft

18. september 1998

Finansministeriet har i prakis overtaget den danske uddannelsespolitik. Politikere og interesse-organisationer klager over stadig mindre indflydelse

Finansministeriet har i praksis taget uddannelsespolitikken ud af hænderne på undervisningsminister Margrethe Vestager (R).
Årsagen er, at regeringen i stigende grad ønsker at tilpasse uddannelsesystemet til den samfundsøkonomiske udvikling.
Samtidig kritiserer medlemmerne af Folketinges uddannelsespolitiske udvalg, at det er blevet stadig sværere at få indflydelse, fordi grundlaget for de udspil, undervisningsminister Margrethe Vestager (R) kommer med, i stigende grad udtænkes af lukkede embedsmandskredse i Finansministeriet.

Økonomien dominerer
I går kom statsminister Poul Nyrup Rasmussen med en klar opbakning til finansminister Mogens Lykketoft og hans ministerium. Han skærpede op til Socialdemokratiets partikongres i weekenden kravet om, at Finansministeriets opfordringer skal følges og meldte ud, at de unge har for mange fjumreår, samt at spildtiden i det danske uddannelsessystem skal fjernes - om nødvendigt via lovgivningen.
Én af dem, der kritiserer udviklingen er formand for Magisterforeningen Per Clausen.
"Finansministeriet og den snævre økonomiske tankegang dominerer uddannelsespolitikken. Det er efterhånden en del år siden, Finansministeriet overtog kontrollen med arbejdsmarkedspolitikken. Nu er det også sket inden for Undervisningsministeriets område," siger han til Information.
I Finansministeriet lægges der, ifølge Magisterbladet, heller ikke skjul på, at man nu er gået fra at kigge på budgetter til at se nærmere på selve uddannelsespolitikken i form af analyser af aldersfordeling, tidsforbrug og starttidspunkter i uddannelsessystemet.
De seneste udspil om afskaffelse af 10. klasse, ændringer i kvote 2-systemet og nedskæringer i SU'en for at tvinge de unge hurtigere i gang og gennem uddannelsessystemet, alle udarbejdet på opfordring fra Finansministeriet.
Skitsen til det center, Vestager vil oprette til at evaluere hele uddannelsessystemet, er ligeledes udtænkt i samarbejde med Finansministeriet.
"Nyrups melding afslører, at hvis undervisningsministeren forsøger at afvige fra de snævre, økonomiske betragtninger, så griber statsministeren ind. Det er skadeligt for uddannelsessystemet, at udgangspunktet for diskussionen bliver nogle snævre, økonomiske rammer, fordi hensynet til kvalitet, demokrati sættes ud af kraft," siger Per Clausen.

Koblet af
Uddannelsespolitikere mener, at strategien bl.a. går ud på at holde dem uden for indflydelse, mens Finansministeriets udspil listes igennem i små doser.
"Man er gået over til at lave alting i interne embedsmandsudvalg - mange af dem styret af Finansministeriet. Det vil sige, at det ikke længere er Undervisningsministeriet, der laver vores uddannelsespolitik," siger Mads Engholm, uddannelsespolitisk sekretær i Danske Studerendes Fællesråd.
Interessegrupper, uddannelsesinstitutioner og især politikerne bliver koblet af i de lukkede beslutningsprocesser, der, ifølge Engholm, hersker på det uddannelsespolitiske område: "Folketingets uddannelsesudvalg er de sidste, der får noget at vide i de her tider. Uddannelsespolitik handler om politik, og politikken skal tilbage, hvor den bør ligge: I Folketinget og i de andre politiske organer, der beskæftiger sig med uddannelsespolitik," siger han.

Effektivitet i højsædet
Både de konservative og Enhedslistens uddannelsespolitiske ordførere er enige.
"Det er effektivisering, der præger debatten, hvor man tidligere kunne føre mere uddannnelsespolitiske- og ideologiske diskussioner, er alt nu overladt til rationaliseringstankegangen," siger Brian Mikkelsen (KF).
Enhedslistens Søren Kolstrup, mener, at Finansministeriet sammen med Undervisningsministeriets departementchef Henrik Nepper-Christensen kører efter en nøje gennemtænkt strategi.
"Øvelsen fra Finansministeriets side går ud på at aflevere udspil med regnedrengenes fingeraftryk i så små doser, at det kan glide gennem politisk. På den måde undgår man en samlet indholdsdiskussion på uddannelsesområdet. Det er dybt beskæmmende for folkestyret, at det er embedsmændene og ministerne, der sætter dagsordenen fuldstændig betingelsesløst. Og det gælder, uanset om du er socialdemokrat, eller hvad du er," siger Søren Kolstrup.
Mads Engholm har på linie med bl.a. SF og rektor på Københavns Universitet, Kjeld Møllgård, foreslået, at der nedsættes en såkaldt uddannelseskommission som det før har været prakis, når store uddannelsesreformer trak op.
"Tidligere var Undervisningsministeriet langt mere villig til for at diskutere politiske initiativer. Det tog umiddelbart lidt længere tid. Men man fik folk rundt omkring i systemet forpligtiget på, det man havde diskuteret sig frem til. I stedet har vi nu enorme protestbølger, hver gang ministeriet kommer med noget, fordi vores kanaler til indflydelse er blokeret af embedsmandsudvalgene," siger Mads Engholm.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu