Læsetid: 3 min.

Fransk-tysk-britisk flyindustri-gigant i modvind

22. oktober 1998

Strid om den franske stats deltagelse truer udviklingen af den europæiske flygigant Airbus

PARIS - Den europæiske flyindustri-gigant Airbus er styret ind i turbulent vejr på grund af uenighed mellem Frankrig på den ene side, og Tyskland og England på den anden. Striden truer konsortiets fremtidige udvikling og har allerede bevirket, at dets omdannelse til selskab - der anses for livsvigtig på lang sigt - har måttet udskydes.
I centrum for striden er vedholdende forlydender om, at to af de tre store selskaber i Airbus, det tyske Dasa (filial af Daimler-Benz) og British Aerospace (BAe), agter at fusionere og dermed bringe det franske Aerospatiale i mindretal i konsortiet.
Efter hvad regeringskilder oplyser til franske blade, modsætter Frankrig sig på det bestemteste en sådan ændring af styrkeforholdet og truer med at blokere forhandlingerne om omdannelse til selskab.
Denne omdannelse skulle ifølge en tidligere principbeslutning på topplan være fuldført inden udgangen af 1998, men fristen er allerede blevet udskudt på ubestemt tid på grund af hidtil uoverstigelige vanskeligheder under forhandlingerne. Problemets kerne er, at det tyske og det britiske selskab - begge private - kræver fuldstændig privatisering af det franske.
Aerospatiale, der siden starten har været et statsligt selskab, er i princippet blevet privatiseret af regeringen Jospin og fusioneret med den elektroniske gruppe Matra, men den franske stat bevarer en deltagelse på 48 procent. De tyske og britiske deltagere i Airbus hævder, at det er umuligt at udvikle samarbejdet på tilfredsstillende måde, så længe den franske stat er indblandet.

Fransk trussel
Som modtræk mod de britisk-tyske fusionsplaner ventes Frankrig at kræve en ledelsesstruktur i Airbus, hvor Aerospatiale-Matra ligestilles med BAe-Dasa, således at hver side tæller 50 procent. Frankrig truer med at blokere omdannelsen til selskab, hvis man ikke når til enighed om styrkeforholdet.
I det nuværende Airbus deltager Aerospatiale med 37,9 procent, Dasa ligeledes med 37,9 procent, BAe med 20 procent og det spanske Casa med 4,2 procent. Der er således ligevægt mellem Frankrig og Tyskland og samtidig klar fransk-tysk overvægt.
Men Dasa og BAe lægger ikke længere skjul på deres planer om at fusionere, hvilket vil ændre styrkeforholdet radikalt. Det er muligt, at Casa vil indgå i fusioneringen, og i så fald vil det franske selskab komme i mindretal over for en tysk-britisk domineret gruppe med en deltagelse på 62,1 procent. Det er efter fransk opfattelse uacceptabelt i denne 'strategisk vigtige sektor'.
På langt sigt er det tanken at danne et kæmpemæssigt europæisk selskab for både civil og militær flyproduktion, men i første omgang er det omdannelsen af Airbus til selskab, der trænger sig på.
Airbus' status som konsortium er uholdbar i længden, fordi det er en tung og usmidig struktur. På grund af spredningen har man for lidt kontrol med produktionsomkostningerne, og omdannelsen til et integreret selskab anses for nødvendig for både den teknologiske og den kommercielle strategi

Fremgang på markedet
Det er vigtigt at sikre den europæiske flyproducents fremtid netop nu, hvor man er i skarp konkurrence med den hidtidige nr. et på verdensmarkedet for store trafikfly, USAs Boeing-McDonnell Douglas.
Airbus har i de senere år haft en uhørt fremgang og er i år for første gang kommet foran Boeing i markedsandel. Airbus er dermed blevet en god forretning for de deltagende selskaber, men det synes også at have forstærket magtkampen mellem dem.
De britisk-tyske fusionsplaner hænger sammen med, at Daimler-Benz ønsker at trække sig ud af flyproduktionen og søger en partner til at overtage Dasa. Det meget rige britiske selskab er tydeligvis den ideelle kandidat, mens det franske anses for diskvalificeret på grund af den statslige deltagelse.
I Paris vækker fusionsplanerne bekymring, fordi de truer med at isolere Frankrig. I forvejen er Dasa og BAe ikke alene partnere i Airbus, men allieret i den militære flyproduktion med udviklingen af det moderne kampfly Eurofighter, et projekt, som Frankrig har valgt at holde sig udenfor til fordel for sit eget superkampfly Rafale.
Men mens Eurofighter allerede er sikret afsætning i flere hundrede eksemplarer i Europa, bl. a. til det tyske forbundsværn, har den franske producent af Rafale, Dassault Aviation, til dato kun kunnet sælge nogle få dusin til den franske stat, og den reelle stykpris risikerer at blive katastrofalt høj.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her