Læsetid: 5 min.

Et vindue til virkeligheden

18. september 1998

Marianne Larsen afrunder romanserien om Bodil med en troværdig skildring af
skæve skæbner i 1990'erne

Ny bog
De ligner slet ikke andre romaner, de fire fine bøger, som Marianne Larsen har skrevet om pigen og kvinden Bodil. Hvor traditionelle udviklingsromaner drives frem af begær efter kærlighed, ydre lykke og ære, kendetegnes tetralogien her af en indre, vegetativ energi, der fremfor at afsætte handling og drama afføder dvælen og drøm. Mennesket Bodil er, som sprogligt fiktionsprodukt, simpelt hen ikke lavet af det stof, de romanhelte, vi kender, er gjort af.
Det udelukker dog ikke, at der kan skrives romaner om Bodil - beviset foreligger - men det betyder, at de må blive kollektive i deres handlingsstruktur og delvis lyriske i deres sprog. Bodil fylder for lidt til handling, til gengæld er hendes rum fuldt af spændende enkeltpersoner, ligesom hendes hoved summer af tanker, der kalder billeder frem, og spørgsmål, der råber på svar.
Der er et håb i mit hoved kaldte Marianne Larsen (1981) en af sine bøger med digte, og lige før den kom Hinandens kræfter (1980), hvis titel jo klinger videre i navnet på den nye roman: Gæster hos hinanden... Hvem af os er ikke det, når det kommer til stykket? Gæster hos virkeligheden, altid på kort eller lang visit i hverandres anderledes liv.
Som undertitlen angiver, er tids- og menneskeskildringen hermed ført op til skrivende stund. Vi er, som der står, i 90'erne. Bodil er nu blevet 37 år og har arbejde dels som avisbud, dels som garderobedame i Det Kgl. Teater. Som billedkunstner er hun med i en gruppe, Figuration, der fandt sammen i tiden for de store uroligheder på Nørrebro.
Samtidig har hun holdt fast i sine vestsjællandske rødder. Hun besøger tit forældrene i Stenhuset ved fjorden - begge er på efterløn, faderen eksperimenterer med jordbær - og hun venter barn med sin fætter Berndt. Dvs. venter og venter, de to har ganske vist fået blandet celler på en klinik i Rom, men de befrugtede æg blev anbragt i bugen på fætterens kone ud fra "et stort, udmattende ønske om at 'få livet frem', at få et barn, når det nu var muligt, hvis det var muligt."
En nedkomst ventes tillige hos August eller Gusta, Bodils barndomskæreste, der ellers får sin tid til at gå med at fjumre omkring med en båndoptager og interviewe de gamle på egnen med henblik på udarbejdelsen af den ultimative lokalhistorie.

Lystens koreografi
Kunstnergruppen består foruden Bodil af tre individualister. Vigtigst bliver lesbiske Lea der maler exhibitionistiske billeder, "lystens koreografier", ud fra en matematisk, fysisk og metafysisk funderet teori om, "at det seksuelt psykosomatiske var til stede overalt, i alle etiske såvel som æstetiske sammenhænge." Nogle gange elsker hun med Bodil, men det meste af tiden futter hun rundt på jagt efter kvinder til hvem hun kan sige: Dig kunne jeg stå og se på i timevis. Du er meget smuk. En replik som Bodil får prøvet af, inden romanen er omme.
Desuden berettes om Peter, der før sad i fængsel, men nu kører taxa, og Jenny, der er clairvoyant og tjener fem hundrede kroner sort, hver gang hun opsøges af folk og i sin krystalkugle ser, hvordan fremtiden tegner, eller om der er noget alvorligt i vejen med nutiden.

Et muligt holdepunkt
Helt for sig selv i romanrummet svæver to mænd: Bo fra Københavns Skatteforvaltning der hjælper heltinden med at konstruere fiktive fradrag, "en helt og aldeles ensom og muntert urørlig mand", og endelig en midaldrende dansk-canadier, Jeff, som Bodil har mødt i Prag og siden ringet og brevvekslet med. Han bliver i løbet af romanen hendes bedste bud på en slags holdepunkt i tilværelsen, og det er ham, der til sidst sammen med Lea lemper Bodil ud af midlertidigheden - og angsten.
Problemet er nemlig, at selv om Bodil har lært at leve med "rådvildheden", har opgivet at basere sit liv på "fiktiv sikkerhed", har accepteret sit konstante "paniske tungsind", så smerter det i det lange løb at have tilværelsens tyngdepunkter placeret i andres liv og legemer.
Dette belyses indirekte gennem en omfattende indlagt historie om moster Lilian, hvis skæbnebane bøjedes af ud i mørket i 1945, efter at hun havde skejet ud som såkaldt 'tyskertøs' med konen til en germansk general. Noget tættere på belyses Bodils stille dilemma gennem fætterens dagbog, der viser, at følelser og smukke idealer ikke altid kan falde i hak. Ægdonor-projektet, der som aftale med tre tegnede så flot, forandrer sig under graviditeten og ligner snart en fremtid for to, eller rettere fire: Den medicinske teknologi frembringer både en Niels-Anton og en Karen-Margrete. En lillebitte smerte sidder der også i Bodil ved synet af Gusta som forfjamsket nybagt familiefar.

Kvinderomanens kode
Der går engle rundt mellem menneskene, Bodil er en af dem, mener Jeff. I hvert fald formår hun at forbinde sig med andre og skabe samhørighed, eller "sammenhørighed" som forfatteren klodset skriver. At Marianne Larsen var lyriker førend hun blev prosaist, mindes vi ofte om, f.eks. når vi tidligt i bogen læser, at Lea ligesom ser "gennem lag på lag af hyperpersonlige fremtidsdrømme af den uafslørbare slags". Her lurer krukkeriet lige ved siden af kejtetheden.
Med sine fire romaner om Bodil har Marianne Larsen skabt en art indirekte romanform og på specielle præmisser frembragt en udviklingsroman med demonstrativt kollektivt præg. Samtidig har hun vist, at den feministiske realisme ikke afgik ved døden engang omkring 1980-85-90. Hør bare her: "Hun opfangede en svag, men umiskendelig dunst af en blanding af for meget intimspray mellem benene og frisk blod fra hygiejnebindet samme sted. Godt at vinduet stod åbent."
Læser man forsøgsvis første sætning som intet mindre end den feministiske realismes genetiske kodecertifikat, kan det efterfølgede punktum til gengæld opfattes metafiktivt. Det er flot gjort af Marianne Larsen at lave en så troværdig tids- og kvindeskildring, der tilmed har fået lov at åbne sig både i højden og bredden. Godt at det vindue til verden, som romanerne er, fik lov at stå pivåbent.

*Marianne Larsen: Gæster hos hinanden. Roman. 312 s. 289 kr. Borgen. Udkommer i dag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu