Læsetid: 4 min.

Film i ugen

1. oktober 1998

*Erik Clausen gik i 1991 i kompagniskab med den svenske instruktør Stellan Olsson som hovedrolleskuespiller i denne lunt nostalgiske og rigeligt nuttede komedie om en arbejderfamilie i 1930'rnes København. Clausen har en af sine glansroller som smeden Axel, der er vældig stor i munden og imponerer sin 7-årige søn Gustav Adolf med farverige beretninger om sine dramatiske eventyr ude i den store verden. Faderen antager kæmpe-dimensioner i drengens fantasi, men sandhedens øjeblik må jo komme enagng, hvilket sker under den årlige strandudflugt, hvor Axel endelig svinder ind til menneskestørrelse. Filmen anlægger drengens synsvinkel i sit kærlige billede af et svundent familieliv, hvilket giver en del pudsige, men ikke just sindsoprivende scener. Idylliseringen ses ikke mindst i Nina Gunkes kønne, evigt tålmodigt smilende mor. - Filmen bygger på en roman af Palle Fischer. I 1996 genoptog Erik Clausen samarbejdet med Stellan Olsson med En loppe kan også gø.
Den store badedag. DR 1, fredag kl. 21.30-23.05

*Clint Eastwood som cop - orker man engang til? Det må Clinten selv have tænkt, for her træder han uden for det stivmaskede skema, og det pansrede image krakelerer en anelse. Det er en bister spændingshistorie fra New Orleans, hvor Eastwoods betjent sættes til at efterforske nogle seksualforbrydelser. Det medfører neddykken i et seksual-afvigende natteliv, som den stramtandede betjent fascineres af i en grad, så der næsten bliver tale om identifikation mellem forbryder og opdager. Den uprøvede Richard Tuggle har både skrevet og instrueret, for så vidt som Eastwood lader sig instruere - det håndværk kan han jo selv. I hvert fald er det en film med pirrende resonanser og et sært tvelys hen over Eastwoods skarpskårne heltemaske. - Den altid gode Geneviève Bujold ses som en af de kloge kvinder, den mere modne Eastwood ynder at indlægge i sine film.
Tightrope/ Strømer på stregen. TV2, fredag 22.40-00.35

*Lars von Trier markerede sig fra første færd som meget udansk. Ikke blot er hans debutfilm fra 1984, The Element of Crime/ Forbrydelsens element indspillet på engelsk, den er som visionær fremtids-gyser genremæssigt meget usædvanlig i det hjemlige filmbillede. Dens udmaling af et Europa i total opløsning kan stadig nydes for sin mageløse afmosfære af regndryppende forfald og billedskøn undergang. Og det er dette forheksede gyldne mørke, der drager, for selve historien er mere kringlet end umiddelbart spændende. - Hovedpersonen er politimanden Fisher (Michael Elphick), der under opklaringen af nogle bestialske mord på småpiger glider længere og længere ind i en opløst verden af meningsløs vold. Opklaringen ender blindt, og er han i virkeligheden ikke selv grebet af morderens impulser? Fisher speaker sin egen historie i en tone af udslukt desillusion. - Filmen fik en teknisk pris på Cannes-festivalen og lagde en ganske solid bund for Triers internationale ry, der dog først blev verdensomspændende med Europa og især Riget. Tom Elling har fotograferet den gyldent-tintede film, og Triers dengang faste manuskriptforfatter Niels Vørsel har skrevet manuskriptet sammen med den unge mester.
The Element of Crime/ Forbrydelsens element. DR 2, lørdag kl. 20.30-22.05

*Carsten Rudolf fik 30 år gammel en Bodil for sin debutfilm Menneskedyret - i et af nyere tids svageste år for dansk film, 1995. Filmen handler om de aggressioner og frustrationer, der udløses hos den 10-årige Frederik, da han opdager, at hans mor er den elskede far utro med en forhadt skoleinspektør. Moderen insisterer på et kønsliv, hvilket Frederik - og delvis også filmen - væmmes en del ved. Samtidig optræder indslag af en slags 'magisk realisme', samt forsøg på satire over provinsiel bornerthed. - Filmen har slående visuelle indfald, men virker noget umoden og postulerende i sit menneskesyn. Søren Pilmark ses som en præst, der mener sig utiltrækkende på det modsatte køn på grund af sin profession, mens Michelle Bjørn-Andersen prøver at få et menneske ud af sin tæve-agtige mor. Mange anmeldere jublede, mens Dan Nissen i denne avis talte om "en slem gang symbolistisk billedgymnastik." - Publikum gik i en stor bue uden om filmen, måske skræmt væk af den skingre, falske tone i de smagsprøver, tv-stationerne i sin tid rundhåndet diskede op med.
Menneskedyret. DR 1, lørdag 22.30-23.50

*George Cukor og George Stevens var to af den sofistikerede, livskloge komedies mestre, dengang Hollywood-film dyrkede vid og elegance og mønstrede komediespillere som Katharine Hepburn, Cary Grant, James Stewart og Spencer Tracy. De kan ses i den kommende weekend på Sverige 2, som undtagelsesvis inddrages i denne rubrik - sådanne små mesterværker er nemlig ved at blive sjældne på danske kanaler, hvor man i reglen foretrækker komedierne ulagrede og platte. George Stevens' Woman of the Year indledte i 1942 Katharine Hepburns og Spencer Tracys samarbejde: de spiller to meget forskellige journalister, der oplever en ubetvingelig romance. Aldrig har en kønsrollekomedie været så charmerende gestaltet (selv om feminister, berettiget, vil have et og andet at indvende). Og Katharine
Hepburn kan nydes i et andet karrierehøjdepunkt, som society-pigen i George Cukors Philadelphia Story fra 1940, hvor hun folder sig bjergtagende smukt, skægt og åndfuldt ud i samspil med Cary Grant og James Stewart.
Woman of the Year/ Årets kvinde. Sverige TV 2, lørdag kl. 15.00-16.50
Philadelphia Story/ Natten før bryluppet. Sverige TV 2, søndag kl. 14.55-16.45

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her