Læsetid: 3 min.

En rigtig fad smag

19. oktober 1998

Bryggeriernes seneste reklamekampagne sætter hæsligheden i syste

m
REKLAME
Vin er forstillelse og snobberi, øl er svaret på dine oprigtige ønsker.
Det må være budskabet til det reklamebureau, der har stået for ølbranchens nyeste helsidesfremstød for at få os til at drikke mere øl og mindre vin.
Baggrunden er den kendsgerning, at bryggerierne er begyndt at tabe terræn på hjemmemarkedet.
Jeg under bryggerierne alle de millioner, de kan tjene ind - ikke mindst fordi så mange af de indtjente penge går til forskning, kunst og kultur.
Men det harmer mig, at man mener at kunne ramme vindrikkerne med en kampagne på så lavt et niveau, som man har set i de store morgenaviser i uge 42.
Æstetisk er det noget af det mest sårende, jeg har set længe, selv om man efterhånden er vant til grimme designmanualer, hæslige logoer og smagløse etiketter, rodet layout og sjusket typografi.
Læserne kan blot kaste et blik på tankstationer under Q8 eller Texaco - eller slentre en tur gennem SuperBrugsen eller Fakta.
Grimt, grimt, grimt - og sikkert ikke engang billigere end det, der tager sig bedre ud, f.eks. hos Shell, Irma eller SAS - før den kostbare overgang til en mindre smuk løsning.
Hos bryggeriernes reklamebureau er hæsligheden sat i system.
Samtlige helsidesannoncer i farve forsøger at opnå en komisk effekt ved i en tilsyneladende naturalistisk scenografi at komponere fotografisk sammensatte mennesker med malproportionerede, påklistrede hoveder i tegneseriepositurer.
Aktørerne siger ikke noget til hinanden, men tekster rummer deres tanker. Der er tale om indre monologer.

Pinligt, ikke sandt
Den 13. oktober kunne man se et ungt par på restaurant. Den glatte, men lavkomiske (sydlandske?) tjener fremviser et vinkort med fornemme franske vine til 500 kr. og derover. Og den unge mand tænker:
"Rouge eller hvid og hvad tør man sige, for det står jo altsammen på fransk og ham der Hr. Vintjeneren med styr på etiketterne, han gør mig en smule beklemt og tænk hvad han tænker, hvis jeg taber accenten og udtaler mit ønske lidt åndsvagt, så alle de griner og slår sig på lårene og min kæreste bliver ganske befippet og hun mister helt troen på både mig og i morgen og desserten må spises alene. Sikke en suppe og helt sved på panden, det ku' være så rart at bestille en øl."
Ikke sandt? Pinligt! Informations læsere må undvære tegningen, for branchen har vel trods alt skønnet, at læserne af netop denne avis ville skamme sig på menneskehedens vegne, hvis de så dette makværk. Pinligheden ligger - ud over tegning, layout og intention - i den gennemført uægte sproglige konstruktion. Den unge, usikre mand betjener sig af et sprog, man snarere venter at finde hos en ældre gentleman uden problemer med det franske: en smule beklemt, mine kæreste bliver ganske befippet, Hr. Vintjeneren. Man tiltror ham heller ikke bekymringen for at tabe accenten, når han i samme åndedrag frygter at udtale sit vinønske lidt åndsvagt (med ét s).
Alt dette kunne bureauet få tilgivelse for, hvis der bare var et eller andet, der var morsomt.

Ukurant slang
Det er der heller ikke dagen efter, på den nye helsidesannonce.
Her er den unge mand i T-shirt for første gang til middag hos sin kærestes velhavende, men småborgerlige forældre. At lade ham møde op til den fine middag i T-shirt viser bureauets manglende føling med den unge generation, men nu er det altså hans tanker, vi følger.
Der er lagt op til fiskeforret med hvidvin - men han sidder og tænker på, hvordan det ville virke, hvis han bad om en øl. Det ville være "drønlækkert" (åh, hvor ungdommeligt!) og "klæde vores middag forbasket godt". Se lige på den sidste formulering. At noget klæder en middag er på et andet stilniveau end karakteristikken forbasket godt, som i øvrigt ikke er kurant blandt unge.
Samme stilblanding møder man den 16. oktober; jeg orker ikke at citere den ynkværdige tekst, men skal nøjes med begyndelsen:
"Hold fast hvor ku' det være fedt med en åndsforfriskende fadøl..."
Præstationen er til 03 - dumpet!

Et middelalderligt ordsprog siger, at "Når øller går ind, går viddet ud."
Det er nu en sandhed med modifikationer. Men her dækker det meget godt. I aften skal det derfor gøre godt med et glas Chateau Moulin de Signat.
Jeg havde ellers planlagt at tage en øl.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her