Læsetid: 4 min.

Film i tv

22. oktober 1998

*Søren Kragh-Jacobsen har netop færdigoptaget sin Dogme-film, inspireret af Kurosawas japanske samuraifilm med Mifune - altså for en gangs skyld ikke en børne- eller ungdomsfilm fra denne altid seværdige instruktør. I ventetiden kan man opleve Kragh-Jacobsens debutfilm, som han baserede på en ungdomsroman af den senere filmkonsulent Hans Hansen. Han optog den i 1978, efter filmskoleophold i Prag og flere succesrige år i Danmarks Radios Børne- og Ungdomsafdeling. - Den senere instruktør Birger Larsen spiller en 15-årig genert teenager, der under et lejrskoleophold i Sverige forelsker sig i den søde, kønne Lene (Lise-Lotte Rao) og - efter en del trængsler - endelig får sit første kys. Ikke nogen øredøvende original handling, men tonens friskhed og instruktionens charme og træfsikkerhed gør filmen skæg og medrivende.
Vil du se min smukke navle? DR 1, fredag kl 16.15-17.45

*Paul Verhoeven er nok den kontinentale europæiske instruktør, der i de senere år har fået størst ydre succes i Hollywood. Især med Basic Instinct og fremtidsgyseren Robocop, en tegneseriebeslægtet fremtidsfantasi centreret om en politimand, der er halvt menneske, halvt robot. Som de fleste af Verhoevens film er Robocop en beslutsomt voldelig affære, og den har fået to fortsættelser. Filmen rummer strejf af satire over mekaniseringen i et forbryderhærget Detroit, og der er enkelte solglimt af campet humor. Men filmen ligger som helhed selv under for det urværksmekaniske i sin målbevidste udnyttelse af SF-genrens mere udvendige effekter.
Robocop. DR 1, fredag kl. 23.00-00.40.

*Dirch Passer var som alle andre filmskuespillere afhængig af manuskript og instruktion, og alt for ofte kaster tv-kanalerne sig over nogle af hans svagere film - han er jo garant for gode seer-tal (men hvor længe varer det ved?). I Annelise Reenbergs nydelige komedie fra 1962, Han, hun, Dirch og Dario ses dog en særdeles neddæmpet, men så meget desto mere charmerende Passer. Han er en af beboerne i det muntre pensionat, hvor Ghita Nørbys forsømte og bortløbne unge frue finder fornyet livslyst. Og hvor hun i øvrigt møder den 16-årige Gitte Hænning, allerede en dreven, velsyngende trouper og fuldt ud i stand til at spille lige op med Passer i filmens indtagende hit "Lille frk. Himmelblå". Filmen er for lang, men ligger afgjort i den bedre ende af datidens komediegenre. Og så har den betydelig camp-værdi takket være Dario Campeottos optræden som Don José i Carmen, i samspil med radiomedarbejderen Helle Halding, der er Carmen.
Han, hun, Dirch og Dario. TV2, lørdag kl. 21.00-23.00

*Lars Simonsen fik sin største filmrolle som præsten i Nils Malmros' Barbara, men han største præstation på lærredet er stadig den sensationelt gode debut i Bille Augusts Tro, håb og kærlighed fra 1984. Her er han den hæmmede teenager Erik, der, ligesom sin mor (Åse Hansen), holdes i et jerngreb af undertrykkelse af sin moraliserende, fløjlsblidt tyranniserende far - denne også fremragende spillet af Bent Mejding. Lars Simonsen formelig rødmer af skam og indestængt frustration, når faderen giver lektioner i i diskret forløjet korrekthed. Spillet mellem far og søn gør generationshistorien til det centrale i Bille Augusts smukt instruerede film, selv om der også er kvaliteter i parallelberetningen om vennen Bjørns både forløsende og tragiske møde med kærligheden. Her genoptager filmen tråden fra Zappa, med Adam Tønsbergs Bjørn som den vankelmodige centrumsfigur, der er ved at svigte sine egne inderste følelser. Filmen bygger (som Zappa ) frit på en ungdomsroman af Bjarne Reuter med den gammeldags titel Når snerlen blomstrer, og den fik med en vis succes biografpremiere i USA og gjorde - små ti år før Åndernes hus - Bille August til en interessant figur for amerikanske producenter. I USA var titlen Twist and Shout, som en markering af de Beatles-dominerede 60'ere, handlingen er henlagt til. - Blandt de medvirkende ses Camille Søeberg som den dejlige pige, Bjørn forelsker sig i, Ulrikke Bondo som overklassepigen, der vil kapre ham, og - som i Zappa - medvirker Arne Hansen og Lone Lindorff som Bjørns forældre.
Tro, håb og kærlighed. DR 1, lørdag kl. 22.00-23.45.

*Douglas Sirk var en højt kultiveret tysk instruktør, der i 40'rne og især 50'erne arbejdede så gennemført stilrent med den romantiske føljeton-tåreperser, at hans film fik et dobbeltsigte: dels mod det billetkøbende publikum og dels mod det hykleri og den forlorenhed, som genrens konventioner afspejlede. En anden tysker, Rainer Werner Fassbinder, var kultisk forgabt i Sirk og genindspillede på det nærmeste Med kærlighedens ret fra 1955, med titlen Angst æder sjæle op. - I Sirks film formaster den propre, velhavende enkefrue Jane Wyman sig til at forelske sig i sin gartner. Da han spilles af den flotte Rock Hudson uden antydning af jord under neglene, burde problemet være til at overskue, men det mener damens snobbede børn ikke. Scenen, hvor de demonstrativt forærer hende et fjernsyn, som hun skal sidde pænt og passivt og spejle sig i, er rent ud mesterligt bidsk, og hele filmen fremtræder som tvetunget Sirk-melodrama i renkultur.
All That Heaven Allows/ Med kærlighedens ret. TV3, søndag kl. 13.50-15.25

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu