Læsetid: 1 min.

Fuld tilfredshed og pengene tilbage

12. oktober 1998

Nu betaler Sonofon trofaste kunder 6.000 kroner tilbage på pay-back-kontrakter, der blev indgået for fem år siden

Flemming Brögger har lige tjent 6.000 kroner på sin gamle mobiltelefon.
For fem år siden købte han en mobiltelefon og et abonnement hos Sonofon og indgik en såkaldt pay-back kontrakt.
Kontrakten indebar, at han ville få 6.000 af de 8.000 kroner tilbage, som telefonen kostede på daværende tidspunkt, efter fem år. Det er nu:
"Jeg har netop sendt kontrakten til Sonofon, og har fået bekræftet, at jeg inden for en uge får kr. 6.000 kroner," fortæller Flemming Brögger, som undrer sig over, hvad Sonofon har fået ud af denne "besynderlige" form for markedsføring.
Allan Koch, vicedirektør i Sonofon, understreger, at den fem år gamle reklamekampagne, hvor pay-back kontrakterne blev indgået under sloganet: "invester i fremtiden", har været en rigtig god forretning:
"Husk på, det var i biltelefoniens barndom. Ideen var at tiltrække kunder, der kunne virke som en slags ambassadører for firmaet, og få dem til at blive hos os. Det er i høj grad lykkedes."
"Vi indgik 12.000 standardkontrakter med kunder om, at de skulle have samme telefonnummer og tale i mindst 100 minutter om året - og så ville de kunne få udbetalt en vis opsparing efter henholdsvis tre, fire eller fem år."
"Af de 12.000 kunder er der små 3.600, der mangler at få deres penge. Resten har allerede fået deres udbetaling."
Allan Koch har dog ikke tænkt sig at gentage succesen.
"Det tror jeg ikke forbrugerombudsmanden går med til i dag," siger han.
Sonofons Pay-back-kontrakter er ikke enestående: I 1991 solgte Serviceringen blandt andet hårde hvidevarer med lovning om at returnere en stor del af regningen i år 2001.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her