Læsetid: 4 min.

Karlsson eller knækbrød

5. oktober 1998

Sange fra Jylland af Ib Grønbeck og Helge Engelbrecht - 'Der' tesku' fra kommunen, å resten de'e soet'

NYE CD'ER
Niels Hausgaard er gået til fjernsynet. De Nattergale har skruet en smule ned for nye produktioner. Måske er det derfor, Ib Grønbech er blevet mere synlig. Måske er det bare fordi han er blevet bedre.
Grønbech er vendelbo og skriver og synger på hjemmesproget, men uden Haugaards dialekt-ordforråd. Han skriver portrætsange - vælger sig en lokal person som talerør og oplever nogle minutter fra denne fortællers særlige synsvinkel. Hans musikalske tilholdssted er countrymusikken - med enkelte lån fra tidlig rock.
Men først og fremmest er han komisk samtidskommentator. Bortset fra, at det næppe er komikken, men snarere dialekten, der har placeret ham i kategorien DanskTop.
Titelsangen på hans seneste cd, "Hvad er det, der får en rimeligt velbegavet dansker til at flytte til Sverige", er en velskrevet og tør kommentar til mange års affolkning af Vendsyssel og andre yderområder. Det er i sangen hjemmefødingen, der stiller det store undrende spørgsmål, mens han betragter flyttebilen, der kører afsted med naboens habengut. Hvorfor? "Er det Abba eller Pippi/Er det Karlsson eller knækbrød eller hvad?/Er det Alice Babs der trækker/Er det bare en billig Volvo han vil ha'?" Noget længere linier og rundt om i sangen og på pladen betydelig mere eksperimenterende rim end den normale dansktop plejer at betjene sig af.

Makrelsalat
Noget svar får fortælleren ikke på sit spørgsmål, men det er heller ikke nødvendigt. Grønbechs publikum - både det lokale og det landsdækkende - kender svaret. Og hvem har i øvrigt ikke lyst til at flytte rigtig langt væk fra den undrende og totalt nedgroede fortæller.
I den plat-folkelige afdeling af cd'en finder man også den frygtelige historie om den unge mand, der lidt for skingert-ivrigt benægter, at han kommer sammen med Doris på grund af hendes fars penge og dårlige helbred. Problemet er, at Doris' far har en fabrik, der laver makrelsalat, og at Doris elsker produktet. Hun "smager som halvfordærvet fisk" og sangen hedder: "Jeg kan ikke lide at kysse dig når du lige har spist makrelsalat."
Det gamle Billy Swan-hit "I Can Help" er blevet til en nordjysk satire over det statsstøttede cirkus med hjemmeserviceordninger: "A ka' hjælp'": "Der' tesku' fra kommunen, å resten de'e soet".
En reportage fra den danske kernefamilie handler om de frygtelige lidelser ægtemanden må gennemgå, hver gang fruen er på skrump.
Og det gør ondt helt ind i tinnitus, når en af hans fortællere har været til enkebal, er blevet samlet op af en dame, hvis navn han har glemt og han kan ikke komme fri af hende. Det lykkes Grønbech at synge hele sangen, mange vers plus omkvæd, bevidst falsk.
Arrangementerne er effektive og ind imellem ligefrem opfindsomme. Med sig i orkestret har han (slide-)guitaristen Niels Tuxen, harmonikaspilleren Øyvind Ougaard (der laver både tex mex og cajun) og pianisten Søren Bundgaard, der også har produceret.

Grindsted
Helge Engelbrecht kommer fra, bor og arbejder fortsat
på Grindsted-kanten. Engelbrecht var oprindelig med i popbandet Fenders, som i slutningen af 70'erne og et stykke op i 80'erne fyldte godt op på Dansktoppen. Højdepunktet blev Melodi Grand Prix 1987, hvor Anne Cathrine Herdorff vandt med Engelbrechts og Jacob Jonias (!) En lille melodi.
Først i 80'erne indledte han en solokarriere med et antal lp'er på midtjysk. Små, novelleagtige fortællinger fra Barndommens Land, som én af pladerne hed. Men også skildringer af voksenlivet - kærlighedssange, politiske udspil.
Temaerne blev samlet i den hovedsagelig rigsdanske Små fisk (1987): Midtjylland i 50'erne og 60'erne fra barnets synsvinkel. Hvad folk snakkede om, livshistorier, cirkus i byen, legekammerater, episoder fra købmandsbutikken på Vejlevej, hvor sangerens forældre ekspederede "20 North State, 4 Øller og En Kylling Uden Fjer" som én af hans allermest vellykkede viser hedder.
I årene siden da har Engelbrecht i stigende grad (men heldigvis med enkelte tilbagefald til det midtjyske og det meget konkrete) bevæget sig mod det rigsdanske og det mere abstrakte - natur, årstid, de gode kræfter, fred og ro, det dejligt danske, blomster. Rimene og tonen er hentet lige ud fra Højskolesangbogen og den danske sangs storhedstid engang før verdenskrigene.
Ikke fordi der er noget i vejen med sange om hverken blomster eller årstider, men der er noget i vejen med det sødladne foredrag, han i stigende grad betjener sig af, melodiklicheerne og de noget uhåndgribelige poetiske billeder. En "Sang til de unge" hedder det f. eks.:
"Nej til hver kortsigtet chance./Nej til de andres forlis./Nej til at sælge et hjerte/ selv for den højeste pris./Nej til at være i en verden,/død og forkromet og kold,/styret af magtens parader,/styret af penges vold./Ja til at bruge fornuften..."
Hverken poesi eller visekunst eller politik, men renlivet vrøvl. Sådan er det ikke altsammen, men der er for mange af dens slags nittere i hans produktion fra det seneste tiår.
Hovednumrene fra de mange års store viseproduktion er udsendt på en dobbelt-cd med titlen 40 viser og sange fra 1987-1997. Det er som om det er to personer - den pæne, udflydende, pæne og temmelig ligegyldige rigsdanske og den originale og konkrete og jordnære midtjyske.
Alle de positive blomstersange falder til jorden ved siden af f. eks. en frysende stærk sang med titlen "7. november 1972" - den dag Grindstedværket sprang i luften.
Det er muligt det er frustrerende at være jysk lokalpoet, men det er dér hans originalitet og hans bedste historier ligger.

* Ib Grønbech: Hvad er det, der får en rimeligt velbegavet dansker til at flytte til Sverige. CMC. 6207-2.

* Helge Engelbrecht: 40 viser og sange fra 1987-1997. National Records. Distr.: Kavan. CD-81672

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her