Læsetid: 1 min.

I stykker

29. oktober 1998

Vanvittig og overbevisende teater-monolog over Sidsel Falsig Pedersens debut-roman 'En hel dags kærlighed'

TEATER
Fire geometriske figurer på scenen, et par tikkende fødder i dansesko, en navlestreng og et florlet sjal.
Det er den strenge enkelhed, der præger Ulla Koppels dramatisering af Sidsel Falsig Pedersens debutroman En hel dags kærlig hed, der udkom sidste efterår.
Hvad denne lille, sære opsætning byder på af enkelhed, står i fin modsætning til den psykologisk komplekse hovedperson Flora, der med mekaniske bevægelser, forståelse og humor spilles af Christine Kjærulff.
Flora er syg, for ikke at sige rablende sindssyg. Og det er indenfor hendes manisk-psykotiske bevidsthed, at en-akteren En hel dags kærlighed udspiller sig.
Flora er udenfor verden, og selvom hun går på café, ved hun, at hun ikke er medlem af klubben af normale. Hun opdager pletter på sin krop, bliver fortrolig med dem og giver dem navne. Hun taler til lejlighedernes øjne, går lange ture ved siden af biler, bliver gravid i en anden kvindes krop og nægter at bruge sin hoveddør i flere uger, fordi han står derude.

Den delte krop
Christine Kjærulffs godt en time lange monolog med brudstykker og indblik i denne sprængte bevidsthed er adskilt af små stykker skinger stryger-musik skrevet af Anders Koppel, der understreger det kriblende vanvid.
Christine Kjærulff flintrer rundt mellem trekanter og søjleformede rhomber i forskellige gakkede gangarter.
Hendes spinkle krop stikker ud bag figurerne hist og pist, og det er som om, at hver kropsdel spiller sin facet af hovedpersonens ophakkede personlighed. I nært samspil med scenografien og koreografien mestrer Christine Kjærulff den enkle og præcise illustration af en person, der er gået i stykker.
Sidsel Falsig Pedersens tekst synes ikke umiddelbart oplagt til teater. Men med udeladelsen af enkelte afsnit og lidt bytten om på rækkefølgen overbeviser opsætningen i Krudttønden om det modsatte.

*En hel dags kærlighed. Efter roman af Sidsel Falsig Pedersen. Instruktion, koreografi og scenografi: Ulla Koppel. Musik: Anders Koppel. Krudttønden t. 7. nov.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu