Læsetid: 2 min.

Mælkefusion i dybfryser

22. oktober 1998

Godt for forbrugerne, mener Forbrugerrådet om udsigten til mere konkurrence på mælkemarkedet, efter at Kløver Mælk har afvist fusion med MD Foods

For de danske forbrugere er det glædeligt, at de store mejeriselskaber Kløver Mælk og MD Foods ikke kan blive enige om en fusion.
Det mener afdelingschef i Forbrugerrådet, Peter Nedergaard.
"Hvis de to selskaber fusionerede, ville forbrugerne komme til at betale endnu mere for mælken, end de gør i dag," siger han til Information.
I går fastslog et stort flertal i Kløver Mælks repræsentantskab at det ikke ønsker en fusion med MD Foods, som den hidtidige formand, gårdejer Knud Harck, havde talt for i hvert fald skulle undersøges.
"Nu er der ikke længere tvivl om vores holdning," siger John Pedersen, der i går overtog formandsposten i Kløver Mælk efter Knud Harck.
Han har trukket sig frivilligt som en konsekvens af den manglende opbakning til hans fusionssøgende linje.

Optræk til priskrig
Dermed står det helt klart, at den fusion, som MD Foods længe har presset på for at gennemført, ikke bliver til noget foreløbigt.
Kløver Mælk vil fortsætte sin linje, der går ud på et nært samarbejde med storebror MD Foods, så de to selskaber ikke konkurrerer hinanden ihjel, men fortsat udnytter, at de tilsammen sidder på 90 procent af det danske marked, og dermed til en vis grad kan styre prisen.
"Vi lægger op til et samarbejde, som leverandørerne har opfordret os til. Hvis vi begynder at konkurrere på prisen, vil det være skadeligt for andelshaverne i begge mejerier," siger John Pedersen.
Han forventer, at de to selskabers bestyrelser mødes i nær fremtid for at drøfte, hvordan de kan fortsætte et samarbejde uden at kollidere med den danske konkurrencelovgivning.
Men det er endnu uvist, om MD Foods vil være med til den model.
"Det er beklageligt, at man siger nej til at samle betydelige rationaliseringsgevinster op, og ja til at fortsætte den ødelæggende konkurrence," udtaler MD's formand, gårdejer Knud Erik Jensen til Ritzaus Bureau, og han antyder, at supermarkedskæderne nu vil benytte lejligheden til at spille mejerierne ud mod hinanden, så mælkeprisen falder yderligere.
De udsigter huer ikke Povl Thomsen, der er formand for de danske mælkeproducenter og selv en af MD Foods ca 10.000 leverandører. Kløver Mælk har cirka 1.800.
"Det er beklageligt, at en forholdsvis lille gruppe kan afgøre så meget for alle landets mælkeproducenter," siger Povl Thomsen, der først lige skal tygge på, om foreningen vil indkalde til et stormøde, hvor de kræver stridsøksen nedgravet. Det har de med held gjort før.

Gavner forbrugerne
Derimod ser Forbrugerrådet gerne øget konkurrence på mælkmarkedet. Rådet har gennem længere tid påpeget, at mælkeprisen allerede i dag er for høj, fordi de to mejeriselskaber har et meget tæt samarbejde.
"Vi kan håbe, at mejerierne begynder at konkurrere mere end de gør i dag," siger afdelingschef Peter Nedergaard. Han mener, at der i dag reelt er tale om et duopol, hvor de to mejerier nok konkurrerer en smule, men slet ikke i et omfang, som hvis markedet var præget af frie og uafhængige mejerier.
Omvendt så mener han, at selskaberne med en fusion ville kunne sætte prisen på frisk mælk ensidigt, fordi det er svært at importere frisk mælk fra udenlandske mejerier.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her