Læsetid: 3 min.

Vær beredt!

17. oktober 1998

Statsautoriseret beskyttelsesrum som kunst i en kælder på Nørrebro

KUNST
I en kælder på Nørrebro har Katya Sander, redaktøren af tidsskriftet Øjeblikket, indrettet et beskyttelsesrum. Hun har fået hjælp af Civilforsvaret, som beredvilligt har leveret alt nødvendigt, og kælderrummet er blevet ekviperet efter alle kunstens regler og de nyeste forskrifter. Vinduerne er dækket af små, håndterlige sandsække af grøn fiber fyldt med Amager Strand, loftet er understøttet af jernstivere, og en maskine med håndsving kan filtrere den giftige eller radioaktive luft, som måtte komme ind udefra.
Her er bænke langs væggene, masser af grå tæpper, lokumsspande, mariekiks og rosiner, vand i mange dunke, båre, førstehjælp, udbrydergrej og batterier til radio og lygter. Ca. 3x4 meter med plads til 30 mennesker, så der er ikke brug for opvarmning! Alt fuldstændig autentisk efter bogen og alt sammen ting, som i en katastrofesituation vil blive læsset af i gaderne til brug for Københavns husstande.
Jeg er gamle nok til at have oplevet Anden Verdenskrig, så for mig ligner rummet i Peter Fabers Gade prototypen på et primitivt beskyttelsesrum. Jeg genoplever de offentlige tilflugtsrum, hvor vi blev jaget ned, hvis vi blev overrasket af en luftalarm ude i byen. Heldigvis var de fleste alarmer om natten, og da der var udgangsforbud efter mørkets frembrud, var det som regel i vores egne kældre, vi sad og lyttede efter fly, luftskyts, skud i gaderne - og afblæsningen - hvis vi da ikke bare blev i sengen og stoppede dynen ned. Mere alvorligt var det alligevel ikke.

Layout fra 40'rne
I dag har man plastikdunke og bænke med rygstød, og sandsækkene er blevet pænere; som de er stablet i vinduerne i Peter Fabers Gade ligner det en installation af Jannis Kounellis, hvad vi ikke ville have bemærket i 1944, for da så kunst anderledes ud. Men følelsen af genkendelse forstærkes af de pjecer, som skal berolige og disciplinere bange mennesker, hvor layout og illustrationer ligeså godt kunne være fra 40'rne.
Blandt pjecerne er et katalog over potentielle katastrofer, og forsvaret beskæftiger sig daglig med ájourføring af de mulige trusler og deres konsekvenser. Troen på katastrofer er Civilforsvarets eksistensberettigelse. Der satses på fysisk overlevelse i det autoriserede beskyttelsesrum, in casu kun under en kortvarig krise, men det kan undre, at der slet ikke er tænkt på det åndelige behov hos folk under stress.
Hvorfor er der f.eks. ikke inkluderet en bibel i beredskabet - eller er det nok at tro på staten, en utopi som falder godt i tråd med vores evne til fortrængninger. Vi deler ikke den amerikanske befolknings paranoia, som har skabt en storindustri af opfindelser til forebyggelse af tænkelige og utænkelige ulykker.

Nationale katastrofer
Men danskerne har også i usædvanlig grad været skånet for de store katastrofer, lige siden englændernes bombardement i 1807 og koleraen i 1851, ikke at forglemme. Der er således gode kulturelle grunde til, at vi generelt er afvisende, når det drejer sig om den nationale katastrofe. Begrebet angst forbindes med den personlige skæbne, ikke med det nationale fællesskab.
Ligesom Ilja Kabakovs berømte installationer af russiske miljøer genopbygget rundt om i alverdens museer, handler Katya Sanders arrangement om reaktioner og en analyse af distancen mellem statsadministreret redning og den individuelle angst. Hendes beskyttelsesrum er ikke en kritik af Civilforsvaret, men et sandfærdigt, nøgternt udsnit af virkeligheden - og derfor en provokation, som udløser meget forskellige reaktioner.
Mest umiddelbar er tanken: "Aldrig i livet vil jeg ned og måske leve, måske dø i sådan et hul," mens det for flygtninge vil være et pinefuldt gensyn med en luksusudgave af virkeligheden. Nogle vil mindes en fjern fortid plaget af frygten for at blive berøvet fremtiden, og kunstnerisk kan 'installationen' betragtes som en konsekvent, surrealistisk iscenesættelse, eller 'beredskabet' kan opleves som formynderisk, en ydmygende autoritetsudøvelse og et eksempel på gennemført kommunal grimhed. Endelig er der det lille fåtal, som vil forholde sig sagligt vurderende til beredskabets art og kvalitet.
En undersøgelse af modstridende holdninger og ikke værket som sådan, er Katya Sanders projekt, det er det hendes kunst handler om, og "Fredstidsbenyttelse" leverer det perfekte studiemateriale.

*Fredstidsbenyttelse. Installation af Katya Sander. Peter Fabers Gade 44, kælderen. Kun lørdag og søndag 12-17. Til 1. november

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her