Læsetid: 6 min.

Manden, der skød Olof Palme

1. oktober 1998

Med thrilleren 'Den sidste kontrakt' har Kjell Sundvall lavet den første spillefilm om Palme-mordet. Information har talt med den energiske, svenske instruktør

INTERVIEW
"Det er jo dynamit, et nationalt traume. Jeg vidste, at der ville blive stor debat." Kjell Sundvall ser meget bestemt ud og fortsætter: "Men hvis ikke jeg efter Jægerne turde, hvem fanden skulle så lave den første Palme-film?" Man forstår, at hans ord mere er ment som en konstatering end som et spørgsmål.
For der er ingen tvivl om, at svenskerne her 12 år senere stadig ikke har forvundet chokket over statsminister Olof Palmes endnu uopklarede og brutale nedskydning på vej hjem fra et biografbesøg.
Så det er en hvepserede af formodninger, konspirationsteorier, sorg og vrede, sågar hadske følelser, instruktøren Kjell Sundvall har stukket hånden ned i med sin seneste film, Den sidste kontrakt, der i thriller-indpakning giver et slags bud på Palme-mordets mulige bagmand.
Og ja, hvem andre end den 45-årige, energiske Sundvall har egentlig populariteten, evnerne, modet og muligheden for succesfuldt at hive en så traumatisk begivenhed med over i fiktionens verden?
Sundvalls forrige film, den effektive Norrlands-thriller Jægerne, blev set af mere end 800.000 svenskere, imponerende for en film, som i begyndelsen slet ikke kunne finde finansiering, og som oven i købet forstod den svære kunst at kombinere gedigen spænding med en velskrevet og kødfuld historie.
En sådan succes sidder man ikke overhørig, heller ikke her i Skandinavien, verden - i hvert fald Sverige lå for Sundvalls fødder. Og så var det, at instruktøren fik en opringning fra en gammel filmskole-kammerat, producenten Börje Hansson. "Han havde et manuskript, som byggede på Palme-mordet. Börje havde købt rettighederne gennem advokater i London og vidste ikke, hvem forfatteren var - kun at han kaldte sig
John W. Grow. Selv var jeg temmeligt skeptisk, 'hvad er det nu for en Palme-teori'. Men okay, jeg læste manuskriptet og blev draget ind i en thriller med kendte elementer, som nu faldt på plads på en helt ny måde. Og jeg tænkte, at 'for fanden, det kan jo godt være gået til på den måde. Den film vil jeg lave'."

Filmvenlig
I lighed med mordet på
John F. Kennedy, som Oliver Stone fik en fremragende film ud af, er der afgjort rigeligt med filmvenligt materiale i Palme-sagen. Alene det faktum, at mordet endnu er uopklaret, lægger op til den ene mere fantastiske teori efter den anden. Og det fik Sundvall hurtigt at føle.
"Lige så snart det kom frem i pressen, at jeg ville lave den første Palme-film, så begyndte telefonerne, faxerne - alting at blive overophedet. Alle private efterforskere i Sverige har en teori om mordet og er overbeviste om, at den teori er sand. Folk ville have, at man skulle filme netop deres version. Men jeg valgte at koncentrere mig om mit eget manuskript, og dét, som jeg mente, var sandsynligt."
Dog skal man ikke i tilfældet Den sidste kontrakt, som mange gjorde med JFKs vidtløftige teorier og instruktør Stone, sætte lighedstegn mellem filmen og instruktøren. "Jeg ved ikke, om det gik således for sig. Hvis jeg havde beviser, ville jeg ikke lave en film, så ville jeg gå til en svensk domstol og få 50 millioner i belønning. Men for mig var tanken logisk og troværdig."

Samfundsrevser
Selvom Kjell Sundvall har vægtet thriller-elementet højt, så følte han også et vist ansvar for, at der blev rusket op i publiken, og man igen kunne diskutere emnet Palme ud fra virkeligheden og ikke et forskønnet billede.
"Sverige havde på en eller anden måde i sit traume stillet sig tilfreds med tanken om, at den skyldige nok var den her narkoman og alkoholiker, Christer Petterson - man havde ligesom givet op."
"Hér var et manuskript, som fortalte om Sverige i midten af 80'erne. Om Olof Palme og hvilken kontroversiel og provokerende person, han egentlig var. Han er siden mordet blevet helgenkåret i Sverige, og resten er stilhed. Dét er ikke sandheden om Palme og Sverige. Der var store grupper, som hadede ham, hvilket der blev helt stille om, og det ville jeg hente frem og minde om. Dette groteske Palme-had skyldtes bl. a., at han kom fra en fin familie og blev socialist-leder. Hans klasse opfattede ham som en klasseforræder, hvilket vakte helt uhørte følelser. Det blev helt legitimt at gå med badges og klistermærker, hvor Palme var afbilledet som en djævel eller blodsuger."
"Vi andre, som ikke kunne lide det, kiggede væk, vi gjorde ingenting ved det, og jeg mener, at der findes en kollektiv skyld i Sverige. Det var én person, som trykkede på aftrækkeren og skød ham, men der fandtes en psykologisk basis for det had, som gjorde det muligt for nogen at skyde ham - og det er et ømt punkt i den svenske nation," siger Kjell Sundvall, der også har en fornemmelse af, at folk ikke længere orker at tale om Palme-mordet. "Der har indfundet sig en slags en udmattelse, folk gider snart ikke mere, de har mistet troen på, at mordet bliver opklaret."
Ikke mindst fordi mange ikke føler, at politiet har gjort, hvad de kunne - hverken for at beskytte Palme eller for at opklare mordet.
"Det er et indlysende faktum, som vi alle er klar over, at han gik alene den aften, og det var Sikkerhedspolitiets ansvar. Sveriges Sikkerhedspoliti har været fandens gode til at registrere hele venstrefløjen i 50'erne, 60'erne, 70'erne og 80'erne - på det område var de ikke dumme - men den hér aften gik der tydeligvis Pippi Langstrømpe i den."

Fiktion
At langt de fleste svenskere alligevel har en mening om både mordet og filmen, blev Sundvall endnu mere bevidst om, da Den sidste kontrakt fik premiere, i øvrigt til gennemgående positive anmeldelser.
"De fleste i Skandinavien, i hvert fald i Sverige, havde et stærkt forhold til Palme," fortæller Sundvall. "Enten var man med ham og stolt over, at han f.eks. tog Nordvietnams side mod USA, at han mødtes med Yassir Arafat, at han stillede op med Fidel Castro - eller også så hadede man ham for det og mente, at han næsten var KGB-agent, som ville trække Sverige ind bag jerntæppet. Han var stærk i sin politiske fremtoning og opfattelse og sin måde at sige tingene på. Alle havde et forhold til ham. Göran Persson, who cares? Men Olof Palme, everybody cares!"
"Det mærkelige ved Sverige er," fortsætter Sundvall, "at alle bærer rundt på en Palme-film indeni. Nogen har sagt, at 'du ville vise Palme-hadet i Sverige, og det eneste, du viser, er en scene med en bartender, som har et klistermærke - hvorfor viser du ikke meget mere af det'. Jamen, så begiver man ind i et sociologisk studie af Sverige, og så er vi væk fra den thriller, jeg gerne vil lave. Andre spurgte, 'er det Wallenberg, som bestiller mordet', nej, jeg ved ikke, hvem det er. Det er en finansmand, en eller anden, som syntes, at Palme forrådte landet, og som ville redde det. 'Hvem er det så'. Det ved jeg ikke. 'Hvad koster filmen'. 24 millioner. 'Den koster 24 millioner og dét uden at afsløre morderen'. De krævede næsten, at jeg skulle udpege den ansvarlige, når filmen nu kostede så meget."

Underholdning
Det er vigtigt at holde fast i, at Kjell Sundvall har lavet en ren fiktionsfilm, som 'kun' er baseret på virkelige begivenheder. Og at han primært er gået efter at lave en underholdende film, som også de unge, der ikke ved, hvem Palme er, har lyst til at se.
"Jeg respekterer dem, der mener, at jeg skulle have lavet en mere politisk film. Men så havde jeg afskåret mig endnu mere fra det brede, unge publikum."
"Jeg er vokset op med den slags film. Jeg laver mainstream-film beregnet for et bredt publikum. Et ungdomspublikum som ser Die Hard, Armageddon, Titanic, men de vil ikke se en svensk film, hvis ikke det er en stærk, fysisk oplevelse. Vi skal lave stærke historier og film og gøre det lige så professionelt som amerikanerne - de bedste amerikanere, for de laver jo så meget lort. Jeg forsøger at fylde en vis substans i mine film, samtidig med, at jeg vil have det unge publikum til at bide negle og bagefter sige, "for fanden, hvor var den god, selvom den var svensk."

*'Den sidste kontrakt' får premiere i morgen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu