Læsetid: 2 min.

Danskerne er tilfredse med den offentlige service

2. oktober 1998

Finansministeriet offentliggjorde i går en rapport, der viser, at danskerne er fuldt tilfredse med den offentlige sektor. Undersøgelsen er dog stærkt farvet af politiske motiver

Finansministeret offentliggjorde i går en rapport, der tegner et karikeret billede af danskernes opbakning bag den offentlige sektor. Et billede med markante politiske undertoner.
Rapporten viser, at danskerne er blevet stadigt mere tilfredse med den offentlige sektor under hele Nyrups regeringsperiode.
Danskerne er glade for skatteprocenterne og den offentlige service. Et beroligende budskab, som må lyde som sød musik i socialdemokratiske toppolitikeres ører.
Finansministeriets undersøgelse viser nemlig, at danskerne generelt bakker op omkring de kontroversielle reformer af den offentlige sektor, som fremtrædende socialdemokratiske politikere har forslået - men som et flertal blandt de delegerede på Socialdemokratiets landsmøde afviste kategorisk.
Ifølge undersøgelsen er knap 60 procent af befolkningen parat til at udlicitere hjemmehjælpen, mens tre ud af fire mener, at det er en god idé at udlicitere offentlig rengøring på hospitaler og i folkeskoler.
27 procent mener sågar, at de danske fængsler også skal udliciteres til private firmaer.

Udeladelser
Finansminister Mogens Lykketoft er lykkelig: "Jeg er glad for, at danskerne er tilfredse med den offentlige sektor. Normalt hører man kun de dårlige historier. Om ventelister. Om fejl. Om mangler. Men realiteterne er jo, at der bag de negative historier foregår en masse godt, som borgerne er tilfredse med," siger han. Når Finansministeriets undersøgelse formår at skabe et så entydigt idyllisk billede af danskernes forhold til den offentlige sektor, skyldes det, at en lang række områder ikke er medregnet eller modelleret, så de passer til regeringens målsætninger.
Ministeriet har hovedsageligt fokuseret på middelklassens tilfredshed med de ydelser, som de selv nyder godt af. Undersøgelsen har f.eks. kun medregnet børnehaver, hjemmehjælp og plejehjem inden for kategorien "det sociale område". Hverken bistandssystemet eller de omdiskuterede aktiveringsordninger er inddraget i undersøgelsen.
Og dét skaber et stærkt fortegnet billede.
Socialforskningsinstituttet offentliggjorde i onsdags en rapport, der omvendt viser, at hele 55 procent af befolkningen mener, at den offentlige indsats over for samfundets socialt allersvageste er for dårlig. Kun 13 procent er tilfredse.

Afviser manipulation
En tendens, som Finansministeriet med stor behændighed formår at ignorere. Ministeriet afviser dog, at der skulle ligge politiske motiver bag: "Man kan altid argumenterer for at inddrage flere indikatorer i en undersøgelse. Vi har ikke haft nogle skumle bagtanker. Afgrænsningen af indikatorer er udelukkende foretaget af hensyn til sammenlignelighed med tidligere undersøgelser og af hensyn til, hvor omfattende - og dermed hvor dyr - undersøgelsen skulle være," siger Jens Kromann Kristensen fra Finansministeriet.
Ikke desto mindre er undersøgelsen skåret til, så den tegner et billede, der understøtter regeringens politiske motiver.
Finansministeriet konkluderer således, at "tidligere tiders meget høje tilfredshed med ydelserne på det sociale område er blevet afløst af en mere almindelig tilfredshed".
En underfundig formulering, som er sendt videre til Informations igangværende konkurrence om nutidig, dansk forvaltningskunst.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her