Læsetid: 6 min.

Film fra i forgårs

29. oktober 1998

Hvert år arrangeres
i en lille norditaliensk by en festival for en for længst forsvunden filmkunst: den stumme film

FILMFESTIVAL
En lille norditaliensk provinsby har igennem en årrække indtegnet sig i den dedikerede filmbuffs kalender som stedet for en årligt tilbagevendende begivenhed af en helt særlig karakter.
Pordenone hedder byen, der ligger en times tid nordvest for Venedig, og begivenheden er den filmfestival, der siden 1982 har fundet sted der.
En filmfestival er det i sig selv intet nyt eller mærkværdigt i. Verden har nok af festivaler, men den i Pordenone er den første og hidtil eneste der helt helliger sig stumfilm, der som bekendt havde sin storhedstid indtil slutningen af 20'erne. Festivalen er udsprunget af den lokale filmklub og det regionale filmarkiv og er båret af den entusiasme der må til for ikke blot at etablere denne begivenhed, men især at holde den kørende på nu 17. år.
I en uge i oktober samler denne begivenhed hvert år 500-600 filmarkivister, forskere og studerende samt private samlere fra hele verden, og dermed skabes grobunden for et helt unikt netværk mellem de forskellige grupper, der ellers typisk har bevæget sig i forskellige kredsløb, men her finder sammen.
Og Pordenone er også stedet hvor nogle af resultateterne af disse møder præsenteres i form af nyfundne film, som i årtier har været regnet for tabte, men er dukket op hos private samlere eller er fundet frem fra arkivernes gemmer, hvor der typisk stadig er mængder af uidentificeret materiale.
Pordenone har også sat en ære i ikke blot at vise stumfilmens hovedværker, men også hidtil ukendte sider af denne kunstart: stumfilm fra Kina og Indien, tysk stumfilm fra før det store gennembrud til ekspressionismen og russisk stumfilm fra før revolutionen med meget mere.

Overraskelse fra Wyler
I år var for denne udsendte og adskillige andre den store overraskelse The Shakedown instrueret af William Wyler i 1929, en film, man knap har hørt om før og i hvert fald ikke regnet det for muligt at komme til at se.
Den er blevet genfundet med hjælp fra en privat samler og fra det eneste eksisterende materiale, en kopi i 16 mm er der nu skabt en smuk 35 mm kopi, af en film, der er overraskende vital, morsom, menneskelig og bevægende.
Ja, tæt på et lille mesterværk var denne historie om en gruppe omrejsende svindlere, der turnerer småbyer med en iscenesat boksekamp, som lokalbefolkningen satser på - og lænses af.
Den pæne fyr rejser i forvejen, etablerer sit image og efter ham kommer så resten af holdet med en brutal nævekæmper som den der skal udfordres. Alt går strygende - indtil den pæne fyr dels forelsker sig, dels begynder at tage sig af en forældreløs knægt, der spiller med en herlig overbevisende gadedrengecharme. Han bliver knægtens idol, og kan ikke igen blot lade sig slagte og score kassen.
Wyler er ellers mest er kendt for sine store film fra 30'erne og 40'erne og stod siden som den smagfulde films instruktør med store emner og store skuespillere, som han som få forstod at bruge.
Han var manden bag Mrs. Miniver (42) om krigen på hjemmefronten og The Best Years of Our Lives (46) om problemerne med at vende hjem efter krigen, hvor krigskammeratskabernes tid er forbi, og klassernes virkelighed viser sig. Og ikke mindst den uendelige Ben Hur (59). Den er en film af den type, der giver Oscar-nomineringer - og den opnåede da også 12.
Men med denne tidlige film, der lige så langt fra ovennævnte som fra hans store 30'erfilm såsom sydstatsdramaet Jezebel (38) og klassiker-filmatiseringen Stormfulde højder (39), viser han en helt anden side at sit talent. Her fortælles levende og bevægeligt i en rask klippet og overrumplende originalt fortalt indledning, her arbejdes der indimellem med slående kamerabevægelser og vinkler i en historie, der ikke er skabt til Oscar-statuetter, men er båret af varme og charme.

Raoul Walsh i slummen
Den kontante filmfortæller Raoul Walsh med den næsten umådeholdne produktivitet helt fra stumfilmen til ind i 60'erne opnåede aldrig en Oscar-nominering.
Han valgte ikke de store emner og film, men har skabt hvad der i dag regnes som klassikere som f.eks. Cagney-gangsterfilmene White Heat (49) og The Roaring Twenties (39). Men han har forsøgt sig med storfilm som What Price Glory? (26) om Første Verdenskrig.
Men resultatet står underlig uforløst mellem at være en film om rå og raske mænds kammeratskab og en skildring af den meningsløse skyttegravskrigs massakrer. Det kommer ikke til at hænge ordentlig sammen.
Det gør derimod den for mig ukendte tidlige film, Regeneration (15), der lægger ud i en hårdtslående socialrealistisk stil, der ikke står tilbage fra Jacob Riis' berømmede billeder fra New Yorks slumkvarterer. Det udvikler sig til en historie om hvordan forbrydere skabes af elendigheden, men kan frelses af en kvinde, der satser sit eget liv og sin egen mondæne verden for at afhjælpe elendigheden. Der kommer efterhånden en del behjertet prædiken også med religiøse overtoner, men filmen er befriende kontant og ganske hårdtslående i sin skildring af en elendighedens verden og dens menneskelige produkter.

Mænd og hovedværk
Howard Hawks var rigt repræsenteret med fire film, heraf tre sjældenheder. Og alle var de på godt og ondt helt karakteristiske for mesteren, der med forkærlighed skildrede mandevenskaber og i film om par, skildrede kønnenes kamp i en dobbeltbundet både mandschauvinistisk og samtidig machismoironiserende holdning, der ikke så sjældent i komedierne lader kvinden repræsentere det stærke køn.
Typisk nok var han svagest med Fazil (28), der forsøger sig som et stort tragisk kærlighedsmelodrama på tværs af kulturforskelle. Denne genre var så helt afgjort ikke hans boldgade.

Før bonertheden
Derimod kunne han folde sig ud i den indledningsvise næsten Flintstone-agtige Fig Leaves (26) der ironiserer over kønnenes forskellighed, der gøres til et permanent forhold fra førhistorisk tid og op til i dag, mens The Craddle Snatchers (27) gør grin med mændene, der forlader deres kvinder for at muntre sig med yngre ditto, men bliver forargede, da kvinderne hævner sig ved at leje sig tre unge mænd til en aftens underholdning. Det var, før bornertheden og selvcensuren satte ind i Hollywood.
Dertil kom visninger af tre tidlige spillefilm af John Ford, bl.a. det irske drama Hangman's House (28) der dog ikke levede op til forventningerne, der så til gengæld blev mere end indfriet med galleforestillingen hvor en ny tintet kopi af Fords mesterlige episke storværk The Iron Horse (24) blev vist.
Historien om bygningen af den store jernbane, der skulle binde det store land sammen fra kyst til kyst blev vist med fuldtalligt live orkester og nykomponeret musik, der på det smukkeste parafraserede typiske Ford-temaer. Her akkompagneredes nærbilledet af en gamling med tårer i øjnene over det smertefulde i tabet af en gammel krigskammerat i et indianerslag, så ikke blot ikke et øje var tørt.
Effektfuldt understregede musikken Fords sentimentalitet, men således at det ægte og dybtklingende træder frem og sentimentaliteten bliver bevægende og menneskelig.

En anden verden
Stumme film projiceret op på et stort lærred i det rigtige format og med den rigtige hastighed, akkompagneret af nogle af verdens bedste pianister på dette højt specialiserede felt, er en fascinerende oplevelse. Noget helt andet end de ofte pauvre tv-versioner med hurtige bevægelser eller kunstigt dæmpet tempo ved indkopiering af ekstrabilleder.
Set under optimale forhold bliver stumheden et selvstændigt element og musikken en stærkt betydningsbærende faktor. At gense fortidens store sådan som de var tænkt og skabt er at fortabe sig ind i en anden kunstart.
Festivalen i Pordenone er med til at vise, hvor rig denne kunst var, og hvor omfattende. Internationalt regnes der med, at ca. 25 procent af stumfilmene har overlevet.
Ingen ved, hvad der er forsvundet af skatte - men heldigvis ved heller ingen, hvilke skatte der stadig kan dukke op i de professionelle arkiver eller hos de private samlere, der typisk har hæget om en filmkopi i årtier for så at opdage, at det en skønne dag er det måske eneste overlevende eksemplar af en formodet tabt film.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu