Læsetid: 3 min.

København får en prop

5. oktober 1998

Biltrafikken er nu så tæt, at selv små forstyrrelser skaber store bilkøer, påpeger kommunens vejchef, som forudser et sammenbrud

Biltrafikken i København er tæt på et sammenbrud.
"Vi er tæt på hvad vejnettet kan klare. Selv små forstyrrelser mærkes," siger vejchef Ole Bach. "Biltrafikken er steget støt siden 1993. Hvis udviklingen fortsætter får vi problemer med at afvikle trafikken i de nærmeste år."
"Det er ligesom med en flod," siger han. "Hvis mængden af vand stiger fra 50 til 60 procent af kapaciteten, mærker man det ikke. Men hvis den stiger fra 99 til 101 pct., bliver der oversvømmelser."

Planen virker ikke
Politikerne på Københavns Rådhus har vedtaget, at den samlede biltrafik i kommunen ikke må stige. Trafik- og miljø-planen fra 1996 skulle "sikre et velfungerende transportsystem med en væsentlig mindre miljøvirkning end i dag."
Men planen virker ikke.
Der bliver flere og flere biler, mere og mere kørsel mellem hjem og arbejde, den kollektive trafik (og cyklen) taber andele til bilerne.
Trafikkens borgmester, Søren Pind (V), er dog ikke stemt for et hurtigt indgreb. "Vi skal tænke os meget, meget godt om, inden vi laver nogle nye indgreb, hvis vi overhovedet skal lave nogen indgreb," siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) mener, at der skal håndfaste indgreb til. "Hvis først trafikken bryder sammen og bilerne står i kø, kan busserne jo heller ikke komme frem. Som miljøhovedstad har vi en forpligtelse til at lave et bæredygtigt transportsystem, der fungerer. Erhvervsudviklingen kan jo heller ikke fungere, hvis trafikken går i stå. Vi er nødt til at gøre det meget dyrere at bruge privatbilerne og gøre den kollektive trafik både billigere og mere komfortabel," siger han.

Vejafgifter
SF, Enhedslisten og De Radikale går ind for at indføre en eller anden form for betaling for at bruge vejene. "Men det bør kombineres med tiltrækkende alternativer, f. eks. hurtige direkte busser med egen vejbane fra parkeringspladser i omegnen. HT har beregnet at man sparer 60-70 millioner kroner hvis blot bussernes gennemsnitsfart kan forøges med to km. i timen," siger Bo Asmus Kjeldgaard.
I København er farten med bil på de større veje i myldretiden nede på 31 kilometer i timen. I en del af de europæiske byer er forstoppelserne langt værre.
De fleste steder ønsker bystyret færre biler, især i bymidten. Men det kniber med virkemidlerne.
"Højere parkeringsafgifter kan ligefrem forøge biltrafikken," siger chefkonsulent Jens Peder Kristensen fra PLS Consult, som har været med til at undersøge virkemidlerne i 8 europæiske byer med penge fra EU-kommissionen og Miljøstyrelsen. "Én pendler lader bilen stå hjemme, men den ledige parkeringsplads bliver brugt af flere kunder og turister der parkerer i kort tid. Sammenlagt giver det større trafik," forklarer han.

Svært at finde midler
Forbedring af den kollektive trafik er heller ikke nok i sig selv. De fleste enkeltbilister vil nemlig stadigvæk opfatte det som bedre og billigere at bruge deres egen bil. Selv i Zürich, der er kendt for sine store investeringer i kollektiv trafik, er biltrafikken steget samtidig, siger Jens Peder Kristensen.
Det eneste, der har sikker virkning på kort sigt, er at gøre det mere besværligt og dyrere at bruge bilen, siger han. Erfaringen fra Oslo tyder på at vejafgifterne skal være større end 10-15 kr. hvis de skal reducere biltrafikken.
Undersøgelsen har dog også positive eksempler på effektive virkemidler.
For eksempel har Bristol haft succes med et park and ride-system, hvor der altid står en bus parat på nogle parkeringspladser i omegnen. Busserne kører med små mellemrum. De har deres egne vejbaner og lyset skrifter til grønt når de kommer. Det giver en tidsbesparelse på 8 minutter - og så er bilen parkeret.
Systemet i Bristol finansieres ved en regel om at nye kontorbyggerier skal betale til en fond i stedet for, som før, at indrette parkeringspladser i kælderen, siger Jens Peder Kristensen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu