Læsetid: 3 min.

Bilkørsel med god samvittighed

24. oktober 1998

Informations motorusagkyndige medarbejder mærker ikke den store forskel

Jeg kan da godt køre bil. Jeg undgår dem bare, hvis jeg kan. Det kunne jeg ikke i går. Jeg lod mig prøvekøre en tur i omegnen af Danmarks Tekniske Universitet i en lille blå elektrisk Seicento Elettra fra Fiat.
Bilen er næsten lydløs. Det er en fryd. Bortset fra det, så opfører den sig ligesom andre moderne biler. Både når den accelererer og bremser, bakker og svinger. Udefra opdager man ikke at det er en elbil.

1.000 kilo dødvægt
Mange af de store bilfabrikker, Citroën, Fiat, Peu-geot, Toyota, Honda, General Motors... har lavet kloninger af deres almindelige benzinmodeller, med elmotor og batterier.
Og det er just det fine ved dem, siger de vidende bilfolk, for så føler bilisterne og forsikringsselskaberne sig mere trygge og sikre og veltilpas. Det hele fungerer som det skal. Uden støj og uden ud-stødning i gadeplan.
Så selv om jeg er en af de mindst motorsagkyndige journalister man kunne vælge til at anmelde en elbil, så føler jeg mig sikker i følgende dom:
Hvis læseren hører til dem der ikke kan leve sit liv uden at bevæge sig med 1.000 kilo dødvægt på fire gummihjul op til 100 kilometer om dagen med en fart på op til 100 kilometer i timen, så skift trygt til en elbil.
Økonomisk kan det svare sig hvis man kører 16-17.000 kilometer om året, siger Danske Elværkers Forening. Man støjer ikke, man forurener mindre og man bruger lidt mindre energi.
Hvis derimod læseren vil bidrage til den langsigtede løsning af denne verdens miljøproblemer, eller bare synes der er bedre ting at bruge sin tid og sine penge på her i livet, så cykl.

På cykel
Selv kom jeg kørende til indvielsen af det nye videncenter for elbiler på Danmarks Tekniske Universitet på en veltunet Banani SLX med Compagnolo fittings, gear og bremser. En dyr sag, men jeg er også principcykelrytter. Min køretid fra Store Kongensgade til Lundtoftesletten var 33 minutter. Fotografen brugte kun 20 minutter i avisens bil. Men så gik han til gengæld glip af Erme-lundens stier og den daglige motion.
Til den daglige bykørsel kan ingen af bilfabrikkerne konkurrere med min cykel i teknisk perfektion. Den vejer kun en brøkdel af min egen vægt. Inden for den afstand på maksimalt otte kilometer hvor jeg med omhu har fået placeret mine daglige gøremål, bolig, arbejde, børn, indkøb og hovedparten af mine faste forbindelser og fornøjelser, giver cyklen mig en hurtig og billig og endda forholdsvis sund mobilitet, som ingen biler, for slet ikke at nævne Hovedstadens Trafikselskab, kan konkurrere med. Hverken på tid fra dør til dør, på pris eller på velbefindende.
En bolig kan jeg få billigere, hvis jeg flytter længere væk fra mit arbejde. Men en brøkdel af de penge, jeg sparer ved at være fri for en bil, kan sagtens finansiere mit behov for tog og taxa (og en lejet bil i ny og næ), når jeg skal langt og har travlt eller skal have tunge ting eller mange børn med.

Positiv Auken
Miljøminister Svend Auken cykler også. Men han var ikke så skeptisk:
"Jeg har ikke et kritisk ord," sagde han. "Elbilen har en meget stor fremtid ved løsningen af trafik- og miljøproblemerne i alle lande."
Alle politiske diskussioner viser hvor vanskeligt det er at få befolkningen med til at begrænse biltrafikken, som ikke engang kan nå det beskedne mål at stabilisere udslippet af kultveilte i år 2005. Derfor er elbiler til persontransport, til varer, elcykler, elminibusser en del af løsningen, mener han.
De kraftværker og vindmøller, vi har i forvejen, kan lade bilerne op om natten - og foskningen tyder på at energiforbruget i løbet af få år kommer ned på en tredjedel af benzinbilernes nuværende forbrug, sagde Auken.
Departementschef Ole Zacchi er en mand, der vejer sine ord.
"Det har desværre vist sig at være en ambitiøs målsætning at stabilisere udslippet i transportsektoren, fordi transportarbejdet vokser langt hurtigere end BNP. Befolkningen ønsker at anvende en stigende del af deres indtjening på at lade sig transportere og i produktionen medfører øget arbejdsdeling mere transport."
Den planlagte debat i efteråret og konferencen til vinter kaldte han "stor".
"Den gennemføres for at prøve at se om vi kan gøre noget ved det," sagde Ole Zacchi.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her