Læsetid: 3 min.

Intet nyt fra miljøfronten

7. oktober 1998

Auken kan ikke få sin vilje med energireformen, og Sonja Mikkelsen stiller ingen forslag om trafikken

Statsminister Poul Nyrup Rasmussen sagde ikke noget nyt i går om liberaliseringen af energisektoren. Miljø- og energiminister Svend Auken og de økonomiske ministre er endnu ikke blevet enige om, hvordan reformen skal skrues sammen, og hvad der skal ske med milliardværdierne i de danske elværker.
Auken har lovet elværkerne, at de ikke bliver drænet for kapital. Men han har også sagt, at de ikke får lov til at producere strøm i store mængder til eksport fra de danske kulfyrede elværker.
Han foretrækker en model, hvor de indre værdier i kraftværkerne føres tilbage til forbrugerne som billig strøm. Finansministeriet ville gerne se en del af kapitalværdien havne i statskassen. Og elværkernes ønske om eksportmuligheder har støtte både i Dansk Industri og de økonomiske ministerier.
Poul Nyrup Rasmussen fastholdt dog i sin åbningstale, at de "ambitiøse" mål på miljøområdet skal holdes fast. Den vedvarende energi skal vokse med en procent om året, til 35 procent i år 2030. Og der skal gennemføres "nye initiativer" for at skære ned på udslippet af CO2.
Det står fast, at der kommer et lovforslag som lægger loft over udslippet fra de store elværker. Hvad initiativerne i øvrigt går ud på, er der ingen oplysning om.

Mere debat om trafik
I regeringens lovkatalog er der intet initiativ fra trafikminister Sonja Mikkelsen til dæmpe den voksende biltrafik - et område, hvor udviklingen går stik imod regeringens mål.
"Trafikministeren bebuder ingen redegørelse eller nye handlingsplaner i den kommende samling," siger ministeriets planlægningschef Hans-Carl Nielsen.
"Vi udsender et debatoplæg i efteråret, afholder en konference i begyndelsen af det nye år og regner så med at kunne udsende et samlet katalog over virkemidler til foråret," siger han til Information.
"Det er bemærkelsesværdigt, at man ikke tager fat på transportsektoren, når nu man går ind i en energireform," sagde Kristeligt Folkepartis leder, Jann Sjursen. Han vil have ejerafgiften på motorkøretøjer gjort grønnere og også have lavet en grøn registreringsafgift.
SF's formand, Holger K. Nielsen, håber på fodslag med regeringen i trafik-, miljø- og fødevarepolitikken. Men trafikpolitik er der som nævnt ikke ret meget af.
På miljø- og energi-ministeriets område ser det ud til, at de tre største emner, foruden den ventende energireform, er en indsats mod de miljøfarlige kemikalier, de voksende mængder af affald og så forslaget om, at sommerhusene skal være sommerhuse, der "som hovedregel" ikke bruges til at bo i om vinteren.

Sommerhusestramning
Auken lægger op til at kommunerne - ved lov - skal pålægges at gribe mere effektivt ind for at få den allerede eksisterende lovgivning overholdt.
Den går ud på, at man ikke må bruge sommerhusene om vinteren. Bortset fra helligdage og weekender, samt korte ferier. I alt 26 uger om sommeren og 4 uger om vinteren.
De fire kommuner i Jammer Bugt, Aabybro, Brovst, Fjerritslev og Pandrup, har protesteret. De kalder lovforslaget et "attentat på den nationale turistpolitik", som regeringen selv har været med til. Blandt andet at fremme turisme uden for højsæsonen og skabe helårs-arbejdspladser i stedet for sommerjob i turistbranchen. De vil i stedet have en lovændring, så sommerhuse må bebos i 40 uger pr. år, jævnt fordelt over året.

Landbrugsmiljø
Efter at landbrugets organisationer nu har lovet af standse brugen af antibiotika som vækstfremmere inden udgangen af 1999, vil fødevareminister Henrik Dam Kristensen have registreret forbruget af antibiotika til medicin, så man bedre kan begrænse det.
Desuden stiller han forslag om, at udbetaling af EU-støtte til landmændene sker på betingelse af, at de har opfyldt miljøkravene. Og han bebuder en ændring af loven for at bremse gårdslagtninger og sammenlægning til alt for store enheder.
Flere og flere landmænd lægger om til økologisk drift. Ministeren vil følge denne udvikling op med en aktionsplan for udvikling af økologiske produkter, og økologisk indkøb til offentlige kantiner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu