Læsetid: 4 min.

En syning af menneskets blindhed

27. oktober 1998

Nobelpristagerens filosofiske romanfabel

NOBELPRIS
Af det sene, store forfatterskab, den 76-årige José Saramago har udviklet, og som indbragte ham årets Nobelpris, kender vi på dansk fem store romaner og nu seks, hans næstseneste, En fortælling som blindhed. Oversætteren Peer Sibast, der har gjort et fint arbejde, har valgt at erstatte titlens portugisiske ensaio med ordet fortælling og derved valgt en mellemvej af genrebetegnelse. Bogen, som Saramago kun i undertitlen kalder en roman, kan ellers forstås som et essay i betydningen en fantasiens afprøvning af, hvad en akut blindhed hos menneskeslægten ville have af katastrofale konsekvenser for civilisationen, moralen og kærligheden.
Som Saramagos andre værker er det en fantasibåret ekstrem realisme, der præsenteres, subjektiv og drilagtig som essayet tilsat eventyr og fabel, med en tydelig begyndelse og ende.

Menneskets natur
Tilmed er der en fortællerstemme, som kommenterer handlingen og med lethed ræsonnerer og filosoferer om menneskens natur, stedvis også i vi-form over forfatterrollen: Hvordan kan man vide, at det skete sådan og ikke på en anden måde? Svaret på en sådan læserindvending lyder: "Alle fortællinger er som beretningerne om verdens skabelse, ingen var der, ingen så det, men alle mennesker ved hvad der hændte."
Ord skjuler meget, véd han at sige, men nogle ord slutter sig sammen med andre ord, tilsyneladende uden at vide, hvor de vil hen, og pludselig, på grund af to eller tre eller fire som kommer anstigende, i sig selv helt almindelige, så har vi hele balladen! hedder det i anledning af, at en kvinde har sagt til en anden: "Du har aldrig været smukkere!"
Den sproglige iagttagelse af ordenes møde er tillige billede på fortællingens hele handling: At en flok nyblinde finder sammen og begynder at organisere sig blandt andre under samme skæbnesygdom.
Saramago benytter sig også i denne bog af en særegen replikgengivelse, idet dialogen er skrevet sammen nærmest som en monolog uden de sædvanlige markeringer med linjeskift eller citationstegn. Det gør, at hans bøger ser noget utilnærmelige ud med de tætte sider og få afsnit, men snart er man med i den lange vejrtrækning, hvor ord finder sammen, slutter sig præcist til hinanden i en efterhånden rædselsvækkende virkelighed af tiltrækning og frastødning, et langvarigt mareridt, som man egentlig kun udholder i ledtog med fortælleren, der har planlagt det hele. Vi er i et ordenes laboratorium, et tankens værksted under humorens hvælvinger. En stor del af handlingen udspilles i en ellers forladt galeanstalt.

Den hvide syge
En bilist standser for rødt. Og da lyset skifter, rører han sig ikke. Han er pludselig blevet blind.
Sådan er optakten. Lyset er skiftet i mere end én forstand. Den, der hjælper bilisten hjem, bliver selv blind, og øjenlægen, der konsulteres, rammes af blindhed ligesom alle patienterne i venteværelset. Og snart er hele storbyen, landet, verden, ramt af "hvidesygen", som tilfældet kaldes til forskel fra de almindelige blindes sortsyn. Den eneste, der ikke mister synet, er lægens kone, handlingens ledefigur i flere betydninger.
Til forskel fra den detaljerede lokalkolorit i Saramagos øvrige romaner er alle her navnløse, byen ikke stedfæstet, myndighederne anonyme. Personerne kaldes: den første blinde, den første blindes kone, lægen og lægens kone, pigen med solbrillerne, den gamle mand med den sorte klap for øjet, apotekerassistenten, den skeløjede lille dreng. De hører til den første gruppe, der interneres i det nedlagte sindssygehospital, der nu fyldes under truende bevogtning af soldater, der skubber madrationer ind til de blinde.

Borte i kaos
Den desorganiserede hvide verden organiserer sig nu på bedste beskub i en stadig voksende konflikt mellem ondt og godt, selvtægt og ansvarsfølelse, mellem grupper og i den enkelte. En heftigt anskueliggjort debat om eksistensens kvalitet. Situationen skærpes, da en bande bevæbnet med pistol og jernstænger tager magten, beslaglægger den svindende mængde fødevarer og forlanger kvinder til til gengæld.
De blinde voldtægtsorgier giver lægens kone mulighed for at myrde lederen - med en saks. I det tiltagende kaos forsvinder de blindede soldater, og alle går ud på deres famlende jagt efter bosted, vand og madrester i en stinkende afdød by nedsølet i skarn, nødtørft, bilvrag, i en larmende stilhed kun afbrudt af blinde profeters missionstaler blandt udhungrede skarer i panik.
I en kirke har den sidste seende bundet bind for øjnene af alle helgenskikkelser og apostle og malet en hvid streg over maleriernes øjne. Alle er uden opsyn af den højere barmhjertighed. Ligesom justitsen nu er blind.

En velplaceret pris
Det er eksistentiel og en politisk fortælling, en filosofisk conte, formet ud fra en bestemt synsvinkel eller rettere en provokeret ikke-synsvinkel, der afslører kulturens skrøbelighed, fjerner den tynde hinde, der skiller orden fra kaos, en dystopisk verden.
Den udholdes gennem håbet, en nøgtern kærlighedsopfattelse, der fremhævder det ansvarligt handlende menneske, personificeret i lægens kone. Hun har fået synets byrde og humanitetens prøvelse til en illusionsløs drøftelse af fænomenet ens næste. Vi møder samaritanens på den ubarmhjertiggjorte smalle sti. Alle er naturligvis typer, men personliggjorte til medleven.
Der er svært forglemmelige scener, ikke mindst den seende lægekones nattevandring gennem anstaltens gale labyrint, hendes førerskab af de syv blinde "pilgrimme" som på Pieter Breughels billede gennem forfaldets detaljerede skændsel, uden at de dog falder i umenneskelighedens grøft.
Det er nærmest nødvendigt, at historien må ende i lys.
Konklusionen på den suggestive fortælling lyder i den særlige dialogiske monologform:
"Hvorfor blev vi blinde, Jeg ved det ikke, måske finder vi ud af årsagen en dag, Vil du vide hvad jeg tror, Gerne, Jeg tror ikke vi blev blinde, jeg tror at vi er blinde, Blinde som ser, Blinde som ser uden at se."
Det var godt set af Det svenske Akademi at tildele José Saramago den store pris.

*José Saramago: En fortælling om blindhed. Oversat af Peer Sibast. 290 s. 298 kr. Samleren. Udkommer i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her